Til lovforslag nr. L 13 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. november 2005 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om markedsføring [af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Økonomi  - og erhvervsministeren har stillet 10 ændringsforslag t  il lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2005 og var til 1. behandling den 12. oktober 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og familie - og forbruger- ministeren sendte den 28. juni 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 2. samling, ERU alm. del - bilag 189. Udkastet til lovforslaget er baseret på Markedsføringsudvalgets betænkning, nr. 1457/2005: Ma r- kedsføring og prisoplysning (339 sider). Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske Me- diers Forum, 2 skriftlige henvendelser fra Forbrugerrådet  og 1 skriftlig henvendelse fra Håndværk   s- rådet. Deputationer Endvidere har Forbrugerrådet  og Håndværksrådet mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 21  spørgsmål til familie  - og forbrugerministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret.] 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <>
2 Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensæt  ning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    familie- og forbrugerministeren, tiltrådt af  <>: Til § 8 1) I stk. 2 indsættes efter »rusmidler  «: », herunder alkohol,«. [Præcis  ering] Til § 9 2) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke  : »Stk. 2. Tilbyder en erhvervsdrivende en vare eller tjenesteydelse til en bestemt pris, og har den erhvervsdrivende rimelig grund til at antage, at denne ikke vil være i stand til at imødekomme efterspørgslen i en mængde, som er rimelig i forhold til tilbuddet og omfanget af dets markedsføring, skal den erhv ervsdrivende tage et klart forbehold herom i markedsføringen.« [Oplysningskrav vedrørende begrænsninger i et tilbud] Nye paragraffer 3) Efter § 9 indsættes som nye paragraffer med tilhørende overskrifter: »Rabatkuponer og -mærker 01. Der må ikke gives rab at eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb af en vare eller ved udførelsen af en tjenesteydelse. Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller udførelsen af en   tjenesteydelse give rabat eller anden ydelse i form af mærker, kuponer eller lignende til senere indløsning, såfremt hvert enkelt mærke på tydelig måde er forsynet med udstederens navn eller firma med angivelse af en værdi i dansk mønt. Rabatmærke udstederen skal indløse mærket til en værdi, når mærker til et beløb, hvis størrelse fastsættes af ministeren for familie - og forbrugeranliggender, kræves indløst. Lodtrækning og præmiekonkurrencer 02. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydels  er må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som fastsættes af mini steren for familie- og forbrugeranliggender. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter pro dukttype og modtagerkreds.
3 Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.   « [Forbud  mod  brug  af  rabatkuponer  og  lignende,  krav  til  rabatmærker  m.v.  samt  forbud  mod købsbetingede, tilfældighed   sprægede konkurrencer] Til § 11 4) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke: »Stk. 5. Ved et gebyr forstås en betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af en vare eller tjenesteydelse, og som ikke har karakter af betal ing for en selvstændig ydelse.« Stk. 5. bliver herefter stk. 6. [Indsættelse af gebyrdefinition] Til § 13 5) I stk. 1 indsættes efter »et gebyr  «: »jf. § 11, stk. 5«. [En præcisering] Til § 14 6) I stk. 1 ændres »af foreninger, organisationer  « til: »af foreninger eller organisationer«. [Ændring af lovteknisk karakter] 7) I stk. 5 ændres »han  « til: »vedkommende«. [Ændring af lovteknisk karakter] Til § 20 8) I stk. 1 indsættes efter »lovene  «: »og de i medfør af loven udstedte bekendtgørelser  «. [En præcise  ring] Til § 28 9) I § 28, stk. 3, indsættes efter »§ 9,  «: »§ 01, § 02« Til § 30 10) § 30, stk. 3, 1. punktum affattes således: »Stk. 3.  I lov om markedsføring, jf. lovbekendtgørelse nr. 699 af 1. juli 2000 forbliver §  § 6    og 7 samt § 22, stk. 3 og 6, for så vidt angår overtrædelser af § § 6 og 7 i kraft indtil den 1. januar 2007.  « [Konsekvensrettelse]
