Hørings notat  vedrørende  høringssvar  om  udkast  til  bekendtgørelse om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler Udkastet til bekendtgørelsen har sammen med  forslag til lov om ændring af  lov  om  fyrværkeri  og  beredskabsloven    været  sendt  i  høring  hos  de organisationer, ministerier og styrelser, som er nævnt sidst i notatet. Ændringerne i fyrværkeriloven tager kun hånd om få af de ændringer, der vil blive foretaget på hele fyrværkeriområdet. De resterende vil bl.a. blive gennemført administrativt ved bekendtgørelser og tekniske forskrifter. Disse   ændringer   indebærer på    Økonomi   -   og   Erhvervsministeriets område  bl.a: Krav   om   mærkning   af   alt   fyrværkeri   med   angivelse   af   hvor fyrværkeriet  kommer    fra.  Etablering  af  en  mærkningsordning  til bl.a. udskillelse af professionelt fyrværkeri. Indførelse af en støjgrænse for fyrværkeri på 120 dB. Strengere  regler  for  hvilke  typer  af  fyrværkeri,  der  må  sælges  til forbrugerne.   Disse   krav   vil   tilnærme   sig   de   n  ye   kommende europæiske standarder. Krav om afstand til dyrehold ved affyring af fyrværkeri. Mulighed for salg af fyrværkeri uden for fast forretningssted  . På   Forsvarsministeriets  område   vil  følgende  væsentlige  forhold  blive gennemført: Kravene    til    opbevaring    af    fyrværkeri    i    virksomheder    med produktion   og   oplag   strammes   mht.   afstandskrav   mv.   med udgangspunkt i forsvarets regler. Krav til placering og indretning af åbninger i bygninger, hvor der opbevares  fyrværkeriartikler,  som  er  konstrueret  til  at  u  dskyde effekter. Krav til placering og indretning af de områder på en virksomhed, som anvendes til tømning og fyldning af containere. Dato 8. september 2005 J. nr. 644-33-00001 SIK/GFS
2/8 Strengere   regler   for   opbevaring   af   fyrværkeri   i   detailhandlen herunder i containere. Containere     skal     forsynes     med     en     anordning,     der     sikrer brandvæsenet    mulighed    for    på    sikker    afstand    at    tilslutte brandslukningsmateriel. Større  sikkerhedsafstande  mellem  containere  med  fyrværkeri  og bygninger eller områder, som er svært evakuerbare. Skærpede  krav  til  opbevaring  af  fyrv  ærkeri  ved  salgssted  i  en butiks salgslokale og i tilstødende lokaler. Mulighed for salg af fyrværkeri uden for fast forretningssted  . Nedenfor    gennemgås    de    dele    af    høringssvarene,    som    indeholder væsentlige    bemærkninger til    bekendtgørelsesudkastets    indho ld Økonomi   - og Erhvervsministeriets område . Uddannelse til anvendelse af professionelt fyrværkeri Fyrværkeribrancheforeningen      og    Dansk Scenefyrværkeri ApS    har foreslået  en   mindre  omfattende  uddannelse  til  anvendelse  af  fyrværkeri  , som giver mulighed for at anvende henholdsvis mindre festfyrværkeri og scenefyrværkeri uden en egentlig festfyrværkeruddannelse. Forslaget skal imødekomme ønsket om at anvende fyrværkeri ved festligheder, mindre teaterforestillinger og lignende, hvor det vil være for dyrt at   engagere en festfyrværker. Kommentar:  Den gældende festfyrværkeruddannelse er bevidst målrettet imod    et    professionelt    marked,    som    består    af     sceneteknikere og virksomheder,   der   driver   erhverv   ved   afholdelse   af   festfyrværkeri  - arrangementer.  Forslaget  om  en  mellemuddannelse  til  affyring  af  visse typer professionelt fyrværkeri kan ikke på tilsvarende vis målrettes imod enkeltpersoner,   der   som   professionelle   bygger   deres   anvendelse   af fyrværkeri   på   erfaringer. Det   vil   være   yderst   vanskeligt   at   udforme afgrænsn  inger for en sådan virksomhed samt  at sikre, at opstillede vilkår respekteres. Det skønnes ikke muligt på kortere tid at uddanne lægfolk til affyring af professionelt fyrværkeri på forsvarlig måde. I øvrigt ville det blive  endnu  vanskeligere  at  imødegå  det    illegale  marked,  da  antallet  af personer    og    virksomheder,    der    lovligt    kan    erhverve    professionelt fyrværkeri vil stige. Miljøforhold  –  støj Landbrugsraadet    finder,    at    afstandskravet    til    dyrehold    m.v.    bør præciseres,  så  afstandskravet  gælder  for  staldbygn inger  og  udegående dyr, og ikke hele landbrugsejendommen. Endvidere finder Landbrugsraadet,    at    der    bør    være    mulighed    for    at    se    bort    fra afstandskravet på de 100 meter til opstaldede dyr, hvis der indgås  aftale herom med ejeren af dyrene. Danmarks Naturfredningsforening har stillet
