Til lovforslag nr. L 13
Folketinget 2005-06
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 8. december 2005
Betænkning
over
Forslag til lov om markedsføring
[af familie- og forbrugerministeren (Lars Barfoed)]
1. Ændringsforslag
Familie- og forbrugerministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovfors laget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2005 og var til 1. behandling den 12. oktober 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Politisk aftale
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik den 1. december 2005 en aftale vedrørende fo r-
slag til lov om markedsføring. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender har sendt aftalen til
udvalget. Aftalen er optrykt i bilag 2 til denne betænkning.
Som en del af den politiske aftale har Ministeriet
for Familie
- og Forbrugeranliggender udarbejdet
et notat: »Regulering af brug af børn og unge til vennehvervning «. Notatet er ligeledes optrykt i
bilag 2 til b
e tænkningen.
Endelig har forligsparterne ønsket familie - og forbrugerministerens svar på spørgsmål 20 og 22
optrykt i bilag 2 bagest i betænkningen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og familie
- og forbruger-
ministeren sendte den 28. juni 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 2. samling,
ERU alm. del bilag 189.
Udkastet til lovforslaget er baseret på Markedsføringsudvalgets betænkning, nr. 1457/2005: Ma r-
kedsføring og prisoplysning (339 sider).
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske Me-
diers Forum, 2 skriftlige henvendelser fra Forbrugerrådet og 1 skriftlig henvendelse fra Håndværk s-
rådet.