Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 12. januar 2006 Kontor: Statsretskontoret Sagsnr.: 2005-7650-0003 Dok.: JMF40133 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk K O M M E N T E R E T   O V E R S I G T over høringssvar vedrørende betænkning nr. 1464/2005 om Lovtidende i elektronisk form II . Høringen Lovforslag nr. L 106 om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtiden- de (Lovtidende i elektronisk form) bygger på Udvalget om Elektronisk Lovtidendes betænkning nr. 1464/2005 og det heri indeholdte lovudkast. Betænkningen med lovudkast har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.: Præsidenten  for  Højesteret,  Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret, Præsidenten for Sø- og Handelsretten, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Ret- ten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Ålborg, Præsidenten for Retten  i  Roskilde,  Domstolsstyrelsen,  Procesbevillingsnævnet,  Den  Danske  Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, HK Landsklubben Danmarks Dom- stole,  Advokatrådet,  Landsforeningen  af  Beskikkede  Advokater,  Foreningen  af  Advokater  og Advokatfuldmægtige,  Institut  for  Menneskerettigheder,  Datatilsynet,  Politimesterforeningen, Politifuldmægtigforeningen,  Amtsrådsforeningen,  Kommunernes  Landsforening,  Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet, Forenede Dan- ske  Motorejere,  Finansrådet,  Realkreditrådet,  Rådet  for  Dansk  forsikring  og  Pension,  HTS  – Handel,  Transport  og  Serviceerhvervene,  Dansk  Industri,  Dansk  Handel  &  Service,  Hånd- værksrådet, Dansk Byggeri, Dansk Inkassobrancheforening, Liberale Erhvervs Råd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Ejendomsmæglerforening, De Danske Patentagenters For-
- ening, Danmarks Rederiforening, Danske Speditører, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorgani- sationen i Danmark, Fagligt Fælles Forbund – 3 F, Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, Danmarks  Biblioteksforening,  Bibliotekarforbundet,  Det  Danske  Voldgiftsinstitut,  Voldgifts- nævnet  for  Bygge-  og  Anlægsvirksomhed,  Foreningen  af  Statsamtmænd,  Foreningen  af  Stats- amtsjurister, Københavns Retshjælp, Århus Retshjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Funktionæ- rernes  og  Tjenestemændenes  Fællesråd,  Akademikernes  Centralorganisation,  Danmarks  Jurist- og Økonomiforbund, Københavns Universitet, Århus Universitet og Syddansk Universitet. Præsidenten for Højesteret har ikke fundet at burde udtale sig om forslaget. Dansk Arbejdsgiverforening har ikke ønsket at afgive bemærkninger til betænkningen eller det heri indeholdte lovudkast. Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv. II  . Høringssvarenerene Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Sø--- og Hann- delsretten, Præsidenten for Københavns Byret, Præsiiiidenten denten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Ålborg, Præsidenten for Retttenten i Roskilde, Domstolss- styrelsen,  Procesbevillingsnævnet,  Den  Danske  Dommerforrrrening, ening,  Dommerfuldmægtigforeninn- gen, Politiforbundet i Danmark, HK Landsklubbenklubben Danmarks Domstole, Politimesterforeningen, Kommunernes  Landsforening,  Københavnshavns  Kommu uu une, ne,  Frederiksbergderiksberg  Kommune,  Forbrugerråå- det, Finansråååådet, det, Realkreditrådet, HTS –– Handel, Transport og Serviceerhvervene, Dansk Induu- stri, Dansk Ejendomsmæglerforrrrening, ening, Dan nn nmarks marks Rederiforening, Handels--- og Kontorfunktionææ- rernes Forbund, Det Danske Vold dd dgiftsinstitut, giftsinstitut, Voldgiftsnævnet for Bygge--- og Anlægsvirksomm- hed, Foreningen af Statsamttttmænd, mænd, Københavns Retshjælp og Akademikernes Centralorganisatii- on har ikke haft bemærkninger til betænkning nr. 1464/2005 eller det heri indeholdte lovudkast. 1. Etablering af Lovtidende   i elektronisk form som autoritativ kundgørelsesordning Advokatrådet kan tilslutte sig betænkningens anbefalinger vedrørende en autoritativ elektronisk kundgørelsesordning. Funktionærernes og  Tjenestemæn nn ndenes denes  Fællesråd  kan  tilslutte  sig  udvalgets  anbefaling  om,  at Lovtidende fremover udgives i elektronisk form. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles- råd har i den sammenhæng især lagt vægt på, at borgerne sikres nemmere og gratis adgang til Lovtidende.
