Hørings notat vedrørende høringssvar   til forslag til lov om ændring af lov om fyrværkeri og beredskabsloven (Begrænsning af perioden for detailsalg og anvendelse m.v.) Nedenfor gennemgås de dele af høringssvar  ene, som indeholder væsen  t- lige bemærkninger af politisk karakter til lovforslagets in  dhold. Generelle bemærkninger til det samlede lovfor  slag Flere af de hørte parter giver udtryk for en positiv holdning til  lovforsla- get.  Handelskartellet  i  Danmark  anfør er,  at  kartellet  er  positiv  overfor forslaget,  da  det  vil  øge  sikkerheden  for  befolkningen  i  forbindelse  med fyrværkeri,  herunder  også  de  beskæftigede  i  detailhandelen. Kommuner- nes  Landsforening  og  Foreningen  af  Kommunale  Beredskabschefer  fin- der forslaget veldisponeret og godt belyst, og Forbrugerrådet  bemærker, at rådet generelt  er enig i forslaget.  Landbrugsraadet anser det som posi- tivt, at der sættes fokus på forholdene og det ansvar, en    person har, der af- fyrer fyrværkeri i nærheden af dyr. Det gælder bå de ved affyring af fyr- værkeri af private og af professionelle. Dansk Industri giver udtryk for, at høringsperioden  mellem 10. august og 31. august faldt i en periode hvor ferien ikke var slut, og at perioden var for  kort,  ligesom  høringen  af  fy rværkerilo  vforslaget  og  bekendtgørelsen ikke  var  koordineret  med  høringen  over  Forsvarsministerens  bekendtg ø- relse  om  fremstilling,  opbevaring  og  anvendelse  m.v.  af  fyrværkeri  og andre  pyrotekniske  artikler.  Dansk  Industri  finder  høringsperioden   uac- ceptabel  for  de  omfattede  virksomheders  mulighed  for  at  agere.  Dansk Handel  &  Service  bemæ  rker,  at  de  ændrede  regler  vil  medføre  stærkt skærpede krav for detailhandelen og dennes leverandører, og at reglerne vil  påføre  virksomhederne  en  række  meromkostninger.  Dette  medfører øget  risiko for konkurrenceforvridning som følge af salg af ulovligt  fyr- værkeri,  hvilket  giver  fortsat  behov  for  en  effektiv  håndhævelse  og  o p- følgning fra myndighedernes side . Kommentar: Risikoen, for at salget af ulovligt fyrværkeri på baggrund af de nye regler vil stige, er udokumenteret. I regi af Politiet, Sikkerhedssty- relsen,  Beredskabsstyrelsen  og  Told  &  Skat  er  der  imidlertid  nedsat  en Taskforce imod det illegale fyrværkerimarked. Op til nytåret 2004 / 2005 lykkedes det Taskforcen at beslaglægge o  ver 100 tons ulovligt fyrværk  e- ri. Som led i Kulegravningsudvalgets arbejde for bedre fyrværkerisikke  r- hed blev det besluttet at gøre Taskforcen permanent. 8. september 2005 /SR-SIK
2/8 Høringssvar vedrørende ansvarsfordelingen mellem myndi  ghederne Dansk Sprængteknisk Forening   finder det mindre hensigtsmæ  ssigt, at det ene ministerium fastsætter regler og et andet   ministerium fastsætter regler om  kontrollen  heraf,  og  Københavns  Politi   anfører,  at   Økonomi  -  og  Er- hvervsministeriet og Forsvarsministeriet til dels regulerer de samme  om- råder , og at dette gør det vanskeligt at overskue , hvilke regler, der gælder  , og  dermed  hvem  der  administrerer  de  detaljerede  bestemmelser.  Dansk Industri anfører, at der er betydelig dobbeltregulering på fyrværkeriomr å- det  og  uklar  ansvarsfordeling  mellem  de  forskellige  myndigheder,  og  at man opnår den bedste sikkerhed for den enkelte virksomhed med et fo r- ståeligt regelsæt og klar myndighedskompetence   . Derudover påpeger de, at  der  mangler  sammenhæng  og  gennemskuelighed  i  forløbet  omkring opfølgningen på Kulegravn  ingsudvalgets anbefalinger. Kommentar: Den gældende ansvarsdeling mellem   Forsvarsministeriet og Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  betyder,  at  Forsvarsministeriet  regule- rer sikkerheden ved brandbare oplag af fyrværkeri samt de brandmæssige risici ved anvendelsen, og at Økonomi  - og Erhvervsministeriet regulerer sikkerheden  ved  fyrværkeri  som  produ  kt  ved  anvendelse  og  håndtering . Der er således i kke tale om dobbeltregulering, selvom nogle områder  ses reguleret  i  begge  regelsæt. Reguleringerne  vedrører   forskellige  sikker- hedsrisici inden for områderne .  Med hensyn til det anførte om uklar  a n- svarsfordeling henvises til, at der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal ud- arbejde  et  oplæg  til  fremtidig  opgavevaretagelse  af  fyrværkeriområdet mellem Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen. Med hensyn til opfølgning på Kulegravningsudvalgets arbejde, er det ne  t- op,  hvad  der  bliver  taget  hånd  ved  gennemførelse  af  nye  regler  på  hele fyrværkeriområdet. Høringssvar vedrørende    begrænsningerne i salgs  - og anvendelsespe- rioderne. De  Samvirkende  Købmænd     og  Handel,  Transport  og  Serviceerhvervene, som har tilsluttet sig bemærkningerne fra    De Samvirkende Købmænd   , an- fører,  at   begrænsningen  ikke udgør et problem  for     dansk dagligvarehan- del, idet langt hovedparten af fyrværkeri   alligevel sælges i period  en mel- lem jul og nytår.  De har med tilfredshed noteret sig, at småfyrværkeri i   k- ke omfattes af begrænsningerne.   Forbrugerrådet  finder forslaget positivt. Danmarks  Naturfredningsforening  finder  begrænsningerne    glædelig  e  og udtrykker, at begrænsningerne   helt givet vil mindske generne for dyr og mennesker  og  forbedre  miljøforholdene  både  for  så  vidt  angår  støj  og luftforurening.  Dyrenes  Beskyttelse  anfører,  at   begrænsningen  også  bør omfatte småfyrværkeri, og at de tilladte    perioder bør  være   23.-31. decem- ber for salg, og 23. december til 1. januar kl. 6 for anvendelse. Endvidere
3/8 efterspørger foreningen   en præcisering af, at affyring   af fyrværkeri uden for  nytårsaften  kræver  politiets  tilladelse,  samt  at  overtrædelser  kan  a n- meldes og straffes. Desuden bør et kommende regelsæt følges op af et sæt retningslinier for godkendelse af affyring af fyrværkeri uden for perioden op til nytårsaften, hvoraf det skal fremgå, at der skal tages hensyn til f  a- milie-  og  produktionsdyrene.   Dansk  Industri  giver  udtryk  for,  at  be- grænsningerne  fratager    fyrværkeri  branchen  muligheden  for  en  omsæ  t- ning,  som  for  nogle  små  virksomheders  vedkommende  måske  er  muli  g- heden for at overleve. Organisationen  foreslår,  at hensynet til dyrene kan tilgodeses  ved  at  fastsætte  et  senest  e  tidspunkt  for  affyring  af  nytårsfy r- værkeri som alternati  v til at begrænse salgsperioden  . Fyrværkeribranch  e- foreningen bemærker, at   begrænsningerne   er meget uheldige, og henviser til, at en mangeårig tradition for fx anvendelse af   heksehyl i forbindelse medSct. Hans aften elimineres. Kommentar:  Med  lovforslaget  foreslås,  at  detailsalg  af  godkendt  nytår s- fyrværkeri    skal være tilladt i december måned, og anvendelse i tidsru   m- met fra 1. december til og med 5. januar. Disse perioder er fastsat på ba g- grund af en vurdering af, hvad der vil være    en passende balance mellem hensynene til dels den ulykkesbegrænsende effekt, der forventes, dels den omstændighed, at en kortere salgsperiode ville kunne være problematisk for butikkerne, fordi fyrværkeriet i så fald skull   e transporteres, håndteres og  sælges  over  få  dage,  hvi   lket  kunne  øge  risikoen  for  fejl  og  dermed ulykker i detailhandlen. Det skønnes, at hvor en indbygger i Danmark a f- fyrer 1,1 kg fyrværkeri  , affyrer en tysk statsborger til sammenligning kun ½ kg. Hensynene til husdyrene bliver endvidere tilgodeset ved, at der i den be- kendtgørelse ,  som  er  sendt  i  høring  samtidig  med   fyrværkeriloven  ,  er fastsat krav om afstand til dyrehold i forbindelse med affyring af nytår s- fyrvæ  rkeri. Begrænsninge  rne  omfatter  kun  nytår sfyrværkeri,  da    risikoen  ved  anven- delse af småfyrværkeri    vurderes som minimal, og da støjen vurderes som langt mindre end ved nytårsfyrværkeri.    Endvidere er det de færreste sm  å- fyrværkeriartikler, som traditionelt er forbundet med anvendelse nytårsa   f- ten. Hensynene, der ligger til grund for  en begrænsning af salgs  - og  an- vendelsesperioden  for  nytårsfyrværkeri,  vurderes  derfor  ikke  at  gøre  sig gældende for småfyrværkeri. Der vil ikke være mulighed for  , at almindelige forbrugere kan opnå  tilla- delse  til  anvendelse  af  godkendt  nytårsfyrværkeri  uden for  den  oven  for angivne  periode.  Inden  for  den  angivne  periode  vil  godkendt  nytårsfy r- værkeri kunne anvendes uden tilladelse, idet a  nvendelse af godkendt nyt- årsfyrværkeri og  småfyrvæ   rkeri,  som  det  hidtil  har  været  tilf  ældet,    vil blive undtaget fra kravet om tilladelse. Det følger af lovforslaget, at k om- petencen til at udstede tilladelserne – herunder til festfyrværkeriarrang e-
4/8 menter -  foreslås overført fra politiet til kommunerne.   Der vil blive udar- bejdet vejledninger for kommunernes arbejde på omr å det. Forslaget  lægger  som  nævnt  op  til  at forhindre  overdragelse  og  affyring af fyrværkeri   udenfor de foreslåede perioder.  Dette  er som nævnt   udtryk for en  afvejning af mange forskellige hensyn, og  en vurdering af,  at be- grænsn  ingerne vil højne sikkerheden.  Det har ikke i den forbindelse været vurderingen, at affyring af fyrværkeri til Sct. Hans eller ved andre lejli  g- heder udenfor perioden omkring nytår er faste traditioner på samme måde som anvendelsen omkring nytår er det . Derfor er hensynet til muligheden for fortsat at opretholde muligheden for anvendelse på sådanne tidspun  k- ter ikke tillagt så stor vægt som forbrugernes mulighed for at affyre fy   r- værkeri i perioden op til nytår.    Uden for nytårssæsonen vil der være m u- lighed for at gøre brug af en festfyrværker til affyring af fyrværkeri. Høringssvar  vedrørende    bemyndigelse  til  at  stille  krav  om ansvars- forsikring Til  den  omstædighed,  at  der  i    fyrværkeriloven    foreslås  en  bemyndigelse til at fastsætte krav om, at en ansøger   , om godkendelse efter fyrværker  i- loven,  har  tegnet  ansvarsforsikring,  bemærker    Forsikring  og  Pension,  at bemyndigelsen  ikke  bør  anvendes  til  at  indføre  en  forsikringspligt  for fyrværkerivirksomheder, uden der på forhånd er foretaget en tilbundsg å- ende belysning af konsekvenserne, samt af hvilke forudsæ  tninger der må være til stede, for at en forsikringspligt kan fungere i praksis.   Forsikring og  Pension  opfordrer  endvidere  til,  at  forsikringserhvervet  i  givet  fald inddrages i arbejdet  forud for indførelsen af en  eventuel forsikringspligt, og får lejlighed til at forholde sig til, hvorvidt kravene vil kunne fungere efter hensigten i praksis. Forsikring og Pension  finder det desuden uhel- digt, at bemyndigelsesbestemmelsen ikke er omtalt i forslagets almindeli- ge bemæ  rkninger  eller i vurderingen af lovforslagets konsekvenser. For- sikringspligt  vil  være  et  vidtgående  skridt,  som  indebærer  konsekvenser både for  virksomhederne og forsikringsselskaberne . Kommentar:  Bemyndigelsesbestemmelsen  påtænkes   ,  såfremt  der  viser sig behov derfor, fx at kunne anvendes til at fastsætte krav om forsikring for  de  virksomheder,  der  er  godkendt  til  indførelse  eller  frem stilling  af fyrværkeri.    Bestemmelsen  vil  kun  blive  anvendt  til  at  finde en  løsning , hvis  forsikringsbranchen  og  fyrværkeri  branchen  ikke  ad  frivillighedens vej  kan dække   et  rimeligt  forsikringsbehov.  Bemyndigelsen  er  ikke  ud- nyttet i det udkast til bekendtgørelse , som er sendt i høring samtidig med lovforslaget.  Bemærkningerne  til  lovforslaget  er  ændret,  således  at  fo r- slaget  om  bemyndigelse  til  at  stille  krav  om  ansvarsforsikring  omtales  i de almindelige bemærkninger, og således, at det     i forbindelse med angi- velsen  af  de  økonomiske  og  administrative  konsekvenser  for  erhvervsl i- vet  anføres,  at   forslaget  ikke i  sig  selv medfører  øk  onomiske  byrder  for erhvervslivet.
