Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes i fem eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 og 2 (B.nr. 78 - bilag 1) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 13. februar 2006.
Helge Sander
Spørgsmål nr. 1 og 2 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 13. februar 2006 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (B.nr. 78 - bilag 1)
Hvilken videnskabelig vurdering er gået forud for beslutningen om at placere 10 mio. kr. i et "selvstændigt center" og ikke under forskningsrådene, hvor der ellers er enighed om at placere særskilte bevillinger?
Svar:
Der er to ligeværdige måder at udmønte statslige forskningsbevillinger på. Den første hovedmåde er som basisbevillinger til centre og institutioner, der ikke skal ikke igennem forskningsrådssystemet. Basisbevillinger kan være en bevilling til et særligt center eller institut med et fast defineret formål - f.eks. arbejdsmiljø eller miljøvurdering - hvor midlerne skal anvendes inden for det specifikke formål, som er angivet i centerets eller instituttets retsgrundlag, eller det kan være basisbevillinger til universiteter, der i henhold til universitetsloven står meget frit til at beslutte, hvordan midlerne skal anvendes.
Den anden hovedmåde er via forskningsråd og
fonde som programmidler eller støtte til enkeltforskere. Som angivet i lov om
forskningsrÃ¥dgivning, skal â€alle statslige forskningsbevillinger, der ikke er
basisbevillinger knyttet til bestemte institutioner†kvalitetssikres i
forskningsrådssystemet, jf. § 1, stk. 7. Det Frie Forskningsråd modtager en
samlet blokbevilling, mens Folketinget sætter overskrifter og formål på
midlerne til Det Strategiske Forskningsråd. Langt de fleste rådsmidler vil
typisk blive fordelt blandt forskellige forskere og forskergrupper på
forskellige institutioner.
Regeringen og Dansk Folkeparti har fundet det vigtigt, at midlerne til forskningen om den kolde krig bliver udmøntet som en samlet bevilling, hvor de ansatte forskere kan fokusere på præcis denne opgave i hele perioden. Derfor er det besluttet at oprette en ny institution – det selvstændige og uafhængige center – hvor centerets bestyrelse vil modtage midlerne som en basisbevilling.
Alle personer, der bliver udpeget til at
sidde i bestyrelsen, skal have relevant forskningsfaglig baggrund. Bestyrelsen
skal derefter via et åbent opslag ansætte en centerleder på professorniveau, og
denne skal igen via åbne opslag ansætte de fagkyndige forskere, der sammen med
centerlederen skal udføre opgaven. Det bliver dermed først bestyrelsen og siden
centerlederen, der skal foretage de nødvendige forskningsfaglige vurderinger.
Spørgsmål 2
Bliver centeret særligt uafhængigt af at blive placeret under Forsvarsakademiet, og i givet fald hvorfor?
Svar:
Det nye selvstændige center til forskning vedrørende Danmark under den kolde krig skal samlokaliseres med Forsvarsakademiet. Centeret får sine egne stillinger og vil også i alle faglige spørgsmål være helt uafhængig af forsvarsministeren og Forsvarsministeriet. Det fremgår tydeligt af aktstykke nr. 103, hvor det hedder, at centeret ikke skal indgå i Forsvarsministeriets organisations- og ledelsesmæssige strukturer, og at centerets bestyrelse tildeles beslutnings- og tilskudskompetence over den samlede bevilling samt ansættelseskompetence i forhold til centerlederen.
Samlokaliseringen af centeret med et andet miljø er dels begrundet i, at der herved er mulighed for at skabe et mere attraktivt fagligt miljø for de ansatte forskere, dels at man kan spare visse administrative udgifter.