3/8 spørgsmålstegn  ved,  om  afstandskravet  på  100 meter  til  dyrehold  m.v. ved  affyring  af  nytårsfyrværkeri  er  tilstrækkelig t,  og  mener  i  øvrigt ,  at tilsvarende   afstandskrav   skal   gælde   for   anvendelse   af   professionelt fyrværkeri.  Endvide  re  foreslås  det,  at  der  i  bekendtgørelsen  henvises  til den forpligtelse, der eksisterer, til i forbindelse med forskellige tilladelser at sikre internationale naturbeskyttelsesområder,  Natura 2000 områderne, mod   væsentlige   forstyrrelser. Skov-   og   Naturstyrelsen   har   ligeledes henvist   til   denne   forpligtelse,   og   har   anmodet   om,   at   der   indføjes bestemmelser i bekendtgørelsen,  hvorefter ansøgninger om anvendelse af fyrværkeri vurderes, hvis affyringen væsentligt kan påvirke de arter, som internationale beskyttelsesområder har til formål at beskytte. Kommentar: Formuleringen ”landbrugsejendomme med hold af dyr” kan forstås   som   hele   landbrugsejendommen   herunder   kornmarker   m.v., hvorved  bestemmelsen  bliver  unødvendig  bred.   Afstanden  på  100  m eter er  ikke  videnskabeligt  fastsat.  Den  er  fastsat  ud  fra,  at  lydtrykket  fra fyrværkeri  i  den  afstand  kan  sidestilles  med  støj  fra  andre  forudseelige kilder,  såsom  trafik   og  byggeri,  samt  at  det  rent  praktisk  er  muligt  de fleste steder at finde egnede affyringslokaliteter. Ifø lge   bekendtgørelsesudkastet    skal    der    v ed    enhver    anvendelse    af fyrværkeri    udvises  forsigtighed  for  at  minimere  risikoen  for  skader  på personer og værdier og gener for det omgivende miljø.    I forbindelse med meddelelse  af  tilladelser  til  anvendelse  af  professionelt  fyrværkeri    vil Kommunalbestyrelsen    foretage    en    helhedsvurdering    og    bør    kunne varetage forskellige lokale hensyn, herunder støjproblematikken . Det kan for eksempel være   hensynet til fredede naturområder . Bestemmelsen om afstandskrav til landbrugsejendomme med hold af dyr er    ændret i    overensstemmelse    med,    at    afstandskravet    gælder    for landbrugsbygninger  med  hold  af  dyr.  Afstandskravet  på  100  meter  til landbrugsbygninger med hold af dyr m.v. fastholdes, men kravet kommer til  at  gælde  tilsvarende  for  p  rofessionelt  fyrværkeri.  Derudover  er  det  i bekendtgørelsen   præciseret,   at   hensynet   til   at   minimere   risikoen   for skader  på  personer  og  værdier  og  gener  for  det  omgivende  miljø  skal indgå i kommunalbestyrelsens vurdering ved meddelelse af tilladelser til anvendelse af fyrværkeri. Registreringspligt Dansk Industri anfører, at de meget detaljerede regler om pligt til at føre optegnelser  over  vareleveringer,  salg  og  oplag  vil  medføre  meget  store administrative  byrder  for  små  vir ksomheder,  og  at  de  skærpede  kra  v  til registrering  ikke  løser  problemet  med  illegalt  fyrværkeri     men  derimod giver bedre muligheder for det illegale marked. Kommentar:  Der  er  allerede  efter  de  nuværende  regler    pligt  til  at  føre optegnelser   om   vareleveringer,   salg   og   oplag   for   virksomheder   der
4/8 fremstiller  eller  indfører  fyrværkeri   .  Tilsvarende  er  der  pligt  til  at  føre salgsbog for virksomheder, der har tilladelse til at overdrage fyrværkeri. Det har i forbindelse med kontrolindsatsen vist sig vanskeligt at følge de enkelte  fyrværkeripro  dukter  gennem  de  forskellige  omsætningsled  ,  idet de  registreringer,  der  foretages  i  salgsbøger  m.v.   ikke  er  tilstrækkelig præcise  .  Det har for  eksempel været vanskeligt  at    skelne mellem handel med  professionelt  fyrværkeri  og  fyrværkeri  beregnet  til  forbrug ere.  De udvidede krav vil gøre det muligt at føre en mere effektiv kontrol    - netop med henblik på at imødegå den illegale handel med fyrværkeri. Handelsmønsteret     i     fyrværkeribranchen     er     karakteriseret     ved,     at importører    og    fabrikanter    næsten    udelukkende leverer    direkte    til detailmarkedet,    centrale    indkøbsenheder    samt    festfyrværkervirksom   - heder. Det forventes derfor ikke,  at små engrosvirksomheder skulle blive belastet hårdt a f de udvidede krav til registrering af varestrømme . Proportionalitet i sikkerhedskravene Dansk   Industri   har   generelt   til   såvel    Forsvarsministeriets   udkast   til bekendtgørelse   om  fremstilling,  opbevaring  og  anvendelse  af  fyrværkeri og   andre   pyrotekniske   artikler   som   Sikkerhedsstyrelsens    udkast   til bekendtgørelse anført,  at der ikke ved   tilblivelsen af de nye  regler tages tilstrækkeligt  hensyn  til  virksomheder,  der  søger  at  være  lovlydige. Der efterlyses et mere proportionalt regelsæt, der tilgodeser såvel hensynet til forebyggelse   af   ulykker   som   hensynet   til   erhvervet,   særligt   de   små virksomheder. Der henvises blandt andet til afsnittet om registreringspligt og begrænsningen i s  algs- og anvendelsesperioden i Sikkerhedsstyrelsens bekendtgørelse . Kommentar:  For  så  vidt  angår  de  stramninger  ,  som  Sikkerhedsstyrelsen foreslår i sin bekendtgø  relse, har disse direkte relation til det overordnede formål   med   a t    reducere    antallet    af   fyrværkeriulykker,   specielt   de alvorligste ulykker, herunder at begrænse det illegale marked. Det   er   Sikkerhedsstyrelsens   opfattelse,   blandt   andet   på   baggrund   af løb ende  drøftelser  med  fyrværkeribranchen,  at  bekendtgørelsen  afspejler et  passende  balancepunkt  mellem  konsekvenserne  af  de  nye  krav  og hensynet   til,   at   den   lovlige   del   af   branchen   fortsat   kan   udøve   sin virksomhed. Specifikt     vedrørende     den     udvidede     registrer ing     af varestrømme   henvises til ovenstående   afsnit herom, og for så vidt angår begrænsningen  i  salgs  -  og  anvendelsesperioden  -  specielt  længden  af perioden – er disse krav afstemt med fyrværkeribranchens ønsker . Behovet for information og vejledning til kommunerne Forbrugerrådet  har tilkendegivet, at det er meget vigtigt, at der etableres et    effektivt    samarbejde    mellem    de    kommunale    beredskaber    på fyrværkeriområdet  med  henblik  på  at  sikre  en  ensartet  praksis. Dyrenes beskyttelse  finder,  at  et  kommende  regelsæt  bør  følges  op  a f  et  sæt
5/8 retningsliner    for    at    sikre,    at    der    tages    hensyn    til    familie-    og produktionsdyr  ved  meddelelse  af  tilladelser  til  affyring  af  fyrværkeri. Danmarks Naturfredningsforening finder, at det vil være hensigtsmæssigt at sikre en ”rød t  råd” i administrationen  , også i forhold til naturhensyn , i forbindelse  med  at  kompetencen  til  at  meddele  tilladelser  overgår  til kommunalbestyrelsen.  Dansk  Sprængteknisk  forening    anfører,  at  det  er vigtigt,   at   de   personer   i   Redningsberedskabet,   som   får   ove rdraget ansvaret    for    at    meddele    tilladelser    til    overdragelse,    erhvervelse, anvendelse og opbevaring af fyrværkeri har det nødvendige kendskab til dette specielle område. Kommentar: Sikkerhedsstyrelsen er enig i behovet for at sikre en ensartet praksis, o g der     vil blive udarbejdet en vejledning til kommunerne. Dansk  Handel  og  Service  har  tilkendegivet,  at  det  er  helt  afgørende,  at der  for  den  kommende  fyrværkerisæson  findes  en  administrativ  løsning, der  sikrer,  at  de  berørte  virksomheder  hurtigst  muligt   kan  indhente  de nødvendige tilladelser. Kommentar:  Det  bemærkes,  at  erhvervelse  og  overdragelse  af  konsum  - fyrværkeri,    herunder    nytårsfyrværkeri,    er    undtaget    fra    kravet    om tilladelse. Det  som  Dansk  Handel  og  Service  formentlig  særligt  tænker  på,  er  en administrativ   løsning   for   meddelelse   af   tilladelser   til   opbevaring   af fyrværkeri.  Efter  de  nye  regler  overføres  kompetencen  hertil  fra  politiet til  kommunerne.  Denne  lovgivning  henhører  under  Forsvarsministeriet, som har taget kontakt til Kommunernes Landsforening og Justitsministeriet med henblik på en løsning. Behovet for information og vejledning til forbrugerne Forbrugerrådet    har   foreslået,   at   der   sammen   med   den   sikkerheds - information,   der   skal   følge   med   konsumfyrværkeri,   samtidig   gives information om de nye regler, specielt information om anvendelsesperioden for fyrværkeriet. Kommentar: Sikkerhedsstyrelsen er enig i behovet for information, og det er planlagt  at informere  forbrugerne om de nye  regler i forbindelse med informationstiltagene under fyrvæ  rkerikampagnen. Kommunernes Landsforening  og Foreningen af Kommunale Beredskabs- chefer  har  foreslået,  at  der  ved  produktgodkendelse  af  nytårsfyrværkeri skal  forelægges  en  vejledning  fra  producent  eller  importør  til  alle  som håndterer fyrværkeriet såvel s om til forbrugere. Kommentar:  Bekendtgørelsesudkastet  indeholder  et  krav  om,  at  der  ved salg    af    konsumfyrværkeri    skal    medfølge    en    generel    sikkerheds   - information. Der findes endvidere et krav om vejledning om håndtering,
6/8 opbevaring  og  anvendelse  af  fyrværk  eri  i  Forsvarsministeriets  udkast  til bekendtgørelse   om   fremstilling,   opbevaring   og   anvendelse   m.v.   af fyrværkeri   og andre pyrotekniske artikler. Løskrudt Københavns    Politi     redegør    for    situationen    omkring    løskrudt,    der anvendes   til   signalvåben.   Tilladels e   til   signalvåben   efter   våbenloven meddeles   af   politiet,   som   også   efter   de   nuværende   regler   meddeler tilladelse til erhvervelse og anvendelse af løsskud  efter fyrværkerilovgivningen. Ifølge    lovforslaget  og   bekendtgørelsesudkastet vil kompetencen til at meddele tilladelse til overdragelse, erhvervelse og anvendelse af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler overgå fra politiet til   kommunalbestyrelsen   -   dermed   også   kompetencen   til   at   meddele tilladelse   til   erhvervelse   og   anvendelse   af   løsskudspatroner.    Det   vil medføre, at tilladelse r  vedrørende  signalvåbnet og  tilladelser  vedrørende løsskudspatro ner fremover skal indhentes hos to forskellige myndigheder. Kommentar:    Der    er    forståelse    for    synspunktet    om,    at    det    er hensigtsmæssigt,  at  tilladelse  til  signalvåbe   n  og  løsskud  kan  indhentes hos   samme   myndighed.   Det   har   imidlertid   været   ønsket   at   samle kompetencen   til   at   meddele   tilladelser   til   overdragelse,   erhvervelse, opbevaring  og  anvendelse  af  fyrværk  eri  og  andre  pyrotekniske  artikler hos kommunalbestyrelsen. Sikkerhedsstyrelsen vil udarbejde en vejledning,  hvoraf  det  vil  fremgå,   hvem  der  behandler  de  forskellige tilladelser vedrørende signalvåben og løsskud. Sikkerhedsmæssig klassifikation af fyrværkeri Forsvarets Eksplosivstofkommission anbefaler, at der ind føres definitioner, der relaterer  anvendelsesklassifikationerne for fyrværkeri   til de relevante transportklassifikationer for fyrværkeri. Transportklassifikationerne  er  baseret  på  den  FN –kode,  der  anvendes  af Beredskabsstyrelsen i forbindelse med oplag og transport af fyrværkeri. J.S.  Trading  foreslår,  at  der  indføres  en  ny  klassifikation  ,  der  alene omfatter  knallerter,  da  det  er  forkert  at  klassificere  disse  sammen  med artikler  som  bordbomber,  stjernekastere  m.v.  Som  alternativ  foreslås,  at knallerter helt undtages fra lovens anvendelsesområ de. Kommentar:   Det   er   ikke   muligt   at   relatere   de   enkelte   anvendelses- klassifikationer direkte til transportklassifikationerne, idet der ikke  er  en entydig   sammenhæng mellem   den   sikkerhedsmæssige   klassifikation   i relation   til   fyrværkeriets     farlighed   ved   anvendelse   af   forbrugeren   og farligheden   ved   transport   og   oplag   i   forbindelse   med   risikoen   for massedetonation.  Sikkerheden  for  forbrugeren  er  således   afhængig  af fyrværkeriets   styrke   (nettoeksplosivstofmængde   og   satsmæng de)   samt fyrværkeriets  art  og  funktion  ,  mens  sikkerheden  ved  oplag  derudover  er afhængig af emball  agen af fyrværkeriet i forbrugerposer og i colli.
7/8 For  så  vidt  angår  forslaget  om  knallerter,  bemærkes  det,  at  disse  er omfattet    af    klassifikationen    ”småfyrvæ rkeri”.    Denne    klassifikation omfatter  de  artikler,  som  vurderes  at  udgøre  den  mindste  risiko  ved anvendelsen.   De   bemyndigelser,   der   foreslås   i   loven   til   at   fastsætte undtagelser fra forskellige bestemmelser, påtænkes i vidt omfang anvendt til     administrativt     at     undtage visse     småfyrværkeriartikler     fra     de pågæ   ldende  bestemmelser.  Ifølge  bekendtgørelsesudkastet  er  vir  ksom- heder, der alene importerer eller fremstiller knallerter således undtaget fra kravet  om  virksomhedsgodkendelse.  Det  er  ikke  vurderingen,  at  særl  ige hensyn gør sig  gældende  , som kan begrunde, at knallerter skal indgå i en særlig klassifikation.    Det må i øvrigt antages,    at  der ville blive stillet de samme krav til denne klassifikation som til småfyrværkeri.    Det vurderes i øvrigt   ikke  at  være  hens  igtsmæ sigt  helt  at  undtage  knallerter  fra  loven, ligesom der ikke findes særligt behov herfor, da der er taget det fornødne hensyn  til,  at  disse  artikler  i  nogle  henseende  kan  undtages  fra  de  krav, der ellers gælder, jf.ovenfor. Reguleringsområde og  kontrol med fyrværkeriartikler Forbrugerrådet   forespørger ,  hvilken form for kontrol, der foretages med de fyrværkeri  artikler, der er undtaget fra kravet om Sikkerhedsstyrelsens godkendelse   samt  helt  specifikt,  om  der  ikke  også  for  disse  arti klers vedkommende skal udleveres relevant dansksproget sikkerhedsinstruks. Kommentar:  Småfyrværkeri,  der  i  modsætning  til  nytårsfyrværkeri  ikke skal    godkendes    af    Sikkerhedsstyrelsen,    for    eksempel    bordbomber, knaldhætter m  ed videre,  indeholder meget begrænsede mængder af kr udt og  indebære  r  en  meget  lav  risiko  ved  anvendelse  af  forbrugerne.  Disse typer fyrværkeri er omfattet af Sikkerhedsstyrelsens   generelle markedskontrol. Det  følger  af  de  generelle  produktsikkerhedsregler,  at  et  produkt  kan formodes at være sikkert, såfre   mt standarderne overholdes. I de gældende standarder for småfyrværkeri, der angiver    det krævede   sikkerhedsniveau, er der krav om en medfølgende dansksproget brugsanvisning. Brugerbetaling for markedskontrol af fyrværkeriartikler Fyrværkeribrancheforening  en    protesterer    imod    at    skulle    betale    for markedskontrol af fyrværkeriartikler, idet disse omkostninger er ukendte og kan indebære en væsentlig økonomisk belastning af virksomhederne. Kommentar:   I   den   nuværende   lov   og   bekendtgørelse   om   fyrværkeri findes  en  tilsvarende  bestemmelse,  hvorefter  der  for  fabrikantens  eller importørens  regning  kan  udtages  prøver  af  fyrværkeriartikler,  og  disse kan   underkastes   en   teknisk   undersøgelse.   Det   er   i   øvrigt   generelt forekommende,  at  omkostninger  ved  markedskontrol  af  produkter  helt eller   delvis   bliver   afholdt   af   de   virksomheder,   der   markedsfører   de konkrete produkter. Dette gælder for eksempel også efter produktsikkerhedslovgivningen samt el- og gaslovgivningen.
