Notat

 

 

Dato             25. august 2006

J. nr.           538-000006

 

 

Aftale om kompensationsordning for togpassagerer

Der er indgået en aftale mellem Transport- og Energiministeriet, DSB, Arriva og Forbrugerrådet om en ordning, der sikrer togpassagererne kompensation ved forsinkelser.

Ordningen består dels af nogle minimumsbestemmelser, som indføres i Transport- og Energiministeriets kontrakter med togoperatørerne. Operatørerne er forpligtet til at leve op til disse bestemmelser, men kan derudover tilbyde en ordning, der er bedre. Nedenfor redegøres for indholdet af minimumsbestemmelserne samt de faktiske ordninger, som operatørerne vil tilbyde.

Minimumsbestemmelser for kompensation, der indføres i Transport- og Energiministeriets kontrakter med togoperatørerne.

Ordningen indeholder:

-          En ordning for rejsende i Arrivas tog samt DSB’s fjern- og regionaltog, der omfatter alle passagerer uanset billettype med undtagelse af pendlere.

-          En særlig ordning for alle pendlere med periodekort.

Ikke-pendlerordningen

Denne del er gældende for alle rejsende i DSB’s fjern- og regionaltog samt Arrivas tog dog ikke pendlere.

Operatørerne er forpligtede til at udbetale kompensation til passagerer, der som minimum skal svare til:

o        25 % af billetprisen ved mere end ½ times forsinkelse,

o        50 % af billetprisen ved mere end 1 times forsinkelse,

o        75 % af billetprisen ved mere end 1 ½ times forsinkelse og

o        100 % af billetprisen ved over 2 timers forsinkelse.

Udbetalingen af kompensation er uafhængig af, hvorvidt operatørerne eller Banedanmark er ansvarlig for forsinkelsen.

Der fastsættes dog en minimumsgrænse, således at beregnede kompensationer under 25 kr. ikke udbetales.

Kompensationer skal som minimum udstedes som et tilgodebevis til en rejse med operatøren.

Pendlerordningen

Denne del af ordning opdeles i en ordning for pendlere i fjern- og regionatogstrafikken og en del for pendlere i S-togstrafikken

Kompensationen til pendlerne vil blive udbetalt kontant til rejsende med periodekort/pendlerkort eller årskort, som har tilmeldt sig en given pendlerstrækning.

Fjern- og regionaltrafikken

Kompensationen for pendlere i fjern- og regionaltrafikken fastlægges med udgangspunkt i togenes rettidighed, defineret som andelen af faktisk gennemførte tog på alle dage på den tilmeldte strækning, der ankommer indenfor 5,59 minutter efter planlagt ankomst.

Såfremt operatørerne i en måned ikke lever op til et givent minimumsniveau vil der skulle udbetales kompensation til passagererne. Kompensationen udbetales kvartalsvist.

Minimumsniveauet for rettidighed for fjern- og regionaltog vil blive fastsat med udgangspunkt i operatørernes nugældende kontrakter med Transport- og Energiministeriet korrigeret for Banedanmarks prognosticerede kanalregularitet.

Størrelsen af den kompensation, der skal udbetales til pendlerne i DSB’s fjern- og regionaltog samt Arrivas tog, fremgår af tabel 1. Kompensationen vil blive udbetalt kvartalsvist. Der skal dog som minimum udbetales 25 kr. pr. periodekort/pendlerkort uanset pendlerkortets pris, hvis operatøren ikke har overholdt minimumskravet.

 

 

 

Tabel 1: Minimumskrav til størrelsen af kompensation pr. kalendermåned til pendlere i fjern- og regionaltog ved ikke-opfyldte regularitetsmål

Regularitet

Kompensation

Minimumsniveauet - (Minimumsniveauet – 1 %)

1 % af pendlerkortets pris

(Minimumsniveauet – 1,01 %) - (Minimumsniveauet – 2 %)

2 % af pendlerkortets pris

(Minimumsniveauet – 2,01 %) - (Minimumsniveauet – 3 %)

3 % af pendlerkortets pris

osv.

