Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
7. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 31. oktober 2005 anmodet om min besvarelse af følgende af spørg s-
mål:
Ad L 13 - spørgsmål 3:
Skønt problemstillingen om annoncehajer særligt i forhold til små
virksomheder indgik i kommisso-
riet for Udvalget vedrørende revision af markedsføringsloven og prismærkningsloven, ses det fremsa
t-
te lovforslag om markedsføring ikke at indeholde nye og væsentlige muligheder for at bekæmpe a
n-
noncehajer, og ministeren beder derfor klargøre:
Hvilke initiativer ministeren vil tage for at stoppe annoncehajer, som særligt er et problem for mi ndre
virksomheder, samt hvilke grunde der har været til at ministeren har undladt at følge udvalgets indsti l-
ling om at sætte yderligere fok us på håndhævelsen af bl.a. bondefangeri, samt at samle hoveda
nsvaret
for området under én myndighed, samt at lade Forbrugerombudsmanden tage sig af sådanne s ager?
Svar:
Det er korrekt, at Markedsføringsudvalget i sit kommissorium blev bedt om at unders øge problemsti l-
lingen vedrørende visse erhvervsdrivendes brug af aggressive markedsføring over for især små vir
k-
somheder, populært kaldet annoncehajer.
Det fremgår af udvalgets betænkning, at udvalget generelt er af den opfattelse, at en af de væsentl
igste
årsager til, at det er vanskeligt at få løst problemerne med annoncehajer er, at en effektiv håndhævelse
af markedsfø
store ressourcer hos tilsynsmyndighederne, herunder til at løfte bevisbyrden for, at der er tale om en
systematisk og aggressiv fremgangsmåde.
Et stort flertal i udvalget stillede sig samtidig tvivlende over for, om det i praksis vil være muligt at
fastsætte mere præcise regler, som effektivt vil kunn
e stoppe annoncehajerne, herunder afhjæ lpe de
bevismæssige og ressourcemæssige problemer, der er ved at håndhæve de eksisterende regler i ma
r-
kedsføringsloven og straffeloven. Og man tilføjede, at bondefangeriet hele tiden antager nye fo rmer,
hvorfor mere specifikke regler formentlig hurtigt vil blive virkningsløse, idet annonceh ajerne blot vil
finde nye metoder. Man kunne derfor ikke anbefale, at der indsættes yderligere regler i markedsf ø-
ringsloven.
Der var i udvalget enighed om, at der er behov for, at der tages hånd om problemet med annonceh ajer,
og at det vil være naturligt, at Forbrugerombudsmanden beskæftiger sig med disse sager, idet et
fæ lestræk for annoncehajers virksomhed er, at de benytter sig af vildledende, aggressive og utilbørl i-
ge markedsfø ringsmetoder, som Forbrugerombudsmanden har særlig faglig indsigt i. Men man var
samtidig enig om, at det vil være meget ressourcekrævende for Forbrugero
mbudsmanden at påtage sig
denne opgave, og at det ikke vil være sandsynligt, at Forbrugerombud smanden vil kunne løfte denne