Folketingets Uddannelsesudvalg
 I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 40:
â€Vil ministeren præcisere, hvorfor han anser det nye linjefag i værksted, natur og teknik for at bestÃ¥ af naturligt forbundne fagomrÃ¥der og oplyse, om sammenlægningen bygger pÃ¥ en evaluering, en fag- eller arbejdsgruppes anbefalinger eller andet, der giver et fagligt belæg for at slÃ¥ disse omrÃ¥der sammen?â€
Svar:
Linjefaget værksted, natur og teknik skal sætte den studerende i stand til at inddrage vores kulturelle, tekniske og naturlige omgivelser i pædagogisk arbejde. Formålet er at give den studerende grundlag for at forstå, hvordan den fysiske omverden, som omgiver os i hverdagen, rummer væsentlige oplevelses-, dannelses- og læringsmæssige potentialer i arbejdet som pædagog, og grundlag for at planlægge og gennemføre aktiviteter, som giver brugergrupperne oplevelser og erfaringer med at forholde sig aktivt til deres fysiske omgivelser. Den fælles kulturfaglige dimension i det nye linjefag giver således grundlag for en integreret faglighed, der både vil styrke den naturfaglige dimension og værkstedsfag sammenlignet med den eksisterende uddannelse, men som også via inddragelse af en teknisk dimension rummer en aktualisering af fagets genstandsområde.
Sammenlægningen bygger på et forslag fra Samrådet bestående af BUPL, Socialpædagogernes Landsforbund, Pædagogseminariernes Rektorforsamling og Kommunernes Landsforening.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.