4 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med ændringen præciseres det, at bestemmelsen særligt forbyder opfordring til at anvende alk o- hol  som  rusmiddel.  Formålet  er  at  sende  et   præcist  signal  om,  at  indtagelse  af  alkohol  ikke  h  ø hjemme i markedsføring rettet mod børn og unge. Til nr. 2    Der  foreslås  indsat  et  nyt  stykke  i  bestemmelsen  om  salgsfremmende  foranstaltni nger  med  det formål at sikre, at en erhvervsdrivende tydeli gt oplyser om begrænsninger i tilbud på særlig fav o- rable vilkår.    Formålet  med  ændringen  er  at  sikre  forbrugerne  det  bedst  mulige  grundlag  for  at  vurdere  deres muligheder for  at købe  varen  eller  ydelsen til en favorabel pris. Det  for ekommer således i da g, at erhvervsdrivende udbyder slagtilbud, som skaber en langt større efterspørgsel, end den erhvervsdr  i- vende kan efterkomme, fordi vedkommende kun har få eksemplarer af varen. Det betyder, at mange forbrugere risikerer at gå fo rgæves.    Med den nye bestemmelse indføres et specifikt strafbelagt krav om, at et tilbud, som kun findes i begrænset   antal,   skal   markedsføres   med   klar   information   herom.   Det   er   en   forudsætning,   at informationen står i umiddelbar tilknytning til tilbu ddet. Det skal sikre forbrugerne bedre mulighed for  at  vurdere  deres  chancer  for  at  få  fat  i  et  slagti lbud  og  dermed  også  et  bedre  grundlag  for  at beslutte, om det er værd at gå efter tilb   udet.    Området  er  i  dag  reguleret  af  markedsføringslovens  generelle  forbud  mod  vildledning  og  ma  r- kedsføringslovens  generalklausul  om  god  skik.  Desuden  har  Forbruge rombudsmanden  udsendt  en vejledning  om  prismarkedsføring,  som  bl.a.  omhandler  sla gtilbud.  Den  foreslåede  bestemmelse knæsætter den gældende praksis på området, hvoraf følger, at en erhvervsd rivende, som markedsfø- rer  et  slagtilbud  uden  at  kunne  dække  den  forventede  efterspørgsel,  skal  skrive  ”begrænset  antal” eller ”så længe lager haves” i markedsføringen af tilb udet.    Den foreslåede bestemmelse tager højde for direktivet om urimelig handel  spraksis, som indehol- der en tilsvarende regulering af slagtilbud (bait advertising) i direktivets bilag 1, nr. 5.    Oplysningskravet  indtræder,  hvis  den  erhvervsdrivende  har  rimelig  grund  til  at  antage,  at  ve  d- kommende  ikke  har  en  tilstrækkelig  mængde  vare r  til  salg  til  at  imød ekomme  den  efterspørgsel, som tilbudet vil skabe. I vurderingen af, om der skal tages forbehold for begrænset antal i marked  s- føringen, skal der lægges vægt på varens eller tjenesteydelsens art, kvalitet og pris samt omfanget af den reklame, der er gjort for tilbuddet. Det vil således have betydning, om tilbudet eksempelvis kun er markedsført en enkelt gang i et lokalblad, eller om der har været en massiv markedsføringska m- pagne i husstandsomdelte tilbudsaviser og i tv-reklamer. Til nr. 3    Lovforslaget  indebærer  en  revision  af  de  nuværende  regler  om  markedsføring,  he runder  at  den nuværende markedsføringslovs specialforbud mod særlige salgsfre mmende markedsføringsmetoder ophæves.      Med  denne  ændring  bevares  to  af  disse  forbud.  Det  gæl der  forbudet  mod  brug  af  rabatkuponer, som stilles til rådighed for forbrugerne før køb, og reglerne om raba   tmærker i den nuværende lovs § 8 og forbudet mod købsbetingede, tilfældighedspr   æ  gede præmiekonkurrencer i lovens § 9.    Hvad  angår  forbudet  mod  rab atkuponer  foreslås  dette  bevaret,  idet  denne  rabatform  skønnes  at være præget af tilfældigheder og særlig besværlig at anvende for såvel forbrugerne og detailhan d- len.  Hertil  kommer,  at  den  foreslåede  bestemmelse  om  o plysningskrav  i  forbindelse  med  brug  af
5 salgsfremmende foranstaltninger i lovforslagets § 9 ikke på tilstrækkelig måde imødegår de ule m- per, som kan være forbundet med brug af rabatkuponer for forbruge  rne og detailhandlen.    Det foreslås endvidere, at den nuværende regel om rabatmærker m.v. i § 8, stk. 2, også opretho l- des. Herved sikres det, at rabatmærker og lignende til senere indløsning ove   rholder visse formkrav, samt at forbrugeren fortsat har et lovkrav på at få mærker til en vis værdi indløst kontant. Grænsen for, hvornår man som forbruger  har krav på at få sine rabatmærker indløst kontant, fastsættes i en bekendtgørelse udstedt af min isteren. Grænsen er i dag på 20 kr.    I forhold til den eksisterende markedsføringslovs § 8 er der foretaget mindre sproglige tilpasni n- ger til den terminologi, der i øvrigt benyttes i lovforslaget. Ændringen har ikke til formål at foretage materielle ændringer i bestemmelsens indhold.    Forbudet mod købsbetingede, tilfældighedsprægede konkurrencer foreslås ligeledes opretholdt for at sikre at en række mere   samfundsmæssige og etiske hensyn fortsat varetages.    Det  eksisterende  forbud  sikrer  således  ikke  kun,  at  forbrugernes  fokus  ikke  forsk ydes  fra  den ydelse, der søges afsat, og til muligheden for at vinde en gevinst. Det varet ager også en række mere samfundsmæssige og etiske hensyn. Til nr. 4 og 5 Med ændringen indsættes der en definition af et gebyr, således at det klart fremgår af loven, hvad der  forstås  ved  et  gebyr  i  markedsføringslovens  forstand.  