J.nr. 3034-0126
Den 3. februar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.
4 (L 112) stillet af Folke-
tingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Spørgsmål 4
Vil ministeren være indstillet på 1.500 tons som grænse for hvornår staten
overtager kompetencen, og vil ministeren fremsætte ændringsforslag i
overensstemmelse hermed?
Svar
Som oplyst under 1. behandlingen af L 112 er den vægtgrænse, der skal
udgøre afgrænsningen af statens kompetence ved klassificering af s kibe
som affald, ikke afgørende for mig.
Når vi efterfølgende skal fastsætte en vægtgrænse for kompetencefordeli n-
gen i disse sager i affaldsbekendtgørelsen, er det vigtigt for mig, at denne
kompetenceafgrænsning virker i 99 pct. af alle tilfælde, således at kommu-
nerne ikke læng ere skal slås med de problematiske sager, hvor der er risiko
for, at skibet kan blive eksporteret til ophugning i et ikke-OECD land, som
f.eks. Indien.
Der er flere faktorer som er bestemmende for, om det er attraktivt at sende
et skrotskib til ophugning i f.eks. Indien. Den mest betydende faktor er den
internationale markedspris for skibets metaller, som det også fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget. Herudover er også transportomkostninger
(herunder prisen for transporten igennem f.eks. Suezkanalen) en afgørende
faktor for, om at det er attraktivt at sende skibet til ophugning i et ikke-OECD
land som f.eks. Indien. Skibets vægt har i den forbindelse betydning for om
prisen, der opnås for skibets metaller, kan dække de samlede transportud-
gifter og herudover give en fortjeneste i forhold til skibets værdi i ø vrigt.
De internationale markedspriser for stål og aluminium varierer på grund af
markedskræfterne n aturligt over tid, og størrelsen og vægten af skibe, der
vil være attra ktive for et internationalt ophugningsmarked, vil således variere
hermed.