Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
28. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 10. november 2005 anmodet om min besvarelse af følgende af
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 10:
Hvad er et gebyr, og hvad er en væsentlig gebyrændring, og hvo
rdan er sanktioneringen af gebyrbe-
stemmelsen, hvis den overtrædes, og hvordan stilles forbrugerne, såfremt bestemmelsen ikke overho l-
des af virksomheden?
Svar:
Med forslaget til § 13 indføres en generel regulering af adgangen til at opkræve gebyrer. Iføl
ge forsla-
get skal betingelserne for at ændre gebyrer i et løbende kontraktsforhold til ugunst for forbrugeren v æ-
re klart fremhævet i kontrakten. Herudover skal ændringer af gebyrer eller nye gebyrer varsles over for
forbrugerne med en rimelig frist, inden de får virkning. Væsentlige gebyrer og nye gebyrer skal endv i-
dere varsles individuelt over for forbrugerne, inden de får virkning.
I bemærkningerne er det defineret, hvornår der foreligger et gebyr, samt hvornår gebyrændringen er
væ sentlig.
Et gebyr er typisk betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som er knyttet til en vare eller
tjenesteydelse, eller et løbende aftaleforhold. Som eksempler kan nævnes faktur eringsgebyrer, beta-
lingsgebyrer, bestillingsgebyrer og opsigelsesgebyrer. Gebyrer kan være tvungne eller valgfrie, særligt
de tvungne gebyrer kan anvendes til at hæve prisen på den oprindeligt aftalte pris på hovedydelsen.
Det bemærkes, at bestemmelsen ud trykkeligt ikke omfatter gebyrer, der er nærmere reguleret ved lov,
fx rentelovens regler om rykkergebyrer.
Væsentlige ændringer af gebyrer skal ligesom indførelse af nye gebyrer varsles over for forbrugeren
ved individuel kommunikation, inden ændringen får virkning. Øvrige gebyrændringer skal også var
s-
les. I disse tilfælde er der dog ikke krav om, at dette skal ske ved individuel varsling.
Hvornår der foreligger en væsentlig ændring beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. I
denne vurdering indgår som de væsentligste elementer ændringens størrelse set i forhold til det tidlig
e-
re gebyr og i forhold til hovedydelsens værdi. En fordobling af et gebyr fra 5 kr. til 10 kr. i forhold til
en hovedydelse på 300 kr. om året vil således kunne anses fo r væsentlig, mens resultatet ikke nødve n-
digvis vil være det samme, hvis hovedydelsen er på 30.000 kr. om året.