8/8 Ifølge    de    generelle    forvaltningsretlige    principper ,    skal    der være proportionalitet   i   myndighedernes   kontrolforanstaltninger   i   forholdet mellem den konkrete sikkerhedsrisiko og de undersøgelser, der foretages af udtagne stikprøver. Normal praksis vil således være, at virksomhederne  vil  blive  inddraget  og  informeret,  hvis  dyre  tekniske undersøgelser findes nødvendige. Høringssvar Bekendtgørels esudkastet har været i høring hos Aalborg Fyrværkerifabrik,  ABC  Teltudlejning,  Advokatrådet,  AGO  A/S,  Apollo, Amtsrådsforeningen,    Arbejdstilsynet,    Balls    of    Fire,    BE    Trading, Beredskabsstyrelsen,  Black  Cat  Aps,  Brightstar  Fireworks  A/S,  Cowi Consult, Danmarks Jægerfo  rbund, Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening,  Dansk  Handel  og  Service,  Dansk  Industri,  Dansk Pyro  Art,  Dansk  Sprængteknisk  Forening,  Dansk  Supermarked,  Dansk Scene  Fyrværkeri  ApS,  DSK    –  De  Samvi   rkende  Købmænd,  Dyrenes Beskyttelse, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Euro 2000, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Fo rbrugerstyrelsen, Force Technology, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af Små Teatre, Forsikring og Pens ion, Forsvarets Eksplosivstofkommission,  Forsvarsministeriet,  Frederiksberg  Kommune, FyrværCo,     Fyrværkeribrancheforeningen,     Fyrværkerif abrikken     Fyn, Fyrværkerihuset Silkeborg, Fællesforeningen for Danmar ks Brugsforeninger,  Grønlands  Hjemmest yre,  H.C.Andersen  Festfyrværkeri A/S,  HTS  -  Handel,  Transport  og  Serviceerhvervene,  Håndværksrådet, Ilbjerg  Fyrværkerifabrik,  Image  2000  v/Peter  Kristensen,  Importa,  J.S. Trading,  Jaydii  Partner,  JKC  Festfyrværkeri,  J.  K.S.  v/Keld  Stemmerik, Justitsministeriet, Jydsk Kotillionfabrik, Kim Jørgensen A/S, Kommunernes Landsforening, Konpap, Krudtfabrikken ApS, Krudttønden,  K ø Politi, Landbrugsraadet, Landsorganisationen I Danmark, Lars Hoffmann Barfod,    Larsens    Fyrværkeri,    LCH    Import,    M  agic,    Mega    Pyrotec, Mermaid Fireworks, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Møllers Fyrværkeri,  Nordlys,  N.P.  Joh  nsen,  P.  Weiling  &  Co.,  Pablo  Diversity ApS,    Poulsens    Fyrværkerifabrik    ApS,    Pyro    Tec    ApS,      Pyrodan Fyrværkerifabrik   ApS,   Rigsadvokaten,   Rigspolitichefen,   Scandinavian Fireworks  ApS,  Scanseason,  Starlight  Festfyrværkeri,  Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, T eaterteknikerforbundet, Teknologisk  Institut,  Thinghøjgård,  Uni  -Safe  A/S,  Viking  A/S,  Zebra A/S. Følgende har svaret: Advokatrådet,   Arbejdstilsynet,   Beredskabsstyrelsen,   Dansk   Ha ndel   og Service,  Dansk  Industri,  Dansk  Sprængteknisk  Forening,  Dansk  Scene Fyrværkeri,     DSK De     Samvirkende     Købmænd,     Erhvervs -     og Selskabsstyrelsen,    Forbrugerrådet,    Forbrugerstyrelsen,    Foreningen   af Kommunale  Beredskabschefer,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,
9/8 Forsikring og Pension, Forsvarets Eksplosivstof kommission, Forsvarsministeriet,     Fyrværkeribrancheforeningen,     HTS -     Handel, Transport og Serviceerhvervene, J.S. Trading, Kommunernes Landsforening, Københavns Byret, Københavns Politi, Landsorganisationen I Danmark, Mega Pyrotec, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Unisafe A/S, Viking A/S Endvidere er der modtaget bemærkninger fra Danmarks Naturfredningsforening, Handelskartellet i Danmark, Skov- og Naturstyrelsen og Århus Politi.