HØRINGSNOTAT Udkast til lovforslag om ændring af lov om hjemmeværnet 22. november 2005 Forsvarsministeriet har ved brev af 11. november 2005 hørt en række myndigheder og orga- nisationer over udkast til lovforslag om ændring af lov om hjemmeværnet (Ændring af reglerne om uddannelse, udpegelse til distriktsudvalg m.v.). Høringen sluttede mandag den 21. november 2005 og Forsvarsministeriet har i alt modtaget 7 høringssvar (vedlagt som kopi). Følgende myndigheder og organisationer har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovud- kastet:  Forsvarets  Auditørkorps,  Dansk  Arbejdsgiverforening,  StK:Forsvar,  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet og Statsministeriet. Følgende  myndigheder  og  organisationer  har  afgivet  skriftlige  bemærkninger  til  lovudkastet: KL (Kommunernes Landsforening), Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF). KL tilslutter sig forslaget om, at der laves en ny distriktsinddeling, som bliver tilpasset den nye kommunestruktur, og at det fremover bliver kommunerne i det enkelte distriktsudvalgs områ- de, der indstiller de kommunale medlemmer til hjemmeværnets distriktsudvalg. HKKF tilslutter sig, at kravene til uddannelse og tjeneste for de frivillige i hjemmeværnet skær- pes.  HKKF  finder  imidlertid,  at  der  er  behov  for  at  tilpasse  tjenesteforhold  og  –vilkår  for hjemmeværnets frivillige personel til de nye opgaver. Det er HKKF’s vurdering, at der bør gæl- de ensartede tjenestevilkår for forsvarets personel og hjemmeværnets frivillige, som udfører samme opgave. HKKF peger i den forbindelse på, at der bør indgås aftale om kontraktvilkår, herunder løn mv. for hjemmeværnets frivillige personel, og at hjemmeværnets frivillige bør om- fattes af militær straffelov, retsplejelov og disciplinærlov. Forsvarsministeriet  skal  hertil  bemærke,  at  medlemmer  af  hjemmeværnet  i  dag  kan modtage ydelserne ”tabt arbejdsfortjeneste”, kostpenge, kørepenge m.v. i forbindelse med deres frivil-
Side 2/2 lige og for det enkelte medlem typisk kortvarige indsats. Der er i hjemmeværnet ikke utilfreds- hed med denne ordning. I den sammenhæng skal det bemærkes, at redningsberedskabets fri- villige ej heller aflønnes. Forsvarsministeren kan i henhold til § 10, stk. 2, i hjemmeværnsloven fastsætte regler om løn m.v. til frivillige i hjemmeværnet, der forretter tjeneste under krig eller andre ekstraordinære forhold. Det skal bemærkes, at der findes en tilsvarende bestemmelse i lov om forsvarets per- sonel, hvorefter personel, der forretter tjeneste under krig og ekstraordinære forhold, ydes løn mv. efter regler, der fastsættes af forsvarsministeren, jf. § 9, stk. 1 og 4 i personelloven. Forsvarets ansatte har således ej heller konkret kendskab til løn og ydelsesvilkår under krig eller andre ekstraordinære forhold. Det kan den baggrund ikke anbefales at forskelsbehandle de frivillige i hjemmeværnet ved at fastlægge ydelser til denne gruppe i de særlige situationer. Forsvarsministeriet  finder  imidlertid,  at  ydelser,  som  de  frivillige  kan  forvente  at  modtage, herunder  ”tabt  arbejdsfortjeneste”,  kostpenge,  kørepenge  samt  forsikringsforhold  m.v.  bør beskrives og tydeliggøres for alle nuværende og fremtidige medlemmer af hjemmeværnet, så- ledes at fremtidige medlemmer tegner kontrakt et fuldt oplyst grundlag, og således at nu- værende medlemmer bliver gjort bekendt med deres rettigheder og forpligtelser med henblik medlemmernes evt. fornyede overvejelser om fortsat medlemskab af hjemmeværnet. Det er samtidig Forsvarsministeriets vurdering, at hjemmeværnets frivillige ”i fredstid” fort- sat ikke bør være omfattet af militær straffelov og militær disciplinærlov, idet det frivillige per- sonel i forvejen er omfattet af deres eget disciplinærsystem, og fordi der er tale om ”frivillige”, som kan miste deres medlemskab af hjemmeværnet, såfremt de ikke opfylder deres forpligtel- ser. Frivilligt hjemmeværnspersonel er desuden omfattet af straffelovens almindelige straffe- bestemmelser. Det bemærkes endelig, at der i lovudkastet er indarbejdet enkelte mere tekniske, herunder lov- tekniske, ændringer i forhold til det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring den 11. no- vember 2005.