Det er ikke længe siden, at vi sidst havde en drøftelse om servicedirektivet her i Folketingssalen. Det var i forbindelse med behandlingen af Dansk Folkepartis beslutningsforslag nr. B 45 i juni måned, og Enhedslisten har nu bedt mig om at redegøre for regeringens holdning til servicedirektivet.
Lad mig starte med at slå fast, at regeringen støtter initiativer, der kan sikre et mere velfungerende indre marked, og det gælder også på området for tjenesteydelser, hvor der er dokumenteret en lang række barrierer. Det må imidlertid stå klart for enhver, at regeringen har en meget kritisk tilgang til det foreliggende forslag. Regeringen kan således ikke støtte det nuværende forslag fra Kommissionen, og den tilgang tror jeg et stort flertal af Folketingets partier er enig i.
Inden jeg uddyber regeringens holdning til direktivforslaget, herunder oprindelseslandsprincippet og forslagets betydning for arbejdsmarkedet, vil jeg gerne nævne regeringens overordnede holdning i relation til skabelsen af et indre marked for tjenesteydelser.
EU's indre marked for varer er en af EU's største succeser. Det har resulteret i et større og bedre udvalg af varer til lavere priser til gavn for både danske virksomheder og forbrugere. Det indre marked for tjenesteydelser halter derimod langt bagefter. Det hæmmer vækst- og jobpotentialet i hele EU, herunder Danmark, og regeringen har derfor generelt en positiv holdning til at få skabt et mere velfungerende indre marked for tjenesteydelser.
Barrierer rammer ikke mindst et land som Danmark. Danmark har en lille, men åben økonomi samt mange små og mellemstore virksomheder, og mange af disse virksomheder afholder sig fra at udnytte mulighederne i det indre marked, fordi det er for besværligt, og fordi der skal bruges alt for mange ressourcer til rådgivning.
Kommissionens forslag indeholder en række fornuftige tiltag, hvad angår virksomhedsetablering. Hensigten med forslaget er bl.a. at gøre det nemmere for virksomheder at etablere sig permanent i andre medlemslande, og derfor forenkles de administrative procedurer, så det bliver let og ubureaukratisk at etablere sig. Ligeledes vil direktivet sikre erhvervsdrivende, at de får en fast indgang i et medlemsland, hvor de skal henvende sig for at få hurtig og præcis information om regler og procedurekrav. Det følger dog samtidig af forslaget, at når en virksomhed etablerer sig i et andet EU-land, skal den overholde reglerne i det pågældende land. Hvis en græsk virksomhed etablerer sig i Danmark, er det de danske regler, der skal overholdes, og det ændrer Kommissionens forslag ikke ved.
Når regeringen ikke kan støtte det foreliggende direktivforslag, skyldes det, at Kommissionens forslag ganske enkelt er for vidtgående, først og fremmest i den foreslåede anvendelse af oprindelseslandsprincippet. Oprindelseslandsprincippet indeholder en lang række problematiske elementer, og lad mig fremhæve et par af de væsentlige elementer, som regeringen finder problematiske.
Princippet indskrænker grænserne for, i hvilket omfang væsentlige og nødvendige nationale standarder inden for
f.eks. miljø- og forbrugerbeskyttelse kan opretholdes fremover. Dernæst er det uklart, hvilke nationale regler servicevirksomhederne skal følge, altså hvilke regler der reelt er omfattet af princippet, og hvilke der ikke er det. Det er ikke med til at skabe klarhed for virksomhederne, og det er ikke med til at skabe klarhed for forbrugerne. Princippet vil også være konkurrenceforvridende for servicevirksomheder fra EU-lande med høje nationale standarder, og endelig kan vi risikere at komme i en situation, hvor en virksomhed straffes for en handling, der er lovlig i det land, hvor tjenesteydelsen leveres, men ulovlig i hjemlandet. Regeringen kan derfor ikke støtte oprindelseslandsprincippet i dets nuværende udformning. Det er afgørende for regeringen, at arbejde, der udføres