- Københavns  Universitet har  anført,  at  universitetet  umiddelbart  finder  det  fornuftigt  at  udgive Lovtidende i elektronisk form. Dansk RR Retspolitisk etspolitisk Forening finder, at udgivelse af Lovtidende i elektronisk form er en naturlig følge af den tekniske og samfundsmæssige udvikling, og at Lovtidende i elektronisk form inde- bærer en række fordele for borgerne, som er påskønnelsesværdige. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har foreslået, at man fortsætter udgivelse af Lovtiden- de i trykt form samtidig med, at der etableres en Lovtidende i elektronisk form, således at man opnår fordelene ved begge systemer. Foreningen har i den forbindelse peget på, at man ved pa- rallel udgivelse af Lovtidende i trykt og elektronisk form sikrer, at alle har samme mulighed for at få kendskab til love mv., og at der efter foreningens opfattelse er for store risici – bl.a. i for- bindelse med systemnedbrud – ved alene at basere Lovtidende på elektronisk kundgørelse.   Som det fremgår af pkt. 3.1.3.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er det Udvalget om Elektronisk Lovtidendes opfattelse, at der vil kunne etableres en elektronisk kundgørelses- ordning, som på alle områder opfylder de krav, der må stilles til kundgørelsen af retsforskrifter, som er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning. Udvalget har særligt fremhævet, at de tekniske forudsætninger er til stede for etablering af en elektronisk kundgørelsesordning, som vil indebære, at retsvirkningerne af retsforskrifternes kundgørelse knyttes til den elektroniske kund- gørelse, og som vil leve op til de krav, der retligt må stilles til en sådan ordning. Udvalget har i den forbindelse gennemgået de krav, som mere konkret må stilles dels til det edb-system, som anvendes til produktion af de retsforskrifter, der skal kundgøres, dels til det edb-system, som understøtter selve kundgørelsen af retsforskrifterne. Der henvises til afsnit 5.1.5.1 og 5.1.5.2 i betænkning nr. 1464/2005 om Lovtidende i elektronisk form. Udvalget har samlet anbefalet, at der etableres en Lovtidende i elektronisk form, som er tilgæn- gelig på internettet, og som udgør den autoritative kundgørelsesordning for retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning. Af pkt. 3.1.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår, at Justitsministeriet kan tilslutte sig udvalgets synspunkter og anbefalinger vedrørende etablering af Lovtidende i elektro- nisk form. Det forudsættes endvidere ved forslaget, at udgivelsen af Lovtidende i trykt form op- hører. Der kan endvidere henvises til, at det i lovforslagets § 2, stk. 1, er fastsat, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Baggrunden herfor er, at etableringen af Lovtiden- de i elektronisk form vil kræve iværksættelse af en række foranstaltninger, herunder tilvejebrin- gelse af den nødvendige tekniske kapacitet og udvikling af det nødvendige edb-programmel til
- etableringen af Lovtidende i elektronisk form. Det er således nødvendigt med et omfattende ud- viklings- og etableringsarbejde, der skal sikre, at den foreslåede ordning med elektronisk kund- gørelse af retsforskrifter lever op til det niveau for driftsikkerhed, pålidelighed og sikkerheds- mæssig integritet, der må stilles til kundgørelsesordningen for love og administrative forskrifter med retsvirkninger for borgerne, jf. herved bemærkningerne til lovforslagets § 2. Lovtidende i elektronisk form vil således først blive den autoritative kundgørelsesform, når der bl.a. er det nødvendige sikkerhedsmæssige og tekniske grundlag herfor. 2. Udformningen af Lovtidende i elektronisk form Det Centrale Handicapråd har anført, at Rådet som udgangspunkt er enig i, at Lovtidende i elek- tronisk form, hvortil der er adgang fra internettet, i realiteten vil være mere tilgængeligt for bor- gerne end til den hidtidige Lovtidende i trykt form. Rådet har dog anført, at forudsætningen her- for er, at offentliggørelsen sker i henhold til statens retningslinjer for offentlige hjemmesider og netsteders tilgængelighed. Rådet har endvidere anført, at såfremt tilgængeligheden af Lovtidende efterlever statens retningslinjer for offentlige hjemmesider og netsteders tilgængelighed, har rå- det ikke yderligere bemærkninger til betænkningen eller udkastet til lovforslag.   