Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 111), som Folketi n-
gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 23. januar 2006
Spørgsmål 4:
Hvordan vil ministeren sikre, at sundhedsvæsenets ansættelsesmyndi g-
heder til enhver tid har let adgang til opdateret information om samtlige
autorisationsforhold og ændringer i disse?
Svar:
Sundhedsstyrelsen har lavet en hjemmeside, autorisation.sst.dk, hvor sy-
gehusejerne kan få sundhedspersoners autorisationer bekræftet. Hjemme-
siden indeholder oplysninger om, hvilke autorisationer en given sundheds-
person har opnået, samt hvornår disse er opnået. Opslag i systemet sker
via cpr-nummer. Hjemmesiden opdateres én gang ugentlig og indeholder
derfor helt opdaterede oplysninger om sundhedspersoners autorisations-
forhold.
Sundhedspersoner, som får frataget deres autorisation bliver fjernet fra
systemet, således at Sundhedsstyrelsen ikke længere bekræfter deres a u-
torisation.
Adgang til systemet styres gennem et brugeradministrationssystem, hvor
Sundhedsstyrelsen giver amtslige administratorer rettigheder til at tildele
brugere adgangsrettigheder.
Herudover er der mulighed for på www.sundhed.dk , samt via Sundheds-
styrelsens hjemmeside www.sst.dk at orientere sig om, hvorvidt nærmere
angivne sundhedspersoner aktuelt er i skærpet tilsyn eller har et påbud
fra Sundhedsstyrelsen. Virksomhedsindskrænkninger (og autorisationsfr a-
tagelser) vil endvidere kunne findes på disse hjemmesider i 6 måneder
efter afgørelsen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
14. februar 2006
Kontor:
Internationalt
J.nr.:
2004-1531-36
Sagsbeh.:
BRA
Fil-navn:
Dokument 4