i Danmark, skal ske under overholdelse af danske regler. De serviceudbydere, der kommer til Danmark, skal arbejde efter samme regler som danske virksomheder, når de udfører deres arbejde. Det gælder regler om forbrugerbeskyttelse, sociale kvalitetsstandarder, miljø og arbejdsmiljø, offentlig orden, etik, dyrevelfærd, sundhed og sikkerhed. Kort fortalt ønsker regeringen, at en tysk håndværker skal følge de danske arbejdsmarkeds-, forbrugs- og miljøregler, når den pågældende udfører sit arbejde i Danmark, uanset om han er etableret eller han kun er her midlertidigt. Mange virksomheder, herunder også danske, løber imidlertid ofte ind i problemer, når de ønsker at komme ind på andre EU-landes markeder. Jeg har tidligere nævnt eksemplet med en dansk arkitekt, der gerne ville deltage i en enkeltstående byggeopgave i Flensborg. Som det forholder sig
i dag, vil arkitekten f.eks. kunne blive mødt med krav om at melde sig ind i Slesvig-Holstens arkitektsammenslutning. Det er ikke holdbart, det er skadeligt for konkurrencen, og vi skal derfor have fjernet unødvendige registrerings- og tilladelseskrav, som knytter sig til adgangen til de enkelte EU-landes markeder, hvad enten det drejer sig om levering eller etablering. Vi må således i højere grad end i dag kunne acceptere, at en virksomhed, der opfylder markedsadgangskravene i et EU-land, også er berettiget til at få adgang til andre EU-lande. Det, som regeringen ønsker, svarer til det, som parlamentsudvalgets ordfører Evelyn Gebhardt har foreslået, nemlig at adgangen til markedet skal ske efter reglerne i det land, hvor virksomheden er etableret, mens udførelsen skal ske efter reglerne i det land, hvor ydelsen leveres. På arbejdsmarkedsområdet sætter forslaget desuden spørgsmålstegn ved, om vi fuldt ud kan opretholde den danske arbejdsmarkedsmodel, og det er ikke acceptabelt for regeringen. For arbejdsmarkedet er der allerede regler, der fastslår, at udstationerede medarbejdere skal følge en række minimumskrav vedrørende løn- og arbejdsvilkår, som er fastsat
i det land, hvor arbejdet udføres. Disse regler ændrer oprindelseslandsprincippet ikke ved, idet princippet viger for udstationeringsdirektivet. Det vil derfor fortsat gælde, at virksomheder, der udstationerer medarbejdere i andre EU-lande, skal opfylde arbejds- og ansættelsesvilkår i det land, hvor arbejdet udføres, f.eks. vedrørende arbejdstid, arbejdsmiljø og mindsteløn. I Danmark har vi ikke en lovfastsat mindsteløn, i stedet anvendes retten til at konflikte for at få rimelige løn- og arbejdsvilkår, og det skal også være muligt fremover. Direktivet må heller ikke forhindre, at myndigheder og arbejdsmarkedets parter kan føre en effektiv kontrol med udenlandske virksomheder, der udsender arbejdskraft til Danmark, for at sikre, at henholdsvis regler og overenskomster overholdes. Afslutningsvis vil jeg kort orientere om forhandlingssituationen i EU. Europa-Parlamentet behandler i øjeblikket direktivforslaget, og ligesom det er tilfældet andre steder, er meningerne i Europa-Parlamentet delte. Der er kommet 1.500 ændringsforslag fra forskellige grupper i Europa-Parlamentet, som ventes at afslutte sin førstebehandling af forslaget med afstemning i plenarforsamlingen i januar 2006. Først da kender vi Europa-Parlamentets holdning.
Kommissionen stillede allerede i foråret i udsigt, at den ville fremlægge et revideret forslag. Dette forslag forventes dog ikke at komme, før Europa-Parlamentet har afsluttet sin førstebehandling, og Kommissionen har også været meget tilbageholdende med at signalere, i hvilken retning et revideret forslag vil gå og omfanget af ændringer. Derfor er der altså en del usikkerhed forbundet med direktivforslaget. Endelig er forslaget på dagsordenen på Konkurrenceevnerådsmødet den 29. november, og jeg vil bruge rådsmødet til at redegøre udførligt for de danske kritikpunkter.
Vi befinder os altså på et sted i processen, hvor det er muligt aktivt at påvirke forhandlingerne i den retning, vi ønsker, og det er regeringens holdning, at der er behov for, at vi gør det. Jeg tror, vi kan være enige om, at vi fra dansk side har væsentlige interesser på spil, bl.a. i relation til oprindelseslandsprincippet og den danske arbejdsmarkedsmodel. Samtidig skal vi sikre danske servicevirksomheder en forbedret markedsangang i EU og en bedre udnyttelse af vækst- og jobpotentialet i EU, og derfor agter regeringen at engagere sig kritisk, men også konstruktivt i de videre forhandlinger.
Forhandling