Til lovforslag nr. L 112 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Miljø   - og Planlægningsudvalget den 24. december 2006 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Overførelse af kompetence i forbindelse med klassificering af skibe som affald m.v.) [af miljøminist eren (Connie Hedegaard)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  15.  december  2005  og  var  til  1.  behandling  den  13.  januar  2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 4. januar 2006 dette udkast til udvalget, jf. L 112 - bilag 2. Den 14. december 2005 sendte mil- jøministeren de in dkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 5 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv   a- ret. 2. Udtalelse fra miljøministeren Miljøministeren har sendt udvalget følgende udtalelse: I foråret 2005 gav to sager om eksport af skibe fra Danmark til ophugning i Indien anledning til debat, fordi det er i strid med Baselkonventionen at eksportere skibe, der er farligt affald, fra Dan- mark til et ikke-OECD-land. En sådan affaldsdumping er uaccept abel, og jeg har derfor lagt vægt på at sætte spørgsmålet om ophugning af skibe på den internationale dagsorden, både i EU og i de relevante  FN-fora  -  Baselkonventionen  og  IMO.  I  sommeren  2005  lykkedes  det  i  IMO  at  opnå enighed om, at det er nødvendigt med  bindende internationale regler på området. Det er af afgøre   n- de betydning, at Danmark også deltager aktivt i de videre forhandlinger med at udarbejde bindende regler for området. Under forårets debat om de konkrete sager, blev det også klart, at det kan væ re en vanskelig op- gave for en kommune at afgøre, om et ældre skib er affald dvs. om det sælges med henblik på o p- hugning eller med henblik på fortsat sejlads. Sådanne sager optræder forholdsvis sjældent og derfor har den enkelte kommune ikke mulighed at opbygge tilstrækkelig ekspertise og rutine i behandli  n- gen af sagerne. For at opnå en sikker og rutineret behandling af de sager, hvor der er risiko for ek s-
2 port til ophugning, finder jeg det hensigtsmæssigt, at sådanne sager behandles af staten i stedet for som hidtil af kommunerne. Med dette lovforslag foreslås det derfor, at kompetencefordelingen mellem stat og kommune æn   d- res således, at det bliver staten, der får kompetencen til at klassificere større skibe som affald. Ko   m- petencefordelingen foreslås fastsat  udfra en grænse for skibets vægt. Når den præcise vægtgrænse skal fastsættes i affaldsbekendtgørelsen, vil jeg lægge vægt på at sikre lovforslagets formål, således at det i praksis vil være staten, der har kompetencen i de sager, hvor der er en risiko for,   at et skib eksporteres ulovligt til et ikke-OECD-land. Herved fritages kommunerne for ansvaret i disse sager, der erfaringsmæssigt er vanskelige og problematiske. Der er flere faktorer, som er bestemmende for, om det er attraktivt at sende et skrotskib til ophug- ning i f.eks. Indien. De mest betydende faktorer er den internationale markedspris på skibets meta l- ler og skibets vægt. Herudover er også transportomkostninger (herunder prisen for transporten f.eks. gennem  Suezkanalen)  afgørende  for,  om  det  er  att raktivt  at  sende  skibet  til  ophugning  i  et  ikke- OECD-land. For en potentiel køber har det betydning, om prisen, der opnås for skibet, kan dække de samlede transportudgifter og derudover give en fortjeneste. De internationale markedspriser for stål og alumi nium varierer afhængigt af markedet over tid. Derfor vil Miljøministeriet løbende vu r- dere, om der er behov for at justere vægtgrænsen. Jeg vil orientere Udvalget, såfremt der viser sig behov for en justering. Problematikken vedrørende ulovlig eksport af sk ibe som affald til ikke-OECD-lande, kan bl.a. op- stå, når et ældre skib sættes på tvangsauktion. I den forbindelse er det vigtigt, at en potentiel køber forud for købet af et "skrotskib" er orienteret om den danske lovgivnings krav til eksport af affald og  om  forbudet  mod  at  eksportere  farligt  affald  til  ikke-OECD-lande.  Derfor  vil  jeg  i  forbindelse med  udarbejdelse  af  de  detaljerede  regler  arbejde  for,  at  det  sikres,  at  denne  information  gives  til potentielle  købere,  f.eks.  som  led  i  domstolenes  annoncering   af  tvangsauktionen.  I  øvrigt  vil  der blive udarbejdet en vejledning til brug for myndighedernes behandling af sager om klassificering af skibe som affald. Der henvises endvidere til min besvarelse af spørgsmål 5 samt spørgsmål 4 f.s.v.a grænsen for kompet  enceovergangen (1.500 tons). Det er mit mål, at dette lovforslag sammen med de igangværende bestræbelser på internationalt at skabe klare og bindende regler for ophugningen af skibe, sikrer, at vi fremtiden undgår  yderligere sager, som dem vi så i foråret   2005. Miljøministeriet vil løbende følge udviklingen på området og arbejde aktivt for, at vi når målet. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse i k- ke repræsen  teret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3   Erling Bonnesen (V)   Birgitte Josefsen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V)   Inger Støjberg  (V) Eyvind Vesselbo (V)   Jørn  Dohrmann (DF)   Walter Christophersen (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) fmd.  Helle Sjelle (KF)   Pernille Blach Hansen (S) Torben Hansen (S)   Jytte Wittrock (S)   Martin Lidegaard (RV)   Johs. Poulsen (RV) Steen Gade (SF)   Per Clausen (EL)   Kuupik Kleist (IA) Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 112 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren 2 Udkast til lovforslag om ændring af miljøbeskyttelsesloven, fra mi   l- jøministeren 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 112 Spm.nr. Titel 1 Spm. om høringssvaret fra KL, hvori de efterlyser en regel om o m- vendt bevisbyrde, til miljøministere n, og ministerens svar herpå 2 Spm. om bemyndigelse til at etablere en oplysningspligt og eksport- forbud, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om lovforslagets relation til flagstatsprincippet, til miljøminist e- ren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om 1.500 tons som grænse for, hvornår staten overtager komp   e- tencen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kompetencen for skibe, der sættes til salg ved auktion, til miljøministeren, og ministerens svar herpå