Gebyrer  er  således  både  reguleret  i  lo v- forslagets § 11, stk. 1, samt § 13. Ved et gebyr forstås i overensstemmelse med lovforslagets bemærkninger en betaling for en sæ r- lig  tjeneste,  funktion  eller  ydelse,  som  knytter  sig  til  en  vare  eller  tjenesteydelse,  eller  et  lø aftaleforhold, og som ikke har karakter af en selvstændig tjenesteydelse. Som eksempel kan nævnes faktureringsgebyrer, betalingsgebyrer og opsigelsesgebyrer. Samtidig indsættes en henvisning i § 13, stk. 1, til gebyrdefinitionen i § 11, stk. 5. Til nr. 6 Der er alene tale om en sproglig præci  sering af bestemmelsen om organiseret rabat. Til nr. 7 Med ændringen sikres anvendelse af kønsneutrale betegnelser i lovgivningen i overensste   mmelse med Statsministeriets cirkulæreskrivelse af 5. december 1980 om samme emne. Til nr. 8 Med  ændringen  præcise res  det,  at  Forbrugerombudsmandens  tilsyn  både  omfatter  markedsf ø- ringsloven og de i medfør af loven udstedte bekendtgørelser, herunder de gældende b ekendtgørelser efter prismærkningsloven. Til nr. 9    I  lighed  med  hvad  der  er  gældende  efter  den  nuværende markedsføringslov   foreslås  det,  at  de genindsatte  bestemmelser  om  rabatkuponer  og  –mærker og  købsbetingede  konkurrencer  strafb e- lægges. Til nr. 10    Ændringen er en konsekvens af genindsættelsen af den nuværende markedsføring slovs §§ 8 og 9 i lovforslaget.
6   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Jan Trøjborg  (S)   Jens Christian Lund (S) Niels Sindal (S)   Karen Hækkerup   (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johs. Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 13 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 24/10-05 fra Forbrugerrådet 4 Kopi af brev til Danske Mediers Forum fra Chr. Mejdahl samt Dan- ske Mediers Forum’s (DMF) henvendelse til Folketinget 5 Henvendelse af 10/11-2005 fra Forbrugerrådet 6 Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 7 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Politisk aftale 9 Henvendelse af 2/12-05 fra Håndværksrådet Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 13 Spm.nr. Titel 1 Spm. om oversendelse af paralleltekster, til familie- og forbrugermi- nisteren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/10-05 fra Forbrugerrådet, til økonomi - og erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå] 3 Spm. om annoncehajer, til familie- og forbrugerministeren, [og mini- sterens svar herpå] 4 Spm. om skjult reklame, til familie- og forbrugerministeren, [og mi- nisterens svar herpå] 5 Spm. om skjult reklame, til familie- og forbrugerministeren, [og mi- nisterens svar herpå] 6 Spm. om, hvilken status en vejledning udsendt af Forbrugerombuds- manden har, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om en uddybende kommentar til den foreslåede bestemmelse om børn og unge, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om muligheden for at reklamere på skoler og beskytte børn mod markedsføring, til familie - og forbrugerministeren, og ministe- rens svar herpå 9 Spm. om kommentar til »Forslag om forbud mod at afholde ophør s- udsalg i mere end 3 måneder « og en redegørelse f or, hvad der gælder i dag m.v., til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar
8 herpå 10 Spm. om gebyrer, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om en kommentar til den foreslåede bestemmelse om reklam e- identifikation, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om virksomheders ansvar, hvis et produkt indgår i en given artikel, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvilken indflydelse EU-regulering forventes at få på dansk lovgivning om markedsføring, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om baggrunden for at ophæve specialforbuddene, til familie  - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om ændringer   i Forbrugerombudsmandens opgave, prioriterin- ger og retshåndhævelse efter afgivelse af betænkning, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om behandling af klager over annoncehajer fra mindre virk- somheder, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om sikring for, at annoncehajer ikke får frit spil, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om etablering af et tæt samarbejde mellem Forbrugerombud  s- manden, politiet og relevante erhvervsorganisationer, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/11-05 fra Forbrugerrådet, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om højesterets dom  af 22/11-05 vedr. udsendelse af spam, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om vennehvervning, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå