Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

Hermed fremsendes i forlængelse af åbent samråd om åbne standarder for software i det offentlige, tirsdag den 23. maj 2006 to notater om henholdsvis:

 

1.       Pilotforsøg med software gennemført i 2004.

 

2.       Økonomiske konsekvenser vedr. Ã¥bne standarder for kommunerne.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 

 


 

 

 

 


Pilotforsøg med software gennemført i 2004

På det åbne samråd den 23. maj 2006 om forslag til folketingsbeslutning om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige blev der spurgt til erfaringer fra en række pilotforsøg med forskellige kontorpakker, herunder kontorpakker baseret på open source-software.

 

Det blev blandt andet drøftet, om der blandt pilotforsøgene var nogle, hvor skiftet til en open source-løsning havde medført meromkostninger.

 

Forsøget viste, at OpenOffice.org 1.1, der er den open source-kontorpakke, der i flere af pilotforsøgene blev skiftet til, kan være et reelt alternativ til MS Office 2003.

 

Brugernes oplevelse af den funktionelle kvalitet i forhold til deres behov er god for begge kontorpakker - under forudsætning af et veltilrettelagt organisatorisk implementeringsprojekt, herunder en målrettet uddannelse.

 

De omfattede it-afdelinger oplevelse af den tekniske kvalitet i forhold til organisationens behov er god for begge kontorpakker.

 

Forskellen på de samlede omkostninger (direkte såvel som indirekte) for de to kontorpakker er udelukkende, at der kan opnås licensbesparelser ved valg af OpenOffice.org. Licensafgifter udgør typisk ca. 3-4% af de samlede omkostninger.

 

Der er ingen målelig økonomisk effekt (påvirkning af ressourceforbrug og/eller produktivitet) i arbejdsgangene, uanset hvilken kontorpakke der migreres til.

 

Migreringsprojekterne er for begge kontorpakker overskuelige. Dog kan den store udbredelse af MS Office som kontorpakke betyde, at en række øvrige proprietære systemer på markedet har etablerede grænseflader til denne kontorpakke. Det kan for den enkelte organisation være særdeles omkostningskrævende at skulle (gen)etablere disse grænseflader i forhold til for eksempel OpenOffice.org. I den forbindelse skal det nævnes, at et enkelt af forsøgene måtte opgives som følge af problemer med integration til KMD’s systemer.

 

Som konklusion kan det fastslås, at det i ingen af de fire gennemførte pilotforsøg blev vurderet, at der var meromkostninger ved at vælge en open source-løsning.

 

Det skal dog understreges, at der var tale om udvalgte pilotprojekter, hvor der var en god business-case for at forsøge at anvende open source-software. Et enkelt forsøg måtte opgives, da der var problemer med integration til KMD’s systemer.

 

Anvendelsen af open source-software i de sammenhænge, hvor der kan opstilles en god business-case, ligger i forlængelse af regeringens nuværende politik.

 

 

Økonomiske konsekvenser vedr. åbne standarder for kommunerne

På det åbne samråd den 23. maj 2006 om forslag til folketingsbeslutning om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige, blev de økonomiske konsekvenser for kommunerne drøftet, hvis beslutningsforslaget bliver vedtaget.

 

Det blev i debatten fremført, at det ikke burde medføre meromkostninger for kommunerne, at regeringen bygger en ”ordbog” af standarder.

 

Det at bygge og vedligeholde en ordbog har alene udgifter for dem, der skriver den. Da dette arbejde er noget, der allerede varetages via opbygningen af OIO-kataloget, vil en fortsættelse af arbejdet på det nuværende niveau ikke have nogen yderligere økonomiske konsekvenser.

 

Men at anvende det nye sprog, som ordbogen beskriver, det vil sige skifte it-systemernes it-standarder ud, vil selvfølgelig have konsekvenser.

 

Hvis statens it-systemer skal tale sammen med det nye sprog, vil det også have konsekvenser for de kommunale og regionale it-systemer, der i dag indgår i sammenhængende offentlige løsninger.

 

Det vil ligeledes have konsekvenser for fremtidige sammenhængende offentlige it-løsninger på tværs af stat, region og kommune.