Jeg synes, det er glimrende, at vi i Folketinget får lejlighed til efter den megen debat, der har været om fødevaresikkerhed og fødevarekontrol i Danmark, at få en samlet debat her i Folketingssalen om disse problemstillinger, for det er jo sådan, at det er afgørende, at forbrugerne kan regne med fødevaresikkerheden, at de kan regne med at kunne købe ordentlige fødevarer, som de kan føle sig trygge ved at spise.
Derfor har det selvfølgelig også været fuldstændig utilfredsstillende for mig som ansvarlig minister på området at konstatere, ikke mindst at der har været virksomheder og virksomhedsledere, som tilsyneladende ikke har haft noget ønske om at leve op til de standarder, vi kan forlange af dem, men som har brudt fødevarelovgivningen. Og ikke mindst på det seneste har vi jo set eksempler på virksomheder, der kynisk sælger for gammelt kød, ommærker varer, som de ikke burde have ommærket osv.
Jeg er så også glad for at kunne sige, at gennem det seneste år, hvor jeg har haft fornøjelsen af at have ansvaret for det her område, har jeg også hver eneste gang, der har været eksempler på sager, hvor tingene ikke har været
i orden, derunder også at fødevarekontrollen selv har svigtet - og der er jo altså knap 5 pct. af virksomhederne, der sidste år ikke blev undersøgt, som de burde være blevet undersøgt - truffet hurtige og effektive foranstaltninger for at sikre, at tingene kom i orden. Ikke mindst er der jo i øjeblikket en lang række tiltag på tegnebrættet, ikke mindst
i lyset af de seneste sager, der er opstået, med eksempler på alt for gammelt kød, hvor vi sætter ind med den såkaldte nultoleranceplan. Jeg vil godt sige, at generelt har vi jo en moderne fødevarekontrol i Danmark, som leverer et godt bidrag til sikring af fødevaresikkerheden. Det er imidlertid ikke godt nok, når der, som vi har set det, sker svigt i kontrollen. Men som min gennemgang af sagerne vil vise, ja, så har regeringen sammen med Dansk Folkeparti hurtigt taget initiativer for at rette op på problemerne, efterhånden som de har vist sig. Grundlæggende kan man derfor godt have tillid til fødevarekontrollen og fødevaresikkerheden. Men som sagt, der er problemer, men vi er også godt i gang med at løse de problemer, der er.
For mig at se er der tale om problemsager inden for tre hovedområder. For det første er der problemerne omkring tilbagetrækning, altså den såkaldte hindbærsag i sommer og sagen om gamle køkkenredskaber af sort plastik. For det andet kom så for nylig sagen om gammelt kød eller rettere sagerne om gammelt kød. Og endelig er der jo altså knap 5 pct. af virksomhederne, som ikke i 2005 fik det ene kontrolbesøg om året, som de skulle have haft. Det er kritisabelt.
Jeg har ved flere lejligheder kommenteret disse sager både over for Folketinget og over for Folketingets Fødevareudvalg, jeg har redegjort for sagerne flere gange ved samråd, og jeg har svaret Folketinget på en lang række spørgsmål om konkrete forhold i de enkelte sager. Det gør jeg gerne igen i forbindelse med denne forespørgselsdebat, hvor der jo er lejlighed til sådan en mere generel debat om problemstillingerne.
Jeg vil starte i kronologisk rækkefølge med sagerne om tilbagekaldelse. Hindbærsagen medførte jo, at omkring 1.000 mennesker blev syge. Omkring 400 af disse sygdomstilfælde kunne have været undgået, hvis alle virksomheder i kæden havde udvist tilstrækkelig omhu og havde overholdt reglerne for tilbagetrækning. Fødevarestyrelsen måtte gribe ind flere gange for at sikre, at færrest mulige blev syge af hindbærrene.
Kritikken i denne sag gik først og fremmest på, at Fødevarestyrelsen skulle have grebet tidligere ind. Jeg har redegjort for hindbærsagen i samrådet i Folketinget den 6. september 2005 og har uddybet sagen yderligere i en lang række skriftlige svar til Folketinget.
