Når man læser i forslaget, at Folketinget opfordrer regeringen til at sikre, at alle kommuner fra 1. januar 2007 sikrer tilgængelighed til rådhusene, til de nye jobcentre og it-systemerne efter gældende standarder, lyder det jo ganske tilforladeligt. Jeg vil gerne sige, at det er et højt prioriteret mål for regeringen at sikre god tilgængelighed, så handicappede kan deltage i alle dele af samfundslivet på lige fod med andre. Af samme grund er regeringen af den overbevisning, at også kommunale rådhuse, jobcentre og it-værktøjer bør være tilgængelige for alle. Jeg synes også, det er glædeligt at konstatere, at forslagsstillerne til beslutningsforslag nr. B 40 har nøjagtig de samme ambitioner som regeringen med hensyn til at sikre god tilgængelighed. Regeringen mener dog ikke lige, at den løsning, som forslagsstillerne nu lægger op til, er vejen frem, og derfor kan regeringen ikke støtte forslaget, som det ligger her. Regeringen ønsker at sikre et tilgængeligt byggeri, men regeringen ønsker samtidig at bevare incitamentet til fleksibilitet og til innovation i byggeriet. Netop derfor vil regeringen ikke fastlåse byggeriet ved at gøre den mere detaljerede standard DS 3028 retligt bindende. Vi har i dag et bygningsreglement, som sikrer et fornuftigt tilgængelighedsniveau i byggeriet. Bygningsreglementets regler betyder, at alt nyopført byggeri skal være tilgængeligt. Jeg vil gerne gentage: Altså, bygningsreglementets regler betyder, at alt nyopført byggeri skal være tilgængeligt, og det gælder altså også for nyopførelser af både rådhuse og jobcentre. Kl. 15.55 Samtidig har regeringen iværksat en målrettet indsats for at forbedre tilgængeligheden til det eksisterende byggeri. Der blev således med virkning fra 1. januar 2005 indført nye regler om tilgængelighed i det eksisterende byggeri med krav om tilgængelighedsforbedringer ved ombygninger i offentligt tilgængeligt byggeri og erhvervsbyggeri, og ændringen medfører, at der i takt med den almindelige ombygningsaktivitet bliver mere og mere tilgængeligt byggeri. Jeg er nødt til at sige til Det Radikale Venstre: Der stilles altså også krav om tilgængelighedsforbedringer ved ombygning af rådhuse og jobcentre. Det er efter det gældende regelsæt i dag, og som sagt skal alt nyopført byggeri være tilgængeligt, og det gælder altså for nyopførelse af rådhuse og jobcentre. Jeg vil også gerne understrege i dag, at det altså ikke er regeringens ønske, at der skal indføres en særlovgivning, som stiller specielle krav om tilgængelighed til rådhuse og jobcentre. Jeg synes ikke rigtig, det giver mening at indføre særlige krav til rådhuse og så ikke gøre det til andre bygninger. Hvad med biblioteker? Hvad med socialforvaltninger? Hvis vi gør det her, betyder det, at kommunerne skal kompenseres økonomisk, sådan er reglerne, og derved belønner vi altså de kommuner, der ikke har levet op til deres ansvar og af egen drift har sikret den her tilgængelighed. Det er dem, der bliver belønnet ved det her, og jeg mener ikke, det skal være sådan, at regeringen belønner kommuner, som ikke gør den nødvendige indsats. Det er sådan, som tingene står. Rådhuse og jobcentre er kommunale bygninger. Derfor er det først og fremmest kommunernes ansvar at sikre tilgængelighed til rådhuse og jobcentre. Jeg vil også gerne sige i dag, at på nuværende tidspunkt har kommunerne ikke et samlet overblik over tilgængelighedsforholdene på hverken rådhuse eller jobcentre. Jeg vil gerne være imødekommende, og regeringen vil gerne være med til at skabe et overblik over det aktuelle tilgængelighedsniveau. Af samme grund vil regeringen i forbindelse med kommunalforhandlingerne tage et initiativ til, at der iværksættes en undersøgelse af tilgængelighedsforholdene på rådhuse og jobcentre, som De Radikale egentlig taler om. Regeringen mener ikke, det bør overvejes at tage initiativ til yderligere tiltag over for rådhuse og jobcentre, før der sådan set er skabt klarhed over, om kommunerne overhovedet har et problem med tilgængeligheden. Så er jeg også nødt til at understrege over for Det Radikale Venstre endnu en gang, at vi altså står med en sag, hvor vi siger, at bygningsreglementets regler betyder, at alt nyopført byggeri skal være tilgængeligt, og det gælder altså for rådhuse og jobcentre. Hertil har denne regering som den første regering nogen sinde sagt, at skal der bygges om på et vist niveau, så skal der indføres tilgængelighedsforanstaltninger i offentligt byggeri. Når kommunerne har foretaget kortlægning af tilgængeligheden, så ved vi, hvor meget der er behov for, og at kommunerne så iværksætter en ekstra indsats for at forbedre tilgængeligheden til kommunale bygninger. Det vil sige, at regeringen faktisk har stort fokus på at skabe øget tilgængelighed i hele samfundet, og derfor har vi også fokus på kommunernes tilgængelighedsindsats. Jeg kan sige, at af samme grund skrev jeg i min egenskab af regeringens handicappolitiske koordinator allerede i maj 2005 et brev til Kommunernes Landsforening, hvor jeg opfordrede kommunerne til at være opmærksom på tilgængelighed, når kommunalreformen skal implementeres, når der skal vælges nye rådhuse og andre administrationsbygninger til de nye kommuner. Jeg har også tidligere skrevet til beskæftigelsesministeren, at det er vigtigt, at kommunerne og staten sammen sikrer, at de nye jobcentre bliver placeret i bygninger, som er tilgængelige for alle, også personer med handicap. Beskæftigelsesministeriet har i den forbindelse oplyst, at ministeriet er i dialog med kommunerne om tilgængelige jobcentre, og i forbindelse med forhandlingerne med kommunerne om oprettelse af de fælles jobcentre har ministeriet udarbejdet en liste med vejledende minimumskrav til den fysiske planlægning og indretning af jobcentrene. Det fremgår også af beslutningsforslaget, at forslagsstillerne forventer, at kommunerne sammen med de nye handicapråd lægger målrettede planer for mere tilgængelighed inden for områder som uddannelse, transport og liberalt erhverv. Jeg kan sige, at regeringen er helt enig med forslagsstillerne på det her punkt, og jeg vil tage kontakt til de nye handicapråd og opfordre rådene til at gå i dialog med kommunerne om processen for det fremtidige lokale arbejde med tilgængelighed. Regeringen ønsker altså en udvikling, der fremmer tilgængeligheden i hele samfundet, ikke kun jobcentre, ikke kun rådhuse, men alle andre steder. Det gælder selvfølgelig også i vidensamfundet. Beslutningsforslaget indeholder et forslag om, at alle kommunale hjemmesider, intranettet, de edb-baserede arbejdsværktøjer skal være tilgængelige for mennesker med handicap efter de retningslinjer, som anbefales af Kompetencecenter it for alle, som hører under IT- og Telestyrelsen i Videnskabsministeriet. Kl. 16.00 Jeg kan fortælle, at den 13. oktober 2005 blev der fremsat et beslutningsforslag, B 9, med tilsvarende krav om, at de nye it-systemer skal være tilgængelige for blinde, svagtseende og læsesvage i overensstemmelse med de standarder, som staten selv har sikret er blevet udarbejdet i forbindelse med offentlige udbud af it-kontrakter. Beslutningsforslaget behandles i øjeblikket af Folketinget, regeringen vil overlade til Videnskabsministeriet og Det Politisk-Økonomiske Udvalg at fortsætte behandlingen af det her beslutningsforslag, og jeg vil derfor ikke kommentere denne del af nærværende beslutningsforslag yderligere. Jeg er nødt til på regeringens vegne at opfordre til, at Folketinget afviser dette beslutningsforslag, men i den forbindelse vil jeg gerne tage initiativ til en drøftelse med kommunerne om en undersøgelse af tilgængelighedsforholdene på jobcentrene, for intentionerne er vi jo enige i. Når der er tale om nybyggeri, er der helt klare regler, så spørgsmålet er bare, om det skal gøres efter DS 3028. Der er tale om særlovgivning, og endnu kender vi ikke behovet, men jeg har tilkendegivet, at vi gerne vil undersøge behovet, så vi kan få en drøftelse med kommunerne. Vi har som den første regering nogen sinde her i kongeriget gennemført regler om, at når man ombygger i et vist niveau, skal man sørge for, at der er tilgængelighed for handicappede, så det er jo ikke, fordi regeringen ikke gør noget på området. Der er sat masser af penge af, men jeg vil advare om, at man går om bord i DS 3028, som lukker ned for fleksibiliteten. Det Radikale Venstre aner ikke, hvad forslaget vil koste økonomisk - det er jeg nødt til at sige. Behovet er ikke på plads. Er det udgifter i milliardstørrelsen, eller er det hundreder af millioner? Vi aner intet om det, vil jeg gerne sige til Det Radikale Venstre, men jeg synes, der ligger en åbning fra regeringens side i, at vi godt vil tage en dialog med kommunerne. Vi tager en dialog med KL, og vi har faktisk nogle gældende regelsæt, der sætter meget, meget faste retningslinjer for, hvad der skal pågå. Så synes jeg ærlig talt ikke, at vi skal belønne de kommuner, der ikke har holdt orden i eget hus, mens de kommuner, der har brugt skatteborgernes penge på at øge tilgængeligheden for deres handicappede borgere, får - i gåseøjne - lov til at betale selv. Alle de, der ikke har opført sig ordentligt, vil få penge fra staten. Det vil jo blive resultatet, hvis forslaget føres igennem, vil jeg gerne sige til hr. Martin Lidegaard. Jeg synes faktisk, der er mange fælles intentioner med den politik, regeringen ønsker på området, men at køre nøjagtig efter den køreplan, der ligger bag forslaget, synes jeg ikke vil være er korrekt. Man kender ikke økonomien, og man belønner de kommuner, der ikke har opført sig ordentligt. Det vil blive resultatet af forslaget. Vi er helt åbne over for, at det er en sag, der skal arbejdes på hele tiden. Vi ved, at det koster mange penge, og derfor har regeringen faktisk i den handicappolitiske plan fra 2001, da regeringen tiltrådte, sat et milliardbeløb af til at forbedre forholdene på området. Vi er villige til at fortsætte ad den vej, og vi er villige til at se på tingene, men her bliver der udskrevet en check, som vi ikke kender størrelsen af.