Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Civilkontoret
Sagsnr.:
2006-157-0011
Dok.:
JAU40176
Besvarelse af spørgsmål nr.
2 af 23. februar 2006 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fii-
skeri vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en klippekortord
dd
dning
ning for
overtrædelse af reglerne om dyretransport (B 47)...
SS
Spørgsmål:
pørgsmål:
Er der nogen hindring for, at det udvalg, som ministeren er ved at nedsætte
vedrørende klippe-kort i forbindelse med dyretransporter, kan færdiggøre sit
arbejde så hurtigt, at ministeren allerede i denne samling kan fremsætte forslag
derom?
Svar:
Som jeg redegjorde for under 1. behandlingen i Folketinget den 1. februar 2006 af forslag til
folketingsbeslutning om indførelse af en klippekortordning for overtrædelse af reglerne om
dyretransport (B 47) og forslag til folketingsbeslutning om øget sikring af dyrevelfærd under
transport (B 54), har Justitsministeriet besluttet at nedsætte arbejdsgruppe, som har til opgave at
vurdere, om det er muligt at etablere en klippekortordning på dyretransportområdet og komme
med forslag til ordningens nærmere udformning. Et udkast til kommissorium for arbejdsgruppen
er oversendt til udvalget den 3. februar 2006. Arbejdsgruppen er nedsat i dag.
Det fremgår bl.a. af kommissoriet for arbejdsgruppen, at arbejdsgruppen skal overveje spørgs-
målet om ansvarsfordelingen mellem chaufføren og transportøren, herunder i hvilket omfang fejl
begået af de enkelte chauffører skal komme arbejdsgiveren, dvs. transportøren, til skade. Det
skal i den forbindelse vurderes, om en overtrædelse begået af chaufføren skal have betydning for
transportørens tilladelse til at transportere dyr også i de tilfælde, hvor transportøren er uden skyld
i den enkelte overtrædelse. I dag findes der på en række områder objektivt bødeansvar for ar-
bejdsgivere, det gælder bl.a. for overtrædelser af køre- hviletidsbestemmelserne. Det må imidler-
tid overvejes, om en lignende ordning er hensigtsmæssig på dyretransportområdet, hvor retsvirk-
ningerne i givet fald vil være mere indgribende for arbejdsgiverne, dvs. transportøren, idet en
frakendelse af retten til at transportere dyr kan betyde, at virksomheden må lukke.