Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
28. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 10. november 2005 anmodet om min besvarelse af følge nde af
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 11:
Vedr. skjult reklame, ønsker spørgeren en kommentar til den fo reslåede bestemmelse om reklam e-
identifikation samt et svar på, hvad der gælder i dag, og hvad den nye bestemmelse bet yder?
Svar:
Markedsføringsloven indeholder ikke i dag en specifik bestemmelse om reklameidentifikat ion. Men
det anses for at være i stri d med god markedsføringsskik at undlade at identificere en reklame. I fo r-
tolkningen af, hvad der kræves for at identificere en reklame, benytter man det internationale handel s-
kammer ICCs kodeks for god reklamepraksis. Det fremgår af kodeks art. 12, at re klamer klart skal
kunne identificeres som så danne, uanset deres form og uanset hvilket medie, der anvendes.
Overtrædelser af god markedsføringsskik kan forbydes, men ikke umiddelbart stra ffes.
Lovforslaget vil indebære, at bestemmelsen fra ICC kodeks s krives ind i markedsføringsloven. Samt i-
dig strafbelægges bestemmelsen. Det vil sige, at en virksomhed, som undlader at identificere en r e-
klame, kan få en bøde.
Kerneområdet for bestemmelsen er de tilfælde, hvor man forsøger at kamuflere et reklamebudskab
fx
som redaktionelt stof, men bestemmelsen har et bredere anvendelsesområde og omfatter bl.a. også
product placement i film, tv og i forbindelse med offentlige begivenheder.
Product placement i lovens forstand forudsætter, at der foreligger en aftale om, hvor og hvordan pro-
duktet skal eksponeres, mellem en erhvervsdrivende og den, som står for eksponeringen. Hvis en e r-
hvervsdrivende giver en gave eller stiller en vare til rå dighed for andre, uden at de er forpligtet til at
bruge produktet på en bestemt må de, kan det ikke betegnes som en reklame. Det samme er tilfældet,
hvis eksponeringen ikke sker på den erhvervsdrivendes foranledning. Fx er der ikke tale om r eklame,
hvis et produkt anvendes som rekvisit i en film, uden at det sker efter aftale med den virksomhed, som
har produceret produktet.
Det er den erhvervsdrivende, som er ansvarlig for reklamen, der kan stilles til ansvar for, at den er
identificeret.
Man vil ikke kunne straffe personer eller virksomheder, som uden at vide det viderebringer skjulte re-
klamebudskaber. Eksempelvis vil en radiostation, som ikke er bekendt med, at en sang indeholder re-
klamebudskaber, ikke kunne ifalde et ansvar ved at spille sangen uden at gøre opmærksom på, at den