Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 27. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel- sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses- udvalg i brev af 21. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 28: ”Er det på baggrund af de forskellige udmeldinger fra pædagoguddannel- sens interessenter omkring specialisering i uddannelsen realistisk at fore- stille sig, at én pædagoguddannelse efter lovforslaget vil kunne kvalificere til alle de mange forskellige og meget differentierede opgaver, som pæda- goger har i dag, og som vil komme i fremtiden?” Svar: Pædagoguddannelsen vil fortsat være en generalistuddannelse, der tager sigte på hele det pædagogiske beskæftigelsesområde. Formålet med den foreslåede specialisering er, at der sker en fordybelse i et brugerområde, hvor den studerende tilegner sig specialviden, teori og metode inden for et specifikt område. I specialiseringen lægges vægt på, at de anvendte metoder skal kunne bruges af den studerende til efterfølgende at sætte sig ind i andre bruger- gruppers særlige karakteristika og behov. Specialiseringen tilsigter således generelt at styrke den studerendes kompetence til at udøve den pædago- giske profession ud fra forskellige brugergruppers behov uafhængigt af institutionsform og af ændringer på det pædagogiske arbejdsmarked.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder