NOTAT
Dato:
15. februar 2006
Kontor:
Udlændingelovskontoret
J.nr.:
2005/4000-65
Sagsbeh.:
SWE
Supplerende høringsnotat H
øringssvar
fra Institut for Menneskerettigheder vedrø-
rende forslag til ændring af udlændingeloven
(Betinget udvisning, skærpelse af u d-
visningsreglerne og reglerne om indrejseforbud m.v.).
1. Udvidelse af adgangen til at udvise flygtninge
Institut for Menneskerettigheder har anført , at lovforslaget indebærer, at anerkendte konve n-
tionsflygtninge fremover vil kunne udvises ved dom på grundlag af en række yderligere kri-
minalitetsformer, og finder det tvivlsomt, om disse i almindelighed kan anses for at have en
sådan alvor og alment samfundsskadende karakter, at de kan henføres under he nsynet til
den nationale sikkerhed eller den offentlige orden, jf. flygtningekonventionens artikel 32. I
det omfang, der måtte blive truffet beslutning om udvisning på grundlag heraf, kan det efter
instituttets vurdering således ikke udelukkes, at grænserne for den i art ikel 32, stk. 1, hjem-
lede udvisningsadgang overskrides med krænkelse af konvent ionen til følge.
Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at i tilfælde hvor retten træffer bestemmelse om
at udvise en flygtning i anledning af begået kriminalitet, tager retten ikke hermed asylretlig
stilling til udvisningen. Det er derimod op til Udlændingestyrelsen efterfølgende at tage stil-
ling hertil, jf. udlændingelovens § 31, jf. § 49 a.
Finder Udlændingestyrelsen, at der asylretligt ikke er noget til hinder for, at udlændingen kan
udsendes, anses afgørelsen automatisk for påklaget til Flygtningenævnet, og klagen har o p-
sættende virkning med hensyn til udrejs efristen.
Finder Udlændingestyrelsen eller Flygtningenævnet efter en asylretlig vurdering derimod, at
udlændingen ikke kan udsendes på grund af forhold som omfattet af udlændingelovens § 31,
stk. 1 eller 2, skal det samtidig besluttes, om udlændingen på ny kan gives asyl. Udlændi n-
gen kan gives opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 (asyl) på ny, hvis særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, taler derfor, jf. udlændingelovens § 10, stk. 3.
Om udlændingen på ny kan gives asyl beror på en konkret afvejning. Denne afvejning skal
med hensyn til udlændinge, der isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1
dvs. udlændin ge, der risikerer forfølgelse af de i flygtningekonventionen nævnte grunde - fo-
retages i overensstemmelse med flygtningekonventionen. Det er hermed sikret, at artikel 32,
stk. 1, iagttages i hver enkelt sag.
Institut for Menneskerettigheder har endvidere anført, at det må anses for overvejende
sandsynligt, at de skærpede og nytilkomne udvisningsregler vil indebære en stigning i anta l-