5/8 Høringssvar   vedrørende   bemyndigelse   til   at   fastsætte   regler   om overdragelse af fyrværkeri, hvilket bl.a. påtænkes anvendt til at stille krav om, at detailhandelen skilter med aldersgræ  nser De  Samvirkende  Købmænd     og  Handel,  Transport  og  Serviceerhvervene, som har tilsluttet sig bemærkningerne fra   De Samvirkende Købmænd fo- reslår , at aldersgrænserne   på henholdsvis 15 og 18 år  , som hidtil har væ- ret  gældende  for  salg  af  henholdsvis  småfyrværkeri  og  nytårsfyrværkeri erstattes af én fælles alder sgrænse på 16 år. I den bekendtgørelse, som er sendt i høring sammen med lovforslaget, foreslås det med hjemmel i l  o- vens bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om overdragelse  af fy  r- værkeri,  at  detailhandelen  skal  oplyse  om  disse  ald  ersgrænser  ved  skil  t- ning.  Organisationerne anfører, at e n fælles aldersgrænse vil være en le t- telse  for  detailhandelen.  En  aldersgrænse  på  16  år  vil  svare  til  min i- mumskravet ved køb af tobak og alkohol, samt snart formentlig også køb af spil m.m. fra Dansk  Tipstjeneste A/S. Den vil i øvrigt være hensigt   s- mæssig, da der i regi af  Indenrigs  - og Sundhedsministeriet kan udstedes legitimationskort med foto til personer, der er fyldt 16 år. Kommentar: Et af formålene med de nye regler er at nedbringe antallet af ulykker  med  fyrværkeri.  En  nedsættelse  af  aldersgrænsen  for  nytårsfy r- værkeri  fra  18  til  16  år  kan  frygtes  at  medføre  et  stigende  antal  ulykker med denne type fyrværkeri. De nuv  æ  rende aldersgrænser på 15 og 18 år har i øvrigt været gældende siden 1999 . Høringssvar vedrørende   fyrværkeriloven  s anvendelsesområde Århus Politi  har under henvisning til store problemer med afbrænding af maritime  nødsignaler  på  fodboldstadions  under  superligaforboldkampe foreslået, at  der indføres  forbud mod besiddelse af maritime nødsignaler og   linekastningsapparater   på   offentligt   tilgængelige   steder,   ungdom   s- klubber o.l. Forslaget er anført som et forslag til bekendtgørelse  sændring. Da der ikke er hjemmel i fyrværkeriloven   til at forbyde besiddelse af fyr- værkeriartikler    og  andre  pyrotekniske  artikler,  skulle  dette  forslag  imid- lertid i givet fald gennemføres ved en ændring af    fyrværkeriloven  . Kommentar: Det bemærkes, at et forbud som det foreslåede, hvor besi   d- delse gøres strafbar t, vurderes som meget vidtgående.   I den øvrige de l af fyrværkerilovens regulering, som har til hensigt at forebygge anvendelse i strid med reglerne,  findes den præventive effekt  i den omstændighed,  at der  er  mulighed  for  at  straffe.  Den  beskrevne  affyring  af  nødsignaler  er også  strafbar.   Efter  regler  udstedt  af  Søfartsstyrelsen  må  nødsignalerne kun  affyres  i  den  hensigt  at  tilkendegive  nød  og  at  hjælp  er  nødvendig.   Det er på den baggrund ikke vurderingen, at et forbud mod besidde lse af nødraketter på de foreslåede steder vil have en effekt som højner sik ker- heden i en sådan grad, at det kan berettige en så vidtgående regulering.
6/8 Uni-safe A/S og Viking A/S  har anført, at undtagelserne fra  fyrværkeril  o- ven  er  uklare  for  så  vidt  angår  pyrotekniske  artikler,  beregnet  til  udlø   s- ningsmekanismer  i  sikkerhedsudstyr  og  selvoppusteligt  redningsudstyr, idet  det  fremgår ,  at  komponenterne  kun  er  undtaget  fra  fyrværkeriloven når  de  er  monteret .  Dette  rejser  spørgsmålet  om  hvorvidt    fyrværkeril  o- vens krav om virksomhedsgodkendelse osv. omfatter disse komponenter, hvis de ikke er monteret i sikkerhedsudstyret.  For så vidt angår   maritimt sikkerhedsudstyr  er  der  tale  om  komponenter,  som  skal  udskiftes  årligt, hvorfor  sådanne  komponenter,  som  ikke  er  monteret,  jævnligt  indføres, håndteres, oplagres osv. Kommentar:  Vedrørende  py rotekniske  artikler,  beregnet  til  udløsning s- mekanismer i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt redningsudstyr,  er for- holdet i dag det, at disse er undtaget fra fyrværkeriloven  s anvendelsesom- råde ,  når  de  er   installeret  som  udløsermekanisme  i  sikkerhedsudstyr   og selvoppusteligt  redningsudstyr.  Indtil  da  er  de  omfattet  af  fyrværkeril  o- ven. Der findes ikke at være    behov for, at de pågældende artikler er u   n- derlagt de bestemmelser omkring sikkerhed ved anvendelsen, som gælder i medfør af fyrværkeri   loven, som ikke fremover vil regulere opbevaring. Lovforslaget  er  ændret  ,  således  at   pyrotekniske  artikler,  beregnet  til  ud- løsningsmekanismer i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt redningsudstyr vil være undtaget fra fyrværkerilovens anvendelsesområde, uanset om de er installeret i sikkerhedsudstyret eller ikke. Høringssvar  vedrørende  overførelse af kompetence  til at meddele til- ladelser fra politiet til kommunerne Kommunernes Landsforening og Foreningen af Kommunale Beredskabs- chefer   bemærker,     at   salgssteder,   som   anmeldes,   ikke   er   omfattet   af hjemmelen i fyrværkeriloven   for kommunalbestyrelserne til at få adgang uden retskendelse til at udføre kontrol. Kommentar:  Det  bekræftes  ,  at  hjemmelen  i  fyrværkeriloven  til  adgang uden retskendelse alene vedrører kontrol i forbindelse  med fyrværkeril  o- ven. Da bestemmelserne om krav om anmeldelse af salgssteder vil blive udfærdiget  i  medfør  af  beredskabsloven  i  brandsikringsmæ ssigt  øjemed, kan der ikke foretages kontrol af disse salgssteder med hjemmel i fyrvæ  r- keriloven. Beredskabsstyrelsen, som administrerer de oplagsmæssige b  e- stemmelser  om  fyrværkeri,  har  oplyst,  at  kommunernes  kontrol  på  fy   r- værkeriområdet    vil    være reguleret    af    bestemmelserne    om    brand- syn. Kommunalbestyrelsen  har  derfor  allerede  den  fornødne  hje mmel  til at føre kontrol me d virksomheder og større oplag.   I medfør af brandsyn s- reglerne omfatter brandsynspligten alene steder,  hvortil kommunalbesty- relsen skal meddele tilladelse. Kommunalbestyrelsen skal derfor ikke fo- retage brandsyn på  salgssteder, idet oprettelse af et salgssted i medfør af udkastet til Forsvarsministerens bekendtgørelse om fremstilling, opbev a- ring og anvendelse m.v.  af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler   ik- ke vil   kræve   tilladelse.   Sådanne   udsalgssteder   skal   naturligvis   følge
7/8 de bestemmelser  i  Forsvarsministeriets  bekendtgørelse  og  de  tekn iske forskrifter,  som  vedrører  udsalgssteder.  Kontrol  af,  at  de  brandforeby g- gende  bestemmelser  overholdes, skal  varetages  af  politiet  i  lighed  med kontrollen af lovgivningens overholdelse i øvrigt. Høringssvar vedrørende   muligheden for tilbagekaldelse m.v. af tilla- delser og godkendelser Festfyrværker  Carsten  Gaarde,  Mega  Pyrotec, har  i  høringssvar  vedr. forsvarsministerens  bekendtgørelse   om  fremstilling,  opbevaring  og  an- vendelse  m.v.  af  fyrværkeri  og  andre  pyrotekniske  a  rtikler  efterspurgt mulighed for  at fratage  et festfyrværkerbevis i tilfælde af , at  godkendel- sesindehaveren  gentagne  gange  har  haft  uheld  eller  forårsaget  ulykker   i forbindelse  med  affyring  af  fyrværkeri.    Spørgsmålet  relaterer  sig  til  fy  r- værkeri  loven, idet festfyrvæ  rkergodkendelsen sker i medfør af denne lov. Bemærkninger  ne er derfor omhandlet her. Kommentar: I forslaget er der indsat bestemmelser, hvorefter en godken- delse som festfyrværker  kan tilbagekaldes, hvis der foreligger  grov eller gentagen  overtrædelse  af  fyrværkerireglerne.  I  medfør  af  den  tilføjelse, der  redegøres  for  ovenfor,  kan  tillige  fare  for  misbrug  af  stillingen  b e- grunde tilbagekaldelse. Høringssvar Lovforslaget har været i høring hos    Aalborg Fyrværkerifabrik, ABC Teltudlejning, Advokatrådet, AGO A/S, Apollo, Amtsrådsforeningen  , Arbejdstilsynet, Balls of Fire, BE Trading, Beredskabsstyrelsen, Black Cat Aps, Brightstar Fireworks A/S, Cowi Consult, Danmarks Jægerfo  r- bund, Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening, Dansk Handel og Ser- vice, Dansk Industri, Dansk Pyro Art, Dansk Sprængteknisk Forening, Dansk Supermarked, Dansk Scene Fyrværkeri ApS,   DSK De Samvi r- kende Købmænd,    Dyrenes Beskyttelse, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Euro 2000, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, F orce Technology, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af Små Teatre,  Forsikring og Pensi- on, Forsvarets Eksplosivstofkommission, Forsvarsministeriet, Frederiks- berg Kommune, FyrværCo, Fyrværkeribranchefor eningen, Fyrværkerif  a- brikken Fyn, Fyrværkerihuset Silkeborg,   Fællesforeningen for Da  nmarks Brugsforeninger, Grønlands Hjemmestyre, H.C.Andersen Festfyrvæ   rkeri A/S, HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet, Ilbjerg Fyrværkerifabrik, Imag  e 2000 v/Peter Kristensen, Importa, J.S. Trading, Jaydii Partner, JKC Festfyrværkeri, J.K.S. v/Keld Stemmerik, Justitsministeriet, Jydsk Kotillionfabrik, Kim Jørgensen A/S,  Kommu- nernes Landsforening, Konpap, Krudtfabrikken ApS, Krudttønden, K ø- benhavns Byret, Københavns Kommune, Københavns Politi,   Landbrugs- raadet, Landsorganisationen I Danmark, Lars Hoffmann Barfod, Larsens Fyrværkeri, LCH Import, Magic, Mega Pyrotec, Mermaid Fireworks, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Møllers Fyrværkeri, Nordlys, N.P. John-
8/8 sen, P. Weiling & Co., Pablo Diversity ApS, Poulsens Fyrværkerifabrik ApS, Pyro Tec ApS, Pyrodan Fyrværkerif  abrik ApS, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Scandinavian Fireworks ApS, Scanseason, Starlight Festfyrværkeri, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen, S  øfartsstyrelsen, T e- aterteknikerforbundet, Teknologisk Institut, Thinghøjgård, Uni  -Safe A/S, Viking A/S, Zebra A/S. Følgende har svaret: Advokatrådet,  Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Sprængteknisk For  ening, Dansk Scene Fyrværkeri,   DSK – De Samvirkende Købmænd, Dyrenes Beskyttelse, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Fo r- eningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af Politimestre i Danmark, Forsikring og Pension, Forsvarets Eksplosivstofkommission , Forsvarsministeriet, Fyrværkeribrancheforeningen, HTS   - Handel, Trans- port og Serviceerhvervene, J.S. Trading, Kommunernes Landsforening, Københavns Byret,  Københavns Politi, Landsorganisati onen I Danmark, Mega Pyrotec, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Unisafe A/S,Viking A/S. Endvidere er der modtaget bemærkninger fra Danmarks Naturfredning  s- forening, Handelskartellet i Danmark, Skov- og Naturstyrelsen og Århus Politi.