Når man har lyttet til debatten i dag, kommer man til at tænke på, at det jo meget ofte er sådan, at man kan høre på de spørgsmål, der stilles, hvor man selv står i debatten. Det er vist almindeligt kendt her i Folketinget. En gang imellem er det altså klogt også at stille andre spørgsmål, så det ikke bliver så fuldstændig entydigt.
Der her været meget diskussion om, hvem der har ansvaret, vognmanden eller chaufføren. Jeg har tidligere nævnt en meget stor vognmand, som transporterede svin, hvoraf
97 døde under transporten. Efter den søgning, jeg har foretaget, har pågældende vognmand eller også hans chauffør i en række tilfælde overtrådt hviletidsbestemmelserne, ikke bare sådan to-tre gange, men virkelig mange gange. Der er måske en sammenhæng mellem det, der sker for chaufførerne, og den måde, som vognmanden tilrettelægger arbejdet på. Og hvis det i øvrigt skulle være sådan, at man har chauffører, som ikke overholder reglerne, så er der vist næppe nogen tvivl om, at så får de en meget kort tid hos pågældende vognmand, inden de må finde sig noget andet arbejde. Det, vi jo ved, efter at vi har haft justitsministeren i Fødevareudvalget adskillige gange, er, at transporten af levende dyr stiger og stiger. Det drejer sig om smågrise til opfedning, men også slagtesvin transporteres til slagtning i Tyskland. Man kan lige så godt erkende, da vi ikke kan forhindre transporterne, at transport af dyr er blevet en forretning, som ikke kan stoppes. Som en af de store i branchen sagde til mig: Det er en rigtig god forretning for både mig og landmanden at eksportere smågrise til Tyskland. Det er selvfølgelig det, der er afgørende for, om man gør det eller man ikke gør det. Derfor er der heller ikke nogen som helst tvivl om, at det forslag til ændring i landbrugsloven, som nu er aftalt med Dansk Folkeparti, ikke ændrer noget på den tilstand. Ud over at det er en god forretning for transportøren og for landmanden, har det også den særlige vinkel, at landmanden kan etablere sig i mindre grad. Der skal ikke det samme produktionsapparat til at producere smågrise til eksport, som der skal, hvis det er slagtesvin. Vi ved også, at der fortsat vil være transport af slagtesvin til Tyskland, fordi prisen dernede er højere. Det er åbenbart det, som for mange driver værket, også uanset de vilkår, vi nu har talt om. Så eksportørerne er åbenbart fuldstændig ligeglade med, at dyrene skal fragtes i 8 timer, bare det er en forretning. Derfor er det selvfølgelig afgørende, at alle skridt tages, for at transporten foregår under nogle for dyrene ordentlige vilkår. Det skal sikres ved både nationale og internationale initiativer i EU, for transporterne er jo ikke kun et dansk anliggende, de foregår også over grænserne. Som jeg har nævnt tidligere, var det jo en meget stor vognmand ovre fra Blommenslyst, der stod for den transport af de 97 slagtesvin på vej fra Sjælland til Tyskland, der døde under transporten. Pågældende vognmand opererer ikke kun med hjemsted i Odense, men også med hjemsted i Warszawa. Så det er derfra, bilerne kommer og transporterer svinene til Tyskland.
Jeg har selv været ude på sådan en samlecentral og set, at transportbilen kommer og der sker en omladning. Og der er vel næppe nogen tvivl om, at det, hvis man på en sådan transport har chauffører, som alene har fået en underskrift på, at de kan foretage transporterne, så meget nemt kan gå galt. Når man så samtidig fra pågældende vognmand ser de sager, som jeg har nævnt tidligere, hvorfor skulle det så egentlig ikke gå galt? Hvorfor skulle det så ikke gå galt? Hvorfor skulle man så ikke komme til at se, at chaufførerne stopper undervejs og i det her tilfælde stopper bilen, og se den forfærdelige ulykke, der sker?
Det må være folk med en svag moral, der transporterer dyr og ikke sikrer, at dyrene behandles ordentligt under transporten. Det er ufatteligt, at vognmænd, der påtager sig transport af dyr, i så høj grad overtræder bestemmelserne for dyretransport, som vi har set det her. De undersøgelser, der har været i 2004, viser som bekendt, at i en fjerdedel af transporterne er der overtrædelser, og halvdelen af overtrædelserne vedrører dyrene. Det er alvorligt, og det er baggrunden for, at vi har fremsat det her forslag.
Vognmanden har selvfølgelig et stort ansvar for at sikre, at medarbejderne er ordentligt uddannet til at transportere dyr, og for ikke at foretage transporter, der sætter chaufførerne under pres, så transporterne bliver uforsvarlige. Derfor er vi også tilfredse med, at der fra 2007 skal være uddannelse af chaufførerne ikke kun i Danmark, men inden for EU. Det er et rigtig godt skridt.
Det er selvfølgelig dem, der overtræder reglerne, og ikke andre, Socialdemokratiets beslutningsforslag retter sig imod. Det er et beslutningsforslag, som vi fremsætter sammen med Det Radikale Venstre, SF og Enhedslisten. Som sagt har vi set, at man overtræder reglerne i 57 transporter ud af 220, og i halvdelen af de 57 er det dyrene, det drejer sig om. Det er uacceptabelt.
Det er jo ikke sådan, at der ikke arbejdes for at sikre dyrene ordentlige forhold under transporten. Vi har også i dag diskuteret, hvad der er sket, men jeg må sige, at sådan som forhandlingerne har været i Fødevareudvalget, er det, der er sket, stort set kun sket, fordi regeringen har vidst, at der på det her område har været et flertal, der ville noget mere, end der var lagt op til.
Sådan var det i øvrigt også, da vi i fællesskab i denne gruppe lavede en beretning, som blev fremlagt, ugen før vi vidste, at finanslovforhandlingerne skulle afsluttes. Det var ikke nogen som helst tilfældighed. Det var, fordi vi var klar over, at skulle der rykkes under disse finanslovforhandlinger, så skulle ministeren og regeringen vide, at der var et flertal, der ville noget mere. Det var helt bevidst, at vi fik den beretning presset igennem i ugen efter, sådan at de, der nu kom til forhandling ovre i Finansministeriet, også vidste, hvad der lå af stemmer bag ønsket om at tage fat på det her spørgsmål.
Vi har også sagt, at klippekortet som sådan er værdiløst, hvis ikke det ledsages af kontrol i et sådant omfang, at kontrollen er præventiv. Vi foreslår, at mindst 10 pct. af alle dyretransporter kontrolleres. Det er jo sådan, at disse transporter ud af landet registreres, så man ved altså, hvad 10 pct. er. Det er muligt, at der er flere transporter end dem, der registreres. Det har der åbenbart også været eksempler på, altså transporter, som ikke er registreret, fordi det åbenbart har været magtpåliggende at komme af med en overproduktion.
Vi synes selvfølgelig, det er helt katastrofalt, at det kan forekomme. Vi synes, det er vigtigt, at man får disse 10 pct. af transporterne kontrolleret. Vi ved ganske udmærket, at disse 250 transporter, der blev kontrolleret i 2004, er alt for lidt, og vi ved også, at en øgning formentlig ikke er tilstrækkeligt. Det skal være sådan, at der er en præventiv virkning.
Vi mente oprindelig, at det her skulle have været på plads inden den 1. januar. I vores forslag har vi ændret startdatoen. Vi mener stadig væk, det er vigtigt, at det her bliver sat i gang hurtigst muligt, og at vi bruger foråret her meget konstruktivt med at komme videre og få det her på plads. Vi er selvfølgelig klar til at gå ind i forhandlinger meget hurtigt på det her område, så vi kan få en afklaring. Vi synes ikke, det tjener noget formål at trække det unødvendigt ud, men selvfølgelig skal vi også vide, hvad det er, vi gør på det her område.
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at det her område specielt vedrørende klippekort har været rejst flere gange i Folketingets Fødevareudvalg. Vi mente nok, at man kunne have gjort noget allerede i 2005. Som bekendt sagde ministeren i udvalget, at nu måtte vi lige se tiden an, og det var så det, der gjorde, at vi sammen med andre partier først tog skridtet til at lave beretningen og efterfølgende også til det beslutningsforslag, der så kunne følge op på beretningen, for vi syntes, det var så afgørende, der blev taget de her skridt.
Jeg tror, at dagen i dag er en meget vigtig dag i forhold til dyrevelfærd, i forhold til transporter. Jeg håber virkelig, at det må lykkes med det her forslag at få fat i de brodne kar i branchen, som så helt åbenlyst overtræder de gældende regler, men også at få lavet en kontrol, så vi er sikre på, at der også er en præventiv virkning.
Jeg er naturligvis glad for som medforslagsstiller af det forslag, som Socialdemokraterne har fremsat sammen med Det Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, at der er så bred opbakning til synspunkterne.
Det er jo sådan herinde, at der gerne kommer en erkendelse, hvis det er sådan, at der er 90 mandater. Det er underligt nok. Man kan diskutere rigtigt og forkert, men noget af det bliver åbenbart først rigtigt herinde i huset, når der er 90 mandater bag, og det kan der så mønstres bag de her forslag. Og det er selvfølgelig glædeligt, at det også denne gang er lykkedes at få en erkendelse, selv om det måske har været noget slæbende.
Jeg skal ikke gentage de synspunkter, der er blevet fremført om Venstres ordfører, men jeg må sige, at min oplevelse af det her ikke har været, at Venstre har været dem, der har trukket. De har stillet de spørgsmål, der var nødvendige, så man kunne se, hvor de stod henne. De har i meget høj grad været på vognmændenes og landbrugets side i den her sag. Det synes jeg ikke har været fremmende for sagen.
Det synes Venstre jo åbenbart, men det er så det. Jeg er glad for, at vi kommer videre efter forhandlingerne her i dag.