Osv.

 

 

 

 

 

S-tog

Kompensationen for pendlere i DSB S-tog fastlægges med udgangspunkt i togenes pålidelighed, dvs. andelen af faktisk gennemførte tog i forhold til køreplanen.

Operatørerne er forpligtede til at udbetale kompensation til pendlerne, såfremt andelen af tog, der er aflyste i løbet af en kalendermåned, overskrider minimumskravet til pålidelighed.

Minimumsniveauet for pålidelighed for S-togene vil være 97,5 %, jf. Transport- og Energiministeriets nugældende kontrakt med DSB S-tog.

Størrelsen af den kompensation, der skal udbetales til pendlerne i S-togstrafikken, fremgår af tabel 2. Kompensationen vil blive udbetalt kvartalsvist. Der skal dog ikke udbetales kompensation til pendlere i S-togene, der alene rejser i zone 1 og/eller 2 i HUR området. Der skal dog som minimum udbetales 15 kr. pr. periodekort/pendlerkort uanset pendlerkortets pris på S-togsstrækningerne, hvis DSB S-tog ikke har overholdt minimumskravet.

Tabel 2: Minimumskrav til størrelsen af kompensation pr. måned til pendlere i S-togstrafikken ved ikke-opfyldte pålidelighedsmål

PÃ¥lidelighed

Kompensation

97,5 % - 96,5 %

1 % af pendlerkortets pris

96,49 % - 95,5 %

2 % af pendlerkortets pris

95,49 % - 94,5 %

3 % af pendlerkortets pris

osv.

Osv.

 

 

 

Operatørernes faktiske ordninger

Som nævnt ovenfor er ovenstående kun minimumsbestemmelser. Operatørerne kan tilbyde en bedre ordning end den beskrevne.

DSB forventer således at tilbyde ikke-pendlere valget mellem, at få udbetalt kontant kompensation i henhold til ovenstående bestemmelser eller få en ny billet til en rejse til samme strækning (svarende til 100 % kompensation i form af et tilgodebevis) allerede ved en forsinkelse på ½ time.

DSB vil desuden supplere ordningen for pendlere i fjern- og regionaltogstrafikken. Det vil således ikke kun være ved forsinkelser, at pendlerne modtager kompensation. I forbindelse med beregningen af den bod, som DSB betaler til pendlerne, vil rettidigheden blive suppleret med kompensation, såfremt man opnår en pålidelighed på under 99 %. Således vil både ikke-opfyldte regularitetsmål og ikke-opfyldte pålidelighedsmål have betydning for fastsættelsen af kompensationen.

Arriva planlægger ligesom DSB at tilbyde ikke-pendlere valget mellem at få kompensation i henhold til ovenstående bestemmelser eller få en ny billet til en rejse til samme strækning allerede ved en forsinkelse på ½ time.

-------

For at pendlerordningen ikke skal betyde øget kontraktbetaling til DSB og DSB S-tog, og for at DSB ikke skal betale bod til både Transport- og Energiministeriet og passagererne ved forsinkelser/aflysninger, skal der foretages nogle ændringer i bodsbestemmelserne i DSB og DSB S-togskontrakterne. Disse ændringer forudsætter Finansudvalgets forudgående tilslutning.

Den del af ordningen, der vedrører pendlerne vil derfor ikke kunne indføres før ordningen er godkendt i Finansudvalget. Da der derudover skal ske nogle ændringer i DSB’s og Arrivas salgssystemer før pendlerordningen kan igangsættes, er det planen, at pendlerdelen vil træde i kraft den 1. januar 2007. Den del af ordningen der vedrører ikke-pendlere vil kunne sættes i gang allerede fra den 1. oktober 2006.

DSB og Arriva vil drøfte den praktiske gennemførelse af kompensationsordningen med Forbrugerrådet.