I efteråret 2005 kom så sagen, hvor Danmarks Fødevareforskning fandt kræftfremkaldende stoffer i køkkenredskaber af sort plast inden for stofgruppen primære aromatiske aminer, PAA, og kritikken gik på, at offentligheden ikke var blevet advaret hurtigt nok, og at advarslen den 25. oktober 2005 blev udsendt for sent. Jeg har over for Folketinget oplyst om denne sag med en række svar på en række spørgsmål. Hindbærsagen startede jo den 21.-22. maj med en række sygdomstilfælde på Aalborg Sygehus, og fra maj til august blev der konstateret fem sygdomsudbrud af norovirus med det samme parti polske hindbærsmuld som kilde. I alt blev over
1.000 mennesker syge, og fem personer døde. Det er dog ikke sikkert, at norovirusinfektionen har været årsag til dødsfaldene, men den kan have bidraget til eller fremskyndet disse. Det inficerede hindbærsmuld blev tilbagekaldt allerede efter det første sygdomsudbrud på Ålborg Sygehus. Tilbagetrækningen viste sig imidlertid ikke at være effektiv, fordi flere af mellemgrossisterne ikke trak partiet tilbage fra senere omsætningsled, og her var det, at det gik galt. Fødevarevirksomheder har pligt til af egen drift at foretage tilbagetrækning af varer, som virksomheden antager eller har grund til at antage ikke opfylder kravene til fødevaresikkerhed. Det gælder, uanset om varen er nået ud til forbrugeren, og uanset i hvilket led virksomheden er aktør. Der skal ske tilbagekaldelse alene på en mistanke om, at et produkt er forurenet eller har givet anledning til sygdom. Hindbærsagen viste, at der, til trods for at regler og procedurer hidtil havde været velfungerende, var et behov for at præcisere reglerne for tilbagetrækning, men hindbærsagen viste også, at der var behov for en række forbedringer i procedurerne for tilbagetrækning og for Fødevarestyrelsens håndtering af sådanne sager. Sagen om de sorte grydeskeer tydeliggjorde, at der også var behov for at stramme op på kontrollen af materialer og genstande i kontakt med fødevarer. Jeg kan her nævne, at der som opfølgning på tilbagetrækningssagerne er gennemført en række tiltag. Der er oprettet en særlig fødevareberedskabsenhed i Fødevarestyrelsen i Mørkhøj, som skal sikre en optimal koordinering af indsatsen i fødevarekriser og ved fødevarebårne sygdomsudbrud. Der er oprettet et microsite på Fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor virksomhederne kan få praktisk hjælp til at håndtere tilbagetrækningssituationer. Fødevarestyrelsen har udarbejdet en ny instruks om håndtering af sager om tilbagetrækning, bl.a. om udsendelse af pressemeddelelser og orientering af EU.
Fødevarestyrelsen har udarbejdet en ny instruks om håndtering af sager om tilbagetrækning, bl.a. om udsendelse af pressemeddelelser og orientering af EU. Fødevarestyrelsen har oprettet en webalert med oplysninger om produkter, som virksomhederne har trukket tilbage. Fødevarestyrelsen har iværksat en øget kontrol af importerede fødevarer, dels i form af flere laboratorieprøver, dels i form af en øget kontrol af importørernes egenkontrol.
Fødevarestyrelsen har iværksat yderligere opfølgende kontrol til sikring af, at fødevareregionerne hurtigt og effektivt følger op på overskridelser af grænseværdier for kemiske fødevareforureninger, for fremover skal vi undgå lange sagsbehandlingstider. Jeg kan nævne, at Fødevarekontroludvalget efter en grundig revision af sagen har konkluderet, at de nye retningslinjer for kontrollen med tilbagetrækning er tilfredsstillende.
Det var sagerne om tilbagekaldelse af fødevarer og materialer i berøring med fødevarer.
Sidste år var der så en tysk skandale om gammelt kød, og politiet efterforsker nu en dansk virksomheds rolle i den sag. Senere afslørede DR's forbrugerprogram Kontant virksomheden Thulin Kød Engros, der bl.a. solgte gammelt kød til flere restauranter i Danmark. Kritikken af disse sager med gammelt kød går på, at fødevarekontrollen ikke har fundet kødet som led i kontrollen. Jeg har været i samråd om emnet den 29. marts 2006 og har svaret på en række folketingsspørgsmål i den forbindelse.
