Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 113) Forslag til Lov om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv. (Inddragelse af forældre i vejledningen af de 15-17-årige) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 6. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 12:

”Hvordan forholder ministeren sig til Børne- og Kulturchefforeningens og LO's bemærkninger om, at økonomien bag lovforslaget ikke er tilstrækkelig, hvis der skal kunne gennemføres en mere individuel vejledning, eftersom f.eks. forældre af anden etnisk baggrund end dansk ofte vil have brug for en særlig indsats bl.a. på grund af sprogbarrierer, og hvorfor ønsker ministeren ikke at afsætte fornødne midler til at gøre vejledningen mere individuel, herunder at ændre formuleringen i lovforslaget, så forældrene ikke bare skal have et tilbud om almen vejledning men derimod en forpligtelse til mere individuel vejledning?”

 

Svar:

Lovforslagets økonomiske konsekvenser forhandles med KL, således at kommunerne kompenseres for det merarbejde, de pålægges i forlængelse af nærværende lovforslag. Den økonomi, der ligger til grund for lovforslaget, er således afstemt efter de aktiviteter, som lovforslaget foreskriver, at kommunerne skal gennemføre. En regulering af økonomien ville i sig selv ikke indebære, at der i kommunerne afsættes mere tid til individuel vejledning i de enkelte enheder af Ungdommens Uddannelsesvejledning.

 

Allerede i dag sker en differentiering af vejledningstilbuddet, således at børn og unge som har særlig behov for vejledning prioriteres i vejledningsarbejdet. Blandt andet med henblik på at understøtte denne differentiering har Undervisningsministeriet udarbejdet og udsendt materialer, der har til hensigt at understøtte kommunernes vejledningsindsats for unge med anden etnisk baggrund end dansk, herunder materialer, der beskriver det danske uddannelsessystem på 7 sprog, og en værktøjskasse, hvor Ungdommens Uddannelsesvejledning kan hente inspiration til at lave forældreorienteringer mv. på en række fremmedsprog.

 

Nærværende lovforslag hviler på antagelsen om, at forældrene er optaget af deres barns uddannelsesvalg. Det indeholder således ingen bestemmelser, der forpligter forældrene til at deltage i kollektive eller individuelle vejledningsaktiviteter.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder