Dato:            24. april 2006

Kontor:         Internationalt kt.

J.nr.:             2004-1531-36

Sagsbeh.:   BRA

Fil-navn:       Dokument 2


 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 49 (L 111), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 6. april 2006

 

Spørgsmål 49:

"Med henvisning til den foreslåede ændring af § 63 i lov om klage- og erstatningsadgang, jf. lovforslagets § 95, nr. 3, som indebærer, at ikrafttrædelsesbestemmelsen af denne lov ændres til at omfatte klage- og tilsynssager, der afsluttes med en afgørelse efter den 1. januar 2006, uanset at disse sager er indgivet før den 1. januar 2006, kan ministeren så bekræfte, at hvis lovforslagets § 95, nr. 3, vedtages vil det betyde, at Folketinget i strid med dansk retstradition gennemfører sanktionerende bebyrdende lovgivning med tilbagevirkende kraft?"

 

Svar:

Lovforslagets § 95, nr. 3, indebærer, at klage- og tilsynssager, der afsluttes med en afgørelse efter den 1. januar 2006, skal offentliggøres. Dette gælder også de sager, der er indsendt til klage- eller tilsynsmyndigheden før den 1. januar 2006.

 

Formålet med offentliggørelsesordningen er at sikre størst mulig patientinformation. Derfor bør afgørelser i klage- og tilsynssager være tilgængelige for patienter, så snart afgørelserne foreligger efter ordningens ikrafttræden den 1. januar 2006. Fastholdes gældende formulering af ikrafttrædelsesbestemmelsen, vil offentliggørelse af klage- og tilsynssager, på grund af sagsbehandlingstiden hos klage- og tilsynsmyndighederne, først finde sted efter ½ -1 år efter ordningens ikrafttræden. 

 

Der foreslås indført en bestemmelse, der tilgodeser patientinformationen. At give patienter mulighed for at få informationer om trufne afgørelser hos klage- og tilsynsmyndighederne har retligt set intet at gøre med at indføre sanktioner over for sundhedspersoner. Der er således intet i det foreslåede, der strider mod dansk retstradition.