Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
27. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel-
sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses-
udvalg i brev af 21. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 28:
Er det på baggrund af de forskellige udmeldinger fra pædagoguddannel-
sens interessenter omkring specialisering i uddannelsen realistisk at fore-
stille sig, at én pædagoguddannelse efter lovforslaget vil kunne kvalificere
til alle de mange forskellige og meget differentierede opgaver, som pæda-
goger har i dag, og som vil komme i fremtiden?
Svar:
Pædagoguddannelsen vil fortsat være en generalistuddannelse, der tager
sigte på hele det pædagogiske beskæftigelsesområde. Formålet med den
foreslåede specialisering er, at der sker en fordybelse i et brugerområde,
hvor den studerende tilegner sig specialviden, teori og metode inden for
et specifikt område.
I specialiseringen lægges vægt på, at de anvendte metoder skal kunne
bruges af den studerende til efterfølgende at sætte sig ind i andre bruger-
gruppers særlige karakteristika og behov. Specialiseringen tilsigter således
generelt at styrke den studerendes kompetence til at udøve den pædago-
giske profession ud fra forskellige brugergruppers behov uafhængigt af
institutionsform og af ændringer på det pædagogiske arbejdsmarked.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder