Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 34 :

"Vurderer ministeren, at det vil forbedre kvaliteten af pædagoguddannelsen, hvis SU-praktikken flyttes fra starten til slutningen af uddannelsen, f.eks. så de studerende får tid til reel fordybelse i forhold til specialiseringen, og vil ministeren fremsende en opgørelse over, hvad det koster at flytte SU-praktikken fra starten til slutningen af uddannelsen, jf. den af BUPL foreslåede model."

 

Svar:

Det primære argument for at flytte den SU-finansierede praktikperiode fra starten til slutningen af uddannelsen er en antagelse om, at de studerende vil få bedre mulighed for fordybelse i forbindelse med specialiseringen.

 

Når forslaget om flytning af den SU-finansierede praktikperiode ikke er medtaget i lovforslaget, skyldes det, at jeg vurderer, at udbyttet af en ombytning ikke står mål med de økonomiske omkostninger forbundet hermed.

 

En model, hvor den nuværende 12-ugers SU-finansierede praktikperiode flyttes til slutningen af uddannelsen, og den ene lønnede praktikperiode i stedet fremrykkes, er ved fuld indfasning udgiftsneutral, idet der ikke ændres på det samlede omfang af praktikperioderne eller finansieringen af disse. Dette gælder under forudsætning af, at arbejdsværdien i praktikperioderne er uændret.

 

Der er imidlertid kommunale merudgifter i overgangsperioden, da udfasning af den nuværende model overlapper med indfasning af den nye model. Det betyder, at der pga. den fremrykkede lønnede praktikperiode i den nye model vil være studerende ude i lønnet praktik på den første del af den nye uddannelse samtidig med studerende i lønnet praktik på den sidste del af den gamle uddannelse. Dermed vil der være flere lønnede praktikmåneder pr. semester end i den nuværende model i en overgangsperiode. Samlet set betyder det en merudgift på ca. 45 mio. kr. i 2008 og 80 mio. kr. i 2009.

 

Den BUPL-model, som jeg er bekendt med, indeholder, ud over en flytning af den SU-finansierede praktik, også en afkortning af den samlede praktikperiode mod en tilsvarende forlængelse af teoriundervisningsdelen. Samlet set omlægges 12 uger fra praktik til teori, heraf 10 lønnede uger og to SU-finansierede uger. Det betyder samlet set permanente statslige merudgifter på ca. 45 mio. kr. til øgede taxameterudgifter og ca. 45 mio. kr. til øgede SU-udgifter.

 

De statslige merudgifter modsvares af sparede lønudgifter i kommunerne på ca. 86 mio. kr. Kommunernes sparede lønudgifter kan ikke anvendes til finansiering af de statslige merudgifter, da besparelse skyldes nedskæring i antallet af lønnede praktikmåneder. Det betyder, at besparelsen skal anvendes til at ansætte erstatningspersonale i kommunerne, hvor der i modellen fremover vil være færre studerende i praktik. Dertil kommer, at der også i BUPL’s model er et overgangsproblem, som betyder en kommunal merudgift på ca. 65 mio. kr. i 2008 og 2009.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder