Besvarelse af spørgsmål nr. 7 (L 111), som Folketi n-
gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 26. januar 2006
Spørgsmål 7:
Hvad er begrundelsen for, at man efter lovforslaget fremover ikke skal ha-
ve en lægehenvisning eller ordination, når man skal sygebehandles hos
en fysioterapeut eller ergoterapeut? I forlængelse heraf bedes ministeren
oplyse, om fysioterapeuterne henholdsvis ergoterapeuterne som et led i
deres uddannelse bliver oplært i bl.a. at diagnosticere.
Svar:
Lovforslaget drejer sig om autorisation af sundhedspersoner, dvs. spørg s-
målet om, hvad sundhedspersoner på basis af deres uddannelse kan udfø-
re selvstændigt inden for sundhedsområdet, titelbeskyttelse m.v.
Set ud fra et autorisationssynspunkt er kravet om lægehenvisning eller
ordination til sygebehandling hos fysioterapeut eller ergoterapeut unø d-
vendigt, jf. nedenfor.
Fysioterapeuternes og ergoterapeuternes uddannelse og virksomhed har
ændret sig væsentligt siden 1968, hvor den gældende lov om terapiass i-
stenter trådte i kraft. Uddannelserne er nu videregående uddannelser: pro-
fessionsbacheloruddannelser af 3½ års varighed, som kvalificerer ergot e-
rapeuter og fysioterapeuter til en virksomhed, hvor de selvstændigt pla n-
lægger, udfører, evaluerer og dokumenterer deres sundhedsfaglige vir k-
somhed indenfor sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse, behandling,
habilitering, rehabilitering og faglig udvikling, jf. bekendtgørelser nr. 236 og
237 af 30. marts 2001 om henholdsvis fysioterapeutuddannelsen og ergo-
terapeutuddannelsen. De studerende skal kunne vurdere og anvende
forskningsresultater i patientundersøgelse og behandling, og selvstændigt
vurdere behandlingsresultater og justere behandlingen herefter.
Hvad angår spørgsmålet om at diagnosticere, kan det oplyses, at fysiotera-
peuter og ergoterapeuter uddannes til selvstændigt af undersøge og udre-
de patienter med symptomer fra og lidelser i bevægeapparatet. Det fre mgår
af uddannelsernes studieordninger, at der undervises i klinisk ræsonn ering
og beslutningstagen, og at de studerende skal kunne undersøge, for etage
analyse, stille funktionsdiagnostik og have kundskab om differential diag-
nostik, herunder viden om, hvad der hører under og udenfor fysioterape u-
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
14. februar 2006
Kontor:
Internationalt
J.nr.:
2004-1531-36
Sagsbeh.:
BRA
Fil-navn:
Dokument 7