J.nr. D 122-004/2004 Den 30. november 2005 Miljøministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 2 ad L 10   – Forslag til lov om ændring af lov om landinspektørvirksomhed. Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. november 2005 fra Praktiserende Landinspektørers Forening, jf. L10  – bilag 6.” Svar: Foreningen henviser dels til sit høringssvar af 25. august  2005 dels til lovforslagets vitale betydning for branchen og vil på den baggrund gerne uddybe spørgsmålene vedrørende ejerskabsandele i landi  n- spektørselskaber, åbenhed og holdingselskaber. Vedrørende ejerskabsandele: Lovforslaget tilsigter at lempe de gældende regler om, hvem der kan eje aktier og anparter i landinspektørselskaber, da disse regler kan have konkurrencebegrænsende virkninger. På den anden side bør der ikke foretages så vidtgående lempelser, at hensyn til landinspek- tørernes uafhængighed og hensyn til landinspektørens loyale varet   a- gelse af sine klienters interesse svækkes, når landinspektørvirkso  m- hed drives i selskabsform. En rimelig balance mellem disse hensyn opnås ved at lempe reglerne således som foreslået i lovforslaget. Herved sikres, at praktiserende landinspektører har den overvejende del af stemmerettighederne og dermed den afgørende indflydelse på selskabets ledelse. Det b e- mær kes, at der i § 12 i lov nr. 302 af 30. april 2003 om statsautorise- rede og registrerede revisorer er fastsat lignende regler om, at majori- teten af aktie- eller anpartskapitalen i revisionsvirksomheder skal ejes af statsautoriserede eller registrerede revisorer. Miljøministeriet Departementet Højbro Plads 4 1200 København K Tlf. 33 92 76 00 Fax 33 32 22 27 E-post (Internet): [email protected] www.mim.dk CVR-nr.: 12-85-43-58 EAN-nr.: 5798000862005
2 Lovforslagets bestemmelser om, at mindst 51 % af aktie- eller anpartskapitalen og stemmerettighederne i et landinspektørselskab skal tilhøre landinspektører med b   e- skikkelse, som aktivt driver landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets moder el ler datterselskab, eller af et andet landinspektørselskab, er udarbejdet på grundlag af et notat af januar 2005, som blev udarbejdet af en arbejdsgruppe, hvori Miljøministeriet, Konkurrencestyrelsen og Den danske Landinspektørforening deltog. Den danske La nd- inspektørforening, som var repræsenteret ved Praktiserende Landinspektørers Fo   r- ening, tilsluttede sig notatet, men pegede samtidigt i et særskilt notat på muligheden for kun at lempe reglerne således, at op til 1/3 af kapitalen og stemmerettighederne i land- inspektørselskaber kan tilhøre andre end praktiserende landinspektører med beski   k- kelse. Vedrørende åbenhed: Kort & Matrikelstyrelsen vil efter lovforslagets ikrafttræden på sin hjemmeside offentlig- gøre en liste med navne på landinspektører, som har bes  kikkelse efter landinspektø r- lovens § 1 og opfylder kravet efter lovens § 4 c om at være ansvarsforsikret. Det vil således fremgå heraf, hvilke landinspektører der er berettiget til at udføre matrikulære arbejder. Med hensyn til åbenhed i form af offentliggørelse af Landinspektørnævnets sanktioner bemærkes, at den praktiske og præventive virkning af indførelse af regler i loven om, hvilke af nævnets sanktioner der kan offentliggøres, vil være så begrænset, at det u   n- der hensyn til overskuelighed og enkelhed i lovgivningen er bedre at udelade sådanne regler. Vedrørende holdingselskaber: Ifølge den gældende landinspektørlovs § 4 a, stk. 3, kan aktier eller anparter i et lan   d- inspektørselskab kun ejes af enten landinspektører med beskikkelse, som aktivt driver virksomhed i selskabet eller i dets moder eller datterselskab, eller af et andet landin- spektørselskab. Efter den gældende lovs § 4 a må et landinspektørselskab alene have til formål at drive landinspektørvirksomhed. Disse bestemmelser hindrer således, at aktier eller anparter i et landinspektørselskab kan ejes af et holdingselskab, d.v.s. et selskab, hvis eneste formål og aktivitet er at eje aktier eller anparter i et andet selskab. Efter den foreslåede ændring af bestemmelsen vil andre end praktiserende landinspek- tører hver kunne eje op til 15 % af aktie - eller anpartskapitalen i et landinspektø rsel- skaber, og sådanne andre kan tilsammen eje op til 49 % af kapitalen. Op til 49 % af aktie- eller anpartskapitalen i landinspektørselskaber vil således kunne eje s af flere holdingselskaber, som hvert højest ejer 15 % af kapitalen. Lovforslaget tilsigter at opretholde den gældende bestemmelse i landinspektørlovens § 4 a om, at landinspektørselskaber alene må have til formål at drive landinspektørvir k- somhed, jf. forslagets afsnit 2.1.4. Bestemmelsen hindrer således, at landinspektørse l- skaber kan være holdingselskaber. En ændring af bestemmelsen om landinspektørselskabers formål, således at de også kan være holdingselskaber, ville kunne medføre en forflygtigelse de  t økonomiske a n- svar for de selskaber, hvori holdingselskabet ejer aktier eller anparter. En sådan æ n- dring ville også kunne medføre en forflygtigelse af det økonomiske ansvar for de lan  d- inspektører, som virker i disse selskaber. Aktiverne ville kunne samles  i holdingselska- bet i stedet for i de selskaber, hvori holdingselskabet ejer aktier og anparter, med risiko for, at krav mod selskabet vil ikke kunne dækkes. Landinspektører ville også via det landinspektørselskab, hvori de virker, kunne samle deres aktive r i et holdingselskab i
3 stedet for at eje aktiverne personligt. Landinspektørens ansvar efter bestemmelsen i landinspektørlovens § 4 c, stk. 2, hvorefter landinspektøren hæfter personligt sammen med det landinspektørselskab, hvori han virker, ville således  også kunne forflygtiges.