Decentral opgaveløsning, handlerum for lokale politiske beslutninger, det er jo det, der er selve kernen i det kommunale selvstyre. Og det er ikke for meget sagt, at vi her har at gøre med en af kronjuvelerne i indretningen af vores danske velfærdssamfund. For vi er jo alle sammen - og efter regeringens opfattelse med rette - stolte af de stærke traditioner for kommunalt selvstyre, som karakteriserer den danske offentlige sektor.
Derfor har det også hele tiden været et af de grundlæggende mål bag kommunalreformen at fremtidssikre kommunerne, gøre kommunerne robuste nok til fortsat at være basis for en decentral indretning af vort samfund, så kommunerne kan løse flere nære opgaver, og så kommunerne får den faglige og økonomiske robusthed, som kan danne ramme for større lokal handlefrihed.
Med kommunalvalget i november sidste år fik vi sat det hold, der skal gøre visionen til virkelighed i de 98 nye kommuner, og jeg ved, at der overalt i det kommunale Danmark er store forventninger til fremtiden. Derfor er jeg også meget glad for, at vi i dag her i Folketinget har mulighed for at drøfte kommunestyret, så at sige holde det nye kommunale Danmark over dåben.
Jeg er helt opmærksom på, at det givetvis vil vise sig, at der er, skal vi sige nuancer i vores opfattelse af det kommunale selvstyre og i opfattelsen af de rammer for selvstyret, som det nu en gang er helt legitimt for Folketinget at sætte.
Når jeg siger det, er det jo også, fordi vi som bekendt
i begyndelsen af året, på 3-års-dagen for offentliggørelsen af Strukturkommissionens betænkning, fik en forsmag på dagens debat i forbindelse med et arrangement i Vingsted for de nye kommuner - en meget interessant paneldebat, jeg selv lyttede til, og som viste forskelle i holdninger Folketingets partier imellem. Det er nu alligevel mit håb, at vi i dag kan sende et fælles signal til de nye kommuner om, at vi fra lovgivningsmagtens side gerne ser det kommunale selvstyre styrket over de kommende år. Men som flere understregede på mødet i Vingsted, så må vi ikke fortabe os i rosenrøde skønmalerier af selvstyret. Der er også brug for at danne realistiske forventninger i kommunerne. Det er nu en gang Folketingets opgave at definere rammerne for det kommunale selvstyre, og det er en legitim opgave. Men når det er sagt, så vil jeg gerne være blandt de første til at understrege, at en fortsat dynamisk udvikling af den danske velfærdsmodel ikke udelukkende skabes af os her på Christiansborg. Udvikling af bedre service for borgerne fordrer, at vi værner om den kommunale metodefrihed. Udvikling af bedre service kræver, at der lokalt hele tiden eksperimenteres med nye måder at gøre tingene på. Hvis ret skal være ret, tror jeg, at de fleste folketingsmedlemmer må indrømme, at mange af de servicetilbud, som vi regulerer ved lovgivning i Folketinget, over tid jo i virkeligheden er tænkt først ude i de nære samfund.
Derfor kræver det selvfølgelig også, at kommunerne har rum til at prøve nye løsninger, rum til innovation, hedder det vist i nutidens sprog.
Kommunerne har efter regeringens opfattelse gang på gang vist, at de har taget ansvaret på sig og konstruktivt brugt mulighederne for at finde de løsninger, som bedst harmonerer med de lokale ønsker. Konkret synes jeg faktisk, at vi allerede i gennemførelsen af kommunalreformen i sig selv har gjort gode erfaringer med at give rum for kommunerne. Et eksempel er processen omkring den nye kommunale inddeling. I aftalen om kommunalreformen formulerede vi nogle klare mål og rammer for de fremtidige kommuner, og inden for disse rammer og målsætninger var det op til kommunerne selv at finde sammen i de kommunedannelser, man lokalt fandt mest hensigtsmæssigt.
Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der er blevet positivt overrasket over, hvor konstruktivt kommunerne faktisk gik til den opgave, og hvor relativt lidt central indblanding, der var nødvendig for at få slået stregerne på det nye danmarkskort. Jeg ser den proces og en række andre eksempler, som tiden ikke tillader at jeg fremdrager, som et meget positivt signal om, at kommunerne står klar til at gribe bolden og tage ansvar for at finde lokale løsninger.
Med afsæt i sidste års økonomiaftale om kommunal økonomi er regeringen derfor også i løbende dialog med KL om, hvordan vi bedst muligt tilrettelægger den fremtidige statslige styring. Der er ikke nogen enkle løsninger, for vist skal vi har kommunalt selvstyre, men vi skal jo ikke have kommunal autonomi. Men vi er indstillet på at tænke nyt og finde nye veje, for det er afgørende, at kommunerne får et større kommunalpolitisk råderum, hvis kommunalreformens potentiale skal høstes fuldt ud, for det er kun på den måde, at vi kan få en mere enkel og en mere effektiv offentlig sektor, en offentlig sektor, der leverer en sammenhængende service af høj kvalitet til borgerne.
I den økonomiaftale, vi indgik med KL sidste år, opstillede vi derfor en række fælles, centrale principper for styringen af kommunernes opgavevaretagelse. Vi gav hinanden håndslag på at sigte mod, at styringen af kommunerne i det nye Danmark skal være båret af mål- og rammestyring frem for detailstyring. Jeg synes, det ville være flot, hvis vi også her i Folketinget i dag kan enes om nogle fælles principper. Fælles principper bør indgå i vurderingen, når nye forslag til lovgivningsmæssige rammer for kommunernes virksomhed skal overvejes, ikke bare i indeværende folketingsår, men altså også på sigt, for jeg har i hvert fald den prognose, at vi med den kommunalreform, som nu for alvor løbes i gang den 1. januar 2007, har skabt et robust danmarkskort og en robust opgavefordeling niveauerne imellem, som vil holde en årrække frem. Hvad angår principper, så tænker jeg i overskrifter som mere mål- og rammestyring, mere dokumentation for, at kommunerne opfylder politisk fastsatte mål, mere metodefrihed. Det vil være et stærkt signal at sende til de nye kommuner, hvis et samlet Folketing kan stå bag nogle principper, der bærer i den retning. Når det er sagt, vil jeg også gerne være den første til at fremhæve, at der i forbindelse med lovgivningsarbejdet naturligvis altid vil skulle foretages en konkret afvejning mellem behovene eller de politiske ønsker, kunne man sige, om central styring og så ønsket om at sikre rum for lokale løsninger. Vi skal bl.a. ikke være blinde for, at der er en række situationer, hvor hensynet til borgernes retssikkerhed tilsigter en mere detaljeret styring, og vi må også se i øjnene, at der er områder, hvor borgerne i stigende grad ikke finder lokale forskelle i serviceniveau acceptable, hvor borgerne altså reelt ønsker et nationalt fastsat niveau. Desuden kan hensynet til de overordnede samfundsøkonomiske rammer også nødvendiggøre begrænsninger i den lokal autonomi. På en række områder vil nationale mål og rammer for den decentrale administration derfor også i fremtiden skulle sætte nogle rammer for den lokale handlefrihed. Men der vil i rigtig mange tilfælde være rum for at styrke kommunernes mulighed for at handle og lade det kommunale selvstyre folde sig ud. Det er afgørende, at vi her i Folketinget tager opgaven på os og på de konkrete områder øger frihedsgraderne for kommunerne gennem mindre detailstyring, og så må kommunerne udfylde det lokale selvstyre, så der skabes lokale løsninger, så der skabes lokale eksempler, der kan sprede sig, på, hvordan man gør tingene bedst, hvordan man skaber bedst mulig kvalitet for pengene til gavn for ikke bare den enkelte kommunes borgere, men også, når det gode eksempel vandrer, til gavn for borgerne i det danske samfund i øvrigt. Det er jo visionen og ambitionen, at der er flere frihedsgrader, og med det følger selvfølgelig også mere ansvar, men det er jeg sådan set også sikker på at kommunerne gerne påtager sig.
Jeg kan blot nævne som et eksempel, at i forhold til de sociale områder har kommunerne udvist en imponerende ansvarlighed ved at påtage sig at overtage knap 90 pct. af de såkaldte kaninstitutioner, altså de institutioner, som blev lagt på det regionale niveau, men med en mulighed for, at kommunen kunne melde ind og sige, at de gerne ville påtage sig den opgave. Man må jo ikke glemme, at det netop er kommunernes evne til at løfte opgaverne inden for de fastlagte mål og rammer, der kan holde detailreguleringen væk fra rådhusdøren i de nye kommuner.
Det kræver selvfølgelig også, at man påtager sig en forpligtelse til at dokumentere de opnåede resultater. Det bliver derfor en væsentlig udfordring i samarbejdet med kommunerne at få etableret mere dokumentation af de kommunale resultater. Vi tager jo det første skridt med etableringen af det nye evalueringsinstitut i Århus, men det kan ikke gøre det alene. Vi snakker i virkeligheden om et kulturskift, hvor kommunerne i højere grad dokumenterer deres resultater og står til ansvar for deres resultater mod så til gengæld at få mere frihed til at anvende og beslutte sig for den metode, der fører til resultaterne.
Når jeg nævner det, er det også for at understrege, at dokumentation jo ikke blot skal fremstå som en kontrol af kommunerne. Dokumentation skal nemlig samtidig være en væsentlig støttepille for kommunerne selv i det løbende arbejde med at effektivisere og kvalitetsudvikle. Desuden kan mere og bedre dokumentation være med til at skabe øget dialog med borgerne og dermed give næring til et blomstrende nærdemokrati. Vi skal jo vide, hvad der er op og ned i den offentlige sektor, hvis vi meningsfuldt med hinanden skal kunne diskutere den fremtidige indretning og opgaveløsning i den offentlige sektor.
Mål- og rammestyring forudsætter, at vi fortsat har et troværdigt aftalesystem. Regeringen og Folketinget skal kunne regne med, at kommunerne lever op til de fastlagte mål og rammer. Men jeg har da ingen grund til at antage andet, end at kommunerne vil gøre deres ypperste for at leve op til deres del af forpligtelsen. Kommunerne har i årevis udtrykt ønske om at få større handlefrihed. Med indretningen af det nye Danmark er mulighederne nu til stede. Jeg tror næppe, at kommunerne vil lade chancen gå fra sig.
Fra kommunal side lyder det fra tid til anden, at folketingspolitikernes ønske om at styrke det kommunale selvstyre i højere grad kommer til udtryk i festtaler end i det daglige parlamentariske arbejde. Det synes jeg nu ikke stemmer helt overens med virkeligheden. Der er mange gode eksempler på vellykket mål- og rammestyring af kommunerne. Men det er da alligevel værd at overveje, hvordan vi her i Folketinget kan arbejde med at styrke det kommunale selvstyre på en mere struktureret og en mere synlig måde.
Jeg ser frem til en indholdsrig og fordomsfri debat om, hvilke principper der skal være gældende for de fremtidige styringsrelationer i forhold til kommunerne. Senere på dagen får vi så lejlighed til at diskutere, hvilke økonomiske principper og hvilke økonomiske rammer der skal gælde for udviklingen af det kommunale selvstyre. Derfor vil jeg afslutningsvis gerne appellere til, at de to drøftelser holdes adskilt, så vi nu kan få en fokuseret og visionær drøftelse af de fremtidige styringsrelationer, ikke bare sådan på den korte bane, lige når det nye Danmark fødes, men altså også på sigt.
Folketinget har nu taget et ansvar for at lave en kommunalreform, der føder et nyt kommunalt Danmark. Det bliver et robust kommunalt Danmark. Jeg tror, at alle er fulde af beundring over den proces, der har gjort, at vi nu er på plads til at tage et skridt ind til det nye Danmark den
1. januar 2007. Og så meget desto større grund er der til nu at søge at opnå enighed om nogle principper, der kan bære i samspillet mellem Folketing og kommunestyre en lang årrække frem.