Kommissorium  for  udvalget  vedrørende  de  styring  s- mæssige  relationer  i  forholdet  mellem  kommunalb   e- styrelser og de kommunale selskaber Baggrund Det fremgår af regeringsgrundlaget, at:” Regeringen vil endvidere fremlæ   g- ge forslag, der klarlægger de styringsmæssige relationer i forholdet mellem kommunalbestyrelser og de kommunale selskaber. ” Der er ikke på det kommunale område gennemført en systematisk afdæ  k- ning af styringsmæssige problemstillinger i  forholdet mellem kommunalbe- styrelser og de kommunale selskaber, herunder vedrørende kommunalb e- styrelsesmedlemmers  og  kommunalt  ansattes  varetagelse  af  bestyrelses- hverv  i  aktieselskaber  og  kommunalbestyrelsens  instruktionsbeføjelser  i den forbindelse. Ej heller har de kommunale parter opstillet håndfaste an- befalinger for området i form af f.eks. principper for sammensætning af be- styrelserne og krav til åbenhed og gennemsigtighed. Baggrunden for  den foreliggende  opgave  er  bl.a.  den mulige  dobbeltrolle, der kan opstå som følge af kommunalbestyrelsesmedlemmers og komm u- nalt ansattes varetagelse af bestyrelseshverv i aktieselskaber, og de habili- tetsmæssige problemstilling er, der muligvis kan opstå i forbindelse hermed. Således  er  kommunalbestyrelsesmedlemmet  og  den  ansatte  en  del  af kommunen,  der  varetager  en  række  myndighedsopgaver  i  forhold  til  se l- skaber  beliggende  i  kommunen.  Hertil  kommer,  at  kommunen  evt.  er  ud- budsmyndighed og samtidig sidder i et kommunalt ejet aktieselskabs besty- relse  med  interesser  inden  for  det  pågældende  område.  Tilsvarende  pro- blemstillinger  gør  sig  gældende  i  forhold  til  kommunalt  ejede  anpart  ssel- skaber. Det findes endvidere væsentligt tillige  at overveje mulige principper for god selskabsledelse  i  selskaber  med kommunal  ejerandel.  Behovet for  mulige principper for god selskabsledelse gælder i forhold til alle selskaber ua nset organisationsform, dvs. inkl. kommunale fællesskaber oprettet i he nhold til §  60  i  lov  om  kommunernes  styrelse  Det  må  i  den  forbindelse  overvejes, om  der  afhængig  af  selskabets  organisationsform  er  behov  for  fo rskellige principper for god selskabsledelse. På det statslige område er der gennem flere år taget forskellige initiativer med  henblik  på  at  klarlægge  styringen  og  ansvaret  for  statslige  aktiesel- skaber ved at adskille statens forskellige målsætninger og roller i forbinde l- se med udøvelsen af ejerskabet af aktieselskaber, jf. den tværminist  erielle Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 22. juni 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2005-2210-10 Sagsbeh.: cek Fil-navn:      udv\komm.selsk\Kommissorium
2 publikation ’Staten som aktionær’   og publikationen ”Statslige aktieselskaber –  tilsyn, ansvar og styring”. Udover den almindeligt gældende regel, hvorefter ministre og medlemmer af  Folketinget  ikke  deltager  i  bestyrelser  for  selskaber,  hvor  staten  er  hel eller delvis ejer, har regeringen således taget et yderligere skridt i retning af at adskille det politiske niveau fra det forretningsmæssige. Det indebærer, at der nu som hovedregel ikke udpeges embedsmænd til bestyrelser i se l- skaber  med  statslig  deltagelse.  Formålet  med  denne  beslutning  har  bl.a. været  at  sikre  en  klarere  rollefordeling  mellem  minister  og  bestyrelse  ved statens  udøvelse  af  eje rskabet  af  aktieselskaber.  Der  er  herudover  lagt særlig  vægt  på  at  sikre  kompetente  bestyre lser  i  statslige  aktieselskaber. Hovedformålet med at organisere forretningsmæssig virksomhed i aktiese l- skabsformen er at øge fokus på kommercielle forhold og økonomisk værd   i- skabelse.  Såfremt  aktiviteten  varetages  i  selskabsform,  bør  bestyre lsen derfor  bestå  af  personer,  som  har  særlige  kompetencer  mht.  den  pågæl- dende aktivitet. Med det foreslåede udvalgsarbejde er det ambitionen at afdække de pr o- blemstillinger,  som  allerede  er  behandlet  i  statsligt  regi,  samt  at  foreslå konkrete lø sninger herpå, såfremt det vurderes hensigtsmæssigt. Opgaver Udvalget har til opgave at Klarlægge den nuværende brug af kommunalpolitikere og embed  s- mænd i helt eller delvist kommunalt, herunder indirekte kommunalt, ejede aktieselskabers og anpartsselskabers bestyrelser, dvs. hvem sidder i bestyrelsen samt, hvilke selskaber (opgaver og størrelse) er der tale om. Klarlægge gældende ret for så vidt angår de styringsmæssige rel  a- tioner i forholdet mellem kommunalbestyrelsen og aktieselska- bet/anpartsselskabet, dvs. kommunalbestyrelsesmedlemmernes og de kommunal ansattes habilitet og kommunalbestyrelsens instrukti- onsbeføjelser over for kommunalbestyrelsesmedlemmerne og de ansatte. Overveje  mulige  forslag  til  principper  for  god  selskabsledelse  af kommunale selskaber, uanset organisationsform. Det må i den for- bindelse  overvejes,  om  der  afhængig  af  selskabets  organisation s- form er behov for forskellige principper for god selskabsledelse. Overveje behovet for lovgivning på området. Sammensætning af udvalget og tidsplan for arbejdet Der  nedsættes  et  udvalg  bestående  af  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet (formand), Finansministeriet, Økonomi - og Erhvervsministeriet, Justitsmini- steriet samt ARF, KL og Københavns og Frederiksberg Kommuner. Andre myndigheder m.fl. kan inviteres til at deltage i arbejdet efter behov. Sekretariatsbetjeningen forankres i Indenrigs- og Sundhedsministeriet med deltagelse af Finansministeriet.
3 Udvalgets arbejde skal afsluttes senest i marts 2006.