Der er tre gode grunde til, at Enhedslisten ikke kan støtte det forslag, der ligger her. Den første er, at vi faktisk er enige i det grundsynspunkt, at nye uddannelser på universiteterne skal vokse frem fra universiteterne selv. Det må gerne være i dialog med det omkringliggende samfund, der både kan være grupper af borgere, erhvervsorganisationer og for den sags skyld også Folketinget. Selvfølgelig kan der være en dialog, men grundlæggende mener vi, at det skal ske med udgangspunkt i universiteterne.
Det er da også min opfattelse, at man skal støtte regeringen i det standpunkt, når regeringen og regeringspartierne indtager standpunktet lidt mere konsekvent, end de måske ville gøre i andre situationer. Der skal ikke mangle støtte der.
Det andet efter vores opfattelse gode argument for at afvise forslaget er, at vi faktisk står urokkeligt fast på religionsfriheden. Vi mener sådan set ikke, det er en særlig statslig opgave at udvikle religionerne, så de bliver demokratiske. Det er efter vores opfattelse et absolut ikkestatsligt anliggende.
Vi synes da bestemt også, det ville være godt, hvis alle mennesker i Danmark gik ind for ligestilling mellem kønnene, demokrati, ytringsfrihed, menneskerettigheder, og hvad man ellers kan finde på af gode ting. Det slås vi da også dagligt for i politiske debatter med mennesker, uanset hvilken religion de har eller påstår de har. Men en religionsfrihed, som er baseret på, at kun religioner, som er i overensstemmelse med vores kultur, skulle kunne være rigtige religioner, der skulle opnå rigtig anerkendelse, er efter vores opfattelse forkert.
Ganske vist foreslår forslagsstillerne da heller ikke, at man sådan skal gribe ind over for religioner, hvor man ikke fremfører demokratiske synspunkter. Men det ligger alligevel bag ved det, at det er en særlig statslig opgave at påvirke religionerne sådan, at de bliver demokratiske. Det er det altså ikke efter vores opfattelse.
Religionsfriheden handler om, at man kan udøve sin religion og have de forkyndere, som man gerne vil have. Skulle man vælge forkyndere, som er dumme og uvidende, fordi man synes, at det bedst bekræfter en i ens religion, så er det ikke noget, staten skal blande sig i. Staten skal derimod blande sig, hvis så vel udøvere som forkyndere af religionen begår handlinger, som er ulovlige.
Det sidste afgørende synspunkt for os for ikke at gå ind for det her forslag er, at religion skal adskilles fra staten. Man kunne jo sige, at når nu staten faktisk medvirker til, at man kan få en uddannelse i teologi, som i hvert fald gør, at man næsten er færdiguddannet præst - der er vist en lille tilføjelse, der skal bygges ovenpå, før man er rigtig præst - og vi jo kan konstatere, at heller ikke alle de præster, der har gennemgået den uddannelse, er tilhængere af demokrati, menneskerettigheder, kønnenes ligestilling og sådan noget, jamen hvorfor dog så ikke alligevel forsøge at gøre det i forhold til islam og andre religioner? Men der er det altså vores grundopfattelse, at religion skal adskilles fra staten.
Det er ikke meningen, at staten har en særlig rolle eller en særlig forpligtelse i forhold til religioner andet end at give dem frihed. Og da det er vores synspunkt, at man skal bryde den sammenhæng, der er mellem stat og kirke i Danmark, altså afskaffe statskirken, afskaffe statens økonomiske forpligtelser i forhold til folkekirken, så synes vi ikke, man skal løse det problem ved at udvide det til at sige, at man også påtager sig et ansvar for andre religioner.
Det er da klart, at når vi i en diskussion med muslimer og tilhængere af andre religioner siger, at stat, politik og religion ikke hænger sammen, har de selvfølgelig en pointe, når de siger til os: I er hyklere, for I har selv en kirke, som er en statskirke.
Det skulle vi tage at få gjort noget ved, og et forslag om det fra Socialdemokraterne og anden side skal vi gerne støtte. Vi vil da også selv fremsætte et forslag, der handler om at skabe større adskillelse mellem stat og kirke, for det er den vej, vi mener man skal gå.