Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
27. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel-
sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses-
udvalg i brev af 2. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. februar 2006 fra Pæ-
dagogstuderendes Landssammenslutning, jf. L 114 - bilag 4.
Svar:
De overordnede mål med reformen er, at
- fastholde uddannelsen som en generalistuddannelse,
- styrke pædagogens specifikke kompetencer ved indførelse af specialise-
ringer i linjefag og specialisering i brugergruppe,
- øge fagligheden ved indførelse af centralt fastlagte centrale kundskabs-
og færdighedsområder,
- styrke pædagogens kompetencer i forhold til sprogstimulering og evne
til kommunikation med forældre og sociale myndigheder ved at styrke
faget dansk og
- øge det uddannelsesmæssige udbytte af praktikuddannelsen.
Specialiseringsmodellen indføres for at sikre, at pædagoger dels har gene-
rel viden om hele det pædagogiske arbejdsfelt og er i stand til at arbejde
med forskellige indsatsområder ud fra et helhedssyn, dels har viden om
specifikke gruppers særlige behov. Den foreslåede specialisering tilsigter
således generelt at styrke den studerendes kompetencer til at udøve den
pædagogiske profession uafhængigt af løbende ændringer på det pæda-
gogiske arbejdsmarked.
Det er et af målene med reformen, at den studerendes uddannelsesmæs-
sige udbytte af praktikken skal øges. Målet opnås ikke i sig selv ved en
omlægning af praktikkens finansiering, men ved en opstramning af reg-
lerne om praktikuddannelsens tilrettelæggelse. Derfor skal
- der fastlægges uddannelsesmæssige mål for den enkelte praktikperiode,