Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Kommunaladm. kt. Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Andet/svar-UFO-spgm4
|
"Til brug for behandlingen af L 177 og B 96 ønskes fremsendt en beskrivelse af de folkevalgte regionspolitikeres opgaver og ansvar over for de økonomiske dispositioner sammenholdt med de folkevalgte kommunepolitikeres opgaver og ansvar over for de økonomiske dispositioner."
De folkevalgte regions- og kommunalpolitikeres
opgaver og ansvar overfor de økonomiske dispositioner er først og
fremmest fastlagt i henholdsvis
regionslovens og den kommunale
styrelseslov og regler udstedt i medfør
af disse love.de regionale og
kommunale budgetter og regnskaber. Nedenfor beskrives derfor hovedregler og principper for
regionernes henholdsvis og kommunernes budgetter, og
regnskaber og revision med vægt på de forskelle,
der er mellem de to regelsæt.myndighedsniveauer.
I forhold til årsbudgettet
gælder det, at bevillingsmyndigheden er hos regionsrådet henholdsvis
regionsrådet og kommunalbestyrelsen.
Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, som ikke er
bevilget i forbindelse med vedtagelsen af årsbudgettet, må således som udgangspunkt ikke iværksættes, før
regionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen/regionsrådet har meddelt den fornødne
bevilling. Dog kan foranstaltninger, der er påbudt ved lov
eller anden bindende retsforskrift, om fornødent iværksættes uden regionsrådets henholdsvis kommunalbestyrelsens forudgående bevilling, men bevilling må da
indhentes snarest muligt.
De poster på årsbudgettet, hvortil
regionsrådet henholdsvis /kommunalbestyrelsen ved årsbudgettets
vedtagelse har taget bevillingsmæssig stilling,
afgiver den bindende regel for næste års regionale/kommunale forvaltning. Dette indebærer, at åÅrsbudgettet har således
såvel bl.a. har en bevillingsmæssig som enog
finansiel funktion.
Den
bevillingsmæssige funktion består i, at de poster på årsbudgettet, hvortil
regionsrådet henholdsvis/ kommunalbestyrelsen
ved årsbudgettets vedtagelse har taget bevillingsmæssig stilling, som
udgangspunkt skal finansieres indenfor de vedtagne bevillinger.
For så vidt
angår Den finansielle funktion
på det kommunale område består den finansielle funktion i, at
Ã¥rsbudgettet i den form, hvori det endeligt er vedtaget af kommunalbestyrelsen,
afgiver den bindende regel for størrelsen af næste års kommunale skatteudskrivning.
Endvidere indgår der andre finansielle poster i
budgettet, hvortil der ikke er taget bevillingsmæssig stilling.
For så vidt
angår Den finansielle funktion på det
regionale område består den finansielle funktion i, at
årsbudgettet i den form, hvori det endeligt er vedtaget af regionsrådet, afgiver
den bindende regel for størrelsen fastsættelsen af
henholdsvis det årlige grundbidrag fra kommunerne til delvis finansiering af
sundhedsområdet og det årlige udviklingsbidrag fra kommunerne til delvis finansiering
af de regionale udviklingsopgaver. Bidragene kan ikke sættes op i løbet af
Ã¥ret. Hertil kommer ligesom for kommunerne andre
finansielle poster.
Ved årsbudgettets
vedtagelse foretager både regionsrådet og kommunalbestyrelsen
en samlet vurdering af de forskellige drifts-, anlægs- og kapitaludgifter og
træffer beslutning - indenfor de gældende indtægtsmuligheder, jf. besvarelsen
af spørgsmål 1 - om den finansielle dækning af de samlede udgifter på årsbudgettet.
Der skal således være balance mellem indtægter og
udgifter på årsbudgettet.
For så
vidt angår[Separat
afsnit fsva
regionsrådets vedtagelse af årsbudgettet gælder der ligeledes et balancekrav, men for hvert af de tre aktivitetsområder, som regionernes
økonomi er opdelt i (sundhedsområdet, social- og specialundervisningsområdet
samt det regionale udviklingsområde). Balancekravet
opgøres på sundhedsområdet som udgangspunkt efter
udgiftsbaserede principper, mens det på de to øvrige områder opgøres efter
omkostningsbaserede principper., hvor der skal foretages en vurdering hvert budget
for sig (sundhedsdelen, udviklingsdelen og det sociale området)]
I forhold til
regnskabet gælder det, at såvel Både regioner
som og kommuner skal aflægge årsregnskab. Regnskabet skal , som bl.a.
i fornødent omfang skal være ledsaget af bemærkninger,
navnlig vedrørende væsentlige afvigelser mellem bevillings- og regnskabsbeløb.
Både regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal afgive regnskabet til revisionen og i et mødeskal
træffe afgørelse med hensyn til revisionens bemærkninger og godkendelse af regnskabet i et møde.
I forhold til
revisionen gælder det, at såvel Både regioner
som og kommuner skal have en sagkyndig
ekstern revision, der skal godkendes af tilsynsmyndigheden. SÃ¥vel den
kommunale som den regionale revision I forhold til
både kommuner og regioner skal der foretages foretager både finansiel revision og løbende
forvaltningsrevision.
For så vidt
angår Forvaltningsrevisionen vedrører på det
kommunale område omfatter forvaltningsrevisionen alene forvaltningens gennemførelse af
kommunalbestyrelsens og udvalgenes beslutninger, men ikke selve kommunalbestyrelsens og udvalgenes
beslutninger. For så vidt
angår Forvaltningsrevisionen på det
regionale område omfatter forvaltningsrevisionen vedrører såvel forvaltningens og forretningsudvalgets gennemførelse
af regionsrådets og forretningsudvalgets beslutninger samtsom
selve regionsrådets og forretningsudvalgets beslutninger.
Baggrunden for, at forvaltningsrevisionen også omfatter regionsrådets og
forretningsudvalgets beslutninger, er, at regionerne i vidt omfang
finansieres ved tilskud fra staten.
I forhold til
regionerne gælder det yderligere, at rigsrevisor af egen drift eller på anmodning af
statsrevisorerne kan foranstalte undersøgelser i henhold til lov om revisionen af
statens regnskaber m.m. (rigsrevisorloven) af regionens regnskaber samt
udvalgte regnskabsområder herunder. Disse undersøgelser
vil ske i form af regnskabsgennemgang, hvorefter det navnlig bl.a. påses, at
vilkårene for tilskud mv. er opfyldt, og at der er taget skyldige økonomiske
hensyn ved forvaltningen af midlerne (forvaltningsrevision).
[+evt. konsekvensændring
i mavebæltet iaf slettelsen af forhold til dette afsnit i besvarelsesudkastet; slettelsen er begrundet i, at denne forskel vel er ret oplagt, da det er
disse regler, lovforslaget handler om, og at det ikke direkte er disse regler, der
spørges til.]