Thulin Kød Engros blev registreret i 2000 og fik tilsyn
i december 2000, og i 2002 skete der det, at Thulin ved en fejl ikke blev overført til Fødevarestyrelsens nye elektroniske journalsystem og derfor ikke kom med i Virksomhedsregisteret. Derfor fik virksomheden først igen et kontrolbesøg i november 2004 efter en anonym klage. Det er selvfølgelig stærkt beklageligt og utilfredsstillende. Virksomheden fik flere indskærpelser og skulle søge om en fornyet godkendelse som pakkecenter. Behandlingen af ansøgningen blev først afsluttet i august 2005, bl.a. fordi der var flere mangler ved ansøgningen, og fordi virksomheden flyttede. Virksomheden indstillede sine aktiviteter den 13. marts 2006. Den 14. marts 2006 udsendte Fødevarestyrelsen en pressemeddelelse om, at man har haft kontakt fra Fødevarestyrelsens side med 1.069 virksomheder, der stod på lister fra Thulin for at sikre, at der ikke blev solgt for gamle fødevarer til forbrugerne. Fødevareregionerne har endvidere været på tilsyn hos virksomheder, der stadig havde varer fra Thulin på lager, og fødevareregionerne har herudover været på tilsyn hos en række andre virksomheder, bl.a. på et frysehus i Sydhavnen, hvor der blev beslaglagt varer med overskredet holdbarhedsfrist. Fødevarestyrelsens redegørelse i sagen om Thulin viste desværre, at virksomheden ved en fejl ikke fik kontrol i perioden fra 2002 til 2004, og herudover viste sagen, at der er behov for bedre redskaber til håndtering af store og komplicerede sager, hvor der svindles med mærkning og holdbarhed. Jeg har påtalt over for Fødevarestyrelsen, at der skal gribes hårdere ind, og jeg har som bekendt sat en lang række aktiviteter i gang. Regeringen og Dansk Folkeparti er således blevet enige om en nultoleranceplan på fødevareområdet med ti initiativer. Der afsættes 8 mio. kr. i 2006 og 10 mio. kr. årligt herefter til gennemførelse af planen. Nultoleranceplanen indebærer, at der skal iværksættes en uafhængig undersøgelse af sagsforløbet for Tannis Food og Thulin Kød Engros. Fremadrettet skal der oprettes en særlig enhed med speciale i at kontrollere virksomheders regnskaber, dokumenter og varelagre for at modvirke salg af gammelt kød. Det er en enhed, der kommer til at bestå af 5-6 personer. Enheden skal gå mere i dybden, end det er muligt ved de ordinære tilsynsbesøg. Enheden skal også være med til at udarbejde vejledninger til tilsynspersonalet i fødevareregionerne og medvirke ved kurser for og rådgivning af tilsynspersonalet. Der skal også indføres skrappere sanktioner. Personer, der gentagne gange overtræder reglerne, skal kunne fratages retten til at drive fødevarevirksomhed i en årrække. Vi skal skærpe sanktionsmulighederne i form af højere bøder og bruge de eksisterende muligheder for fængselsstraffe.
Endelig skal det være muligt at sammenkøre relevante registre, f.eks. vil sammenkøring af fødevare- og skattemyndighedernes registre give mulighed for at finde de virksomheder, der både snyder i skat og overtræder fødevarelovgivningen.
På mærkningsområdet vil vi i forhold til EU arbejde for at ændre mærkningsreglerne, så det i alle handelsled er sådan, at der skal angives en produktionsdato. Vi regner også med at kunne indføre krav om holdbarhedsdato i engrosleddet. Et sådant krav skal notificeres hos Kommissionen og vil kunne træde i kraft om ca. et halvt år, hvis Kommissionen ikke har indvendinger.
Målet med nultoleranceplanen er altså at gribe hårdere ind over for dem, der snyder og svindler med eksempelvis gammelt kød. Det skal vi sætte en stopper for.
Desuden har jeg i januar 2006 iværksat en handlingsplan, der bl.a. fokuserer på en mere risikobaseret anvendelse af analyser, en mere målrettet udvælgelse af, hvilke virksomheder der kontrolleres, og en øget kontrol af importerede fødevarer.
Et af de væsentlige punkter i handlingsplanen er, at fødevareregionerne skal flytte ressourcer fra rutinekontrol af virksomheder, der har styr på tingene, til en målrettet indsats mod problemvirksomheder og problemområder. Kræfterne skal koncentreres om de virksomheder, som ikke kan eller ikke vil overholde reglerne. Alle virksomheder skal dog have besøg mindst en gang om året, medmindre de hører til den særlige gruppe af virksomheder, der har en kontrolfrekvens på 0,5.
Den sidste sag inden for de tre hovedområder vedrørende manglende kontrolbesøg, som jeg vil nævne, drejer sig om manglende tilsyn. Her går kritikken jo dels på manglende tilsyn med flere detail- og engrosvirksomheder primært i 2005 og dels på kvaliteten af smileytilsynene, idet Fødevarestyrelsen i forbindelse med sin egen kvalitetssikring har fundet formelle fejl i mange af kontrolrapporterne. Den endelige opgørelse viser, at der er knap 5 pct. af virksomhederne, der ikke har fået mindst det ene tilsyn, de skulle have haft inden for det seneste år.
