Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 6. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om at forhøje hastighedsgrænsen på motorveje for biler med campingvogne (B 59).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes indhente udtalelser om forslaget fra RÃ¥det for Større Færdselssikkerhed og FDM og sende disse til udvalget.â€
Svar:
Justitsministeriet har som anmodet indhentet udtalelser om beslutningsforslaget fra Rådet for Større Færdselssikkerhed og FDM.
Rådet for Større Færdselssikkerhed oplyst følgende:
â€Det er ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt perspektiv veldokumenteret, at højere hastigheder øger antallet af alvorlige trafikulykker. Det er ligeledes veldokumenteret, at jo større hastighedsspredning, der er mellem køretøjer, desto større er ulykkesrisikoen.
På den baggrund er Rådet for Større Færdssikkerhed betænkelig ved alene at hæve hastighedsgrænsen på motorveje for biler med campingvogne.
Det er muligt, at ny køretøjsteknologi i de omhandlede køretøjer kan kompensere ulykkesrisikoen ved en højere hastighedsgrænse for disse. Hvis Færdselsstyrelsen har dokumentation herfor, og man kan undgå at skabe yderligere spredning i hastighedsgrænserne for forskellige køretøjer, vil en forsøgsordning være interessant.
Den 1. september 2005 blev der vedtaget en generel højere hastighedsgrænse på motorveje for lastbiler, lastbilvogntog og biler med registreringspligtigt påhængskøretøj på 80 km/t på grundlag af en forudgående forsøgsperiode og grundig evaluering. Hovedintentionen med denne ændring var blandt andet at reducere hastighedsspredningen i forhold til øvrige køretøjer på motorveje.
En særskilt højere hastighedsgrænse pÃ¥ 100 km/t for en bil med campingvogn synes derfor at være i modstrid med intentionerne og de generelt positive erfaringer med de nye hastighedsgrænser. Â
Rådet for Større Færdselssikkerhed vil samtidig påpege det faktum, at den nye generelle hastighedsgrænse på 130 km/t, der i 2004 blev indført på de danske motorveje, reelt ikke medførte højere gennemsnitshastigheder på 130 km/t strækninger og gav markant lavere gennemsnitshastigheder på 110 km/t strækninger.
Højere hastighedsgrænser for en eller flere kategorier af køretøjer med en hastighedsgrænse mÃ¥ derimod forventes reelt at hæve gennemsnitshastighederne for disse.â€
FDM har oplyst følgende:
â€FDM hilser socialdemokratiets forslag velkommen, da det er udtryk for et mangeÃ¥rigt og stærkt ønske fra vores medlemmer. SÃ¥fremt der stilles krav til campingvogne, der er lig de tyske Tempo 100 krav, er det vores opfattelse, at en højere fartgrænse ikke vil være til fare for trafiksikkerheden. Tværtimod kan en højere fartgrænse bidrage til en mere glidende trafikafvikling og vil sÃ¥ledes ikke kun være en gevinst for campister, men ogsÃ¥ de øvrige trafikanter.â€