Institut for Menneskerettigheder har forudsat, at der sikres tilgængelighed til Lovtidende for per- soner med funktionsnedsættelser, særligt personer med synshandicap. Det foreliggende lovforslag indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at forestå driften af Lovtidende i elektronisk form. Den nærmere udformning af Lovtidende i elektronisk form vil imidlertid skulle overvejes i forbindelse med etableringen af Lovtidende i elektronisk form. Sta- tens retningslinjer for offentlige hjemmesider og netsteders tilgængelighed vil indgå i disse over- vejelser. Liberale Errrrhvervs hvervs Råd har anført, at rådet fuldt ud kan tiltræde de i betænkningen anførte forslag og anbefalinger. Rådet har dog bemærket, at en eventuel indførelse af en form for abonnements- ordning  på  Lovtidende  i  elektronisk  form  vil  være  både  uhensigtsmæssig  og  formentlig  også bureaukratisk. Det forudsættes ved lovforslaget, at Lovtidende i elektronisk form gøres tilgængelig for offent- ligheden på internettet, og at den hidtidige udgivelse af Lovtidende i trykt form ophører, jf. pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Som det endvidere fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, er det med lovforsla- get forudsat, at adgang til Lovtidende i elektronisk form skal være gratis for brugerne, men at der vil kunne opkræves betaling for særlige ydelser, der tilbydes på individuel basis.
- Det er således hensigten, at Lovtidende i elektronisk form etableres som en internethjemmeside, hvortil der er gratis adgang for brugerne. Det vil efter lovforslaget skulle være muligt for enhver via internettet at gøre sig bekendt med retsforskrifter, som er kundgjort i Lovtidende i elektronisk form. Der vil imidlertid kunne tilbydes forskellige abonnementsservices til brugere, som måtte være interesserede i at modtage særlige meddelelser om kundgjorte retsforskrifter. For sådanne særlige ydelser vil der efter forslaget være mulighed for at opkræve betaling. Fag gg gligt ligt Fælles Forbund –– – 3 F har anført, at forslaget er rigtig godt under den forudsætning, at der er gratis adgang til Lovtidende i elektronisk form. Fagligt Fælles Forbund har i den forbindelse anført, at der med fordel kan foretages forbedringer af søgesystemet på Retsinformation. Af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, fremgår, at det med lovforslaget er forudsat, at adgang til Lovtidende i elektronisk form skal være gratis for brugerne, men at der vil kunne op- kræves betaling for særlige ydelser, der tilbydes på individuel basis. Som det endvidere fremgår af afsnit 5.1.7.1 i betænkning nr. 1464/2005, har Udvalget om Elek- tronisk Lovtidende overvejet en række søgemuligheder og -funktioner, som kan etableres i for- bindelse med Lovtidende i elektronisk form. Udvalgets overvejelser herom vil indgå i de overve- jelser af udformningen af Lovtidende i elektronisk form, som vil finde sted i forbindelse med etableringen af Lovtidende i elektronisk form. 3. Ophævelse af lovtidendelovensens § 2, stk. 2, 2. led Datatilsynet har henvist til tilsynets svar af 28. juli 2005 på Udvalget om Elektronisk Lovtiden- des høring af 20. juni 2005 om en eventuel ophævelse af lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led. Da- tatilsynet har i det pågældende svar bl.a. oplyst, at der ikke findes forskrifter, der gælder for Da- tatilsynet, som er undtaget fra offentliggørelse i Lovtidende. Datatilsynet har endvidere henledt opmærksomheden på, at forskrifter for registre mv., der udstedes på Grønland i medfør af lov om offentlige registre, ikke kundgøres i Lovtidende. 44 . Nødkundgørelsesordning Forenede Danske Motorejere har anført, at foreningen finder det betænkeligt, at der ikke indføres en nødkundgørelsesordning i tilfælde af driftsforstyrrelser.
- Udvalget om Elektronisk Lovtidende har ikke fundet, at der med etableringen af Lovtidende i elektronisk form som den autoritative kundgørelsesordning i sig selv skabes et behov for en nød- kundgørelsesordning, jf. pkt. 3.2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Udvalget har i den forbindelse lagt vægt på den opfattelse, at det vil være teknisk muligt at etablere et kundgørelsessystem med et sikkerhedsniveau, der lever op til det niveau, som må kræves for kundgørelsesordningen for retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesord- ning. Som det fremgår af pkt. 3.2.2.2 i de almindelige bemærkninger, er Justitsministeriet enig i ud- valgets anbefaling vedrørende en eventuel nødkundgørelsesordning. Justitsministeriet har i den forbindelse bemærket, at lovtidendelovens kundgørelsesordning vil kunne fraviges, hvis der ved lov udtrykkeligt fastsættes en anden kundgørelsesmåde enten for loven alene eller med fremtidig generel  virkning.  Der  vil  således,  hvis  en  helt  ekstraordinær  situation  skulle  opstå,  f.eks.  på grund af længerevarende systemnedbrud i Lovtidende i elektronisk form, ved lov kunne etableres en særlig kundgørelsesordning. 55 . Lovtidendelovens generelle ikrafttrædelsesregel Institut  for  Menneskerettigheder  har  anbefalet  at  opretholde  bestemmelsen  om,  at  en  lov  eller anordning, hvis ikke andet er bestemt, træder i kraft ugedagen efter den dag, hvor Lovtidende med den pågældende lov eller anordning er udkommet. Derved sikres det efter instituttets opfat- telse, at alle har mulighed for at gøre sig bekendt med ny lovgivning, inden den træder i kraft.   Efter den nugældende bestemmelse i lovtidendelovens § 3, 2. pkt., træder en lov eller bekendtgø- relse, hvis den ikke indeholder en herfra afvigende bestemmelse, i kraft ugedagen efter den dag, da det nummer af Lovtidende, hvori den bekendtgøres, er udgivet. Som det fremgår af pkt. 3.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, har Udvalget om Elektronisk Lovtidende fundet, at bestemmelsen i lovtidendelovens § 3, 2. pkt., bør præciseres, således at det fremgår, at ikraft- trædelsen af den pågældende retsforskrift sker ved begyndelsen af det døgn, der følger efter det døgn, hvori retsforskriften er indført i Lovtidende.   Ved fastsættelsen af fristen har udvalget lagt vægt på, at stort set alle love, der vedtages, inde- holder særlige bestemmelser om de pågældende loves ikrafttrædelse, og at det i øvrigt er almin- deligt, at sådanne bestemmelser indebærer, at den pågældende lov træder i kraft dagen efter be- kendtgørelse i Lovtidende. Der foretages således i praksis i forbindelse med vedtagelsen af den enkelte lov en konkret vurdering af, hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der er hensigtsmæssigt for den pågældende lov, og i den forbindelse vil de nødvendige hensyn til borgernes og de retsan- vendende myndigheders kendskab til de nye regler derfor kunne tages.
- Som det fremgår af pkt. 3.4.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er Justitsministeriet enig i det af udvalget anførte om lovtidendelovens ikrafttrædelsesregel. III  . Lovforslaget Det fremsatte lovforslag adskiller sig fra det lovudkast, som findes i betænkning nr. 1464/2005, og som har været sendt i høring, på følgende punkter: Den i betænkningen foreslåede affattelse af § 1 a, stk. 2, er udgået. Den i betænkningen foreslåe- de affattelse af § 1 b er herefter indføjet som § 1 a, stk. 1, i lovforslaget, idet ordene ”udformning og” dog er udgået. I §  1,  nr.  3,  er  ordene  ”for  så  vidt  den  ikke  indeholder  nogen  herfra  afvigende  bestemmelse” ændret til: ”medmindre den bestemmer noget andet”, og ”Lovtidende i elektronisk form” er to steder ændret til: ”Lovtidende”. I § 2, stk. 2, er ordet ”retsforskrifter” ændret til: ”ministerielle bekendtgørelser”.