Faktisk har Fødevarestyrelsen levet op til de overordnede mål for det samlede antal kontrolbesøg. Problemet er, at fordelingen af besøgene på de forskellige virksomheder
i 2005 ikke levede op til tilsynsfrekvensvejledningen. Tilsynsfrekvensvejledningen anvendes af de regionale kontrolafdelinger i Fødevarestyrelsen. Jeg har for ganske nylig redegjort udførligt for denne sag ved et samråd og med svar på en lang række spørgsmål fra Folketinget. Som jeg har sagt før, er den manglende kontrol med virksomheder et udtryk for manglende styring fra ledelsen i de enkelte regioner og en utilstrækkelig opfølgning fra den centrale styrelse. Fødevarestyrelsens prioritering og styring har simpelt hen ikke været tilstrækkelig god. Som det også er Folketinget bekendt, har jeg pålagt Fødevarestyrelsen at foretage den nødvendige opstramning på styringen af kontrolarbejdet, så alle fødevarevirksomheder bliver kontrolleret, som de skal. Efterslæbet på tilsynsbesøg skal indhentes hurtigst muligt, og styrelsen skal gennemføre styrings- og ledelsestiltag, som sikrer, at det ikke gentager sig i 2006. Fødevarestyrelsen har udarbejdet en plan for styrkelse af fødevarekontrollen, som er forelagt regionscheferne, og som der løbende følges op på. Fødevareregionerne har fået besked på at foretage tilsyn på de virksomheder, der burde have haft tilsyn i 2005. Disse tilsyn skal være gennemført inden den 15. maj i år. Der kan dog være enkelte sæsonvirksomheder, der endnu ikke er åbnet i midten af maj, og som derfor ikke når at få tilsynet inden fristen. Regionerne er desuden blevet bedt om at oplyse, hvorfor virksomhederne ikke har fået tilsyn i 2005. Der vil også blive foretaget en ekstra stikprøvekontrol til kvalitetssikring af kontrolrapporterne i maj 2006. Således forventer jeg, at Fødevarestyrelsen gennemfører initiativerne i planen, så alle virksomheder får de kontrolbesøg, de skal have, og så fejlene fra smileykontrollerne på smileyrapporterne reduceres.
Regeringen og Dansk Folkeparti har den 8. april aftalt, at der straks skal iværksættes en gennemgribende undersøgelse af fødevarekontrollen. Undersøgelsen skal bl.a. vurdere, om resultatkontrakterne er opfyldt, og om de er hensigtsmæssigt udformet i relation til de politiske målsætninger. Den skal vurdere, hvordan styring af fødevarekontrollen kan indrettes mere hensigtsmæssigt, herunder belyse omfanget af den manglende styring af fødevarekontrolindsatsen og afklare årsagen. Den skal afklare, hvordan arbejdet i Fødevarekontrollen kan tilrettelægges mere hensigtsmæssigt, så der skabes yderligere tid til den egentlige tilsynsaktivitet. Undersøgelsen vil blive gennemført af en uafhængig ekspertgruppe med eget sekretariat. Ekspertgruppen skal være færdig hurtigst muligt, dog senest ved udgangen af 2006.
Som jeg tidligere har gjort opmærksom på, vil jeg give Fødevareudvalgets medlemmer mulighed for at give bemærkninger til kommissoriet, og endvidere vil jeg i løbet af maj og juni måned indkalde repræsentanter fra partierne til en uformel og forhåbentlig både konstruktiv og fremadrettet drøftelse af fødevarekontrollen og fødevaresikkerheden.
Dette var en redegørelse for de store sagsområder, der aktuelt har været i søgelyset inden for Fødevarestyrelsens område. Jeg har også fortalt, hvilke initiativer der sættes i værk og er sat i værk for at genskabe tilliden til fødevarekontrollen, og til slut vil jeg understrege, at fødevarevirksomhederne har ansvaret for at fremstille og sælge sikre og sunde fødevarer, og fødevarekontrollens opgave er at levere en forebyggende og effektiv kontrol med, at virksomhederne lever op til deres ansvar.
Det er vigtigt, at både virksomheder og myndigheder lever op til deres ansvar, så vi kan mindske antallet af sager, for forbrugerne har, som jeg sagde indledningsvis, krav på gode og sikre fødevarer.
Forhandling