Folketingets Uddannelsesudvalg
 I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 9. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 13:
â€Hvordan vil ministeren sikre, at reform af læreruddannelsen og reform af pædagoguddannelsen begge fÃ¥r elementer, der styrker samarbejdet mellem lærer og pædagog, som vil være virkeligheden bÃ¥de i forhold til indskoling, samarbejde mellem skole/SFO/fritidshjem, specialundervisning m.v.?â€
Svar:
Med forslaget indføres et tværprofessionelt element, der sigter mod, at den studerende tilegner sig kompetencer til fremme af samarbejdet med andre relevante professioner. I forhandlingerne om en reform af læreruddannelsen drøftes indførelse af et tilsvarende element i læreruddannelsen.
Forslaget indeholder i øvrigt elementer, der skal styrke pædagogens mulighed for nærmere samarbejde med lærerprofessionens arbejdsområde.
F.eks. skal der ske en styrkelse af faget dansk bl.a. med henblik pÃ¥ at give pædagogerne bedre forudsætninger for at bidrage til barnets sproglige udvikling, og der gives mulighed for ved tilrettelæggelsen af specialiseringsperioden at underopdele de enkelte specialiseringer, sÃ¥ledes at f.eks. specialiseringen: Børn og unge kunne opdeles i â€indskolingâ€, â€større børn og ungeâ€.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.