Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 23 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 9. februar 2006.
Helge Sander
Spørgsmål nr. 23 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 9. februar til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. Del).
Hvilke kriterier bruger regeringen for at bedømme, om danske universitets-uddannelser er i verdensklasse?
Svar:
Regeringen har ikke fastsat bestemte kriterier for en vurdering af kvaliteten af danske universitetsuddannelser.
I udkastet til regeringens globaliseringsstrategi beskriver regeringen en række initiativer, der skal styrke kvaliteten af universitetsuddannelserne. Det drejer sig blandt andet om oprettelsen af et akkrediteringsorgan. Det fremgÃ¥r af initiativet, at alle universitetsÂuddannelser skal vurderes af et eksternt akkrediteringsorgan, der skal leve op til internationale anerkendte standarder og involvere udenlandske eksperter i vurderingen af uddannelserne.
Regeringen lægger ogsÃ¥ op til et løft af undervisningen pÃ¥ universiteterne. Pædagogisk efteruddannelse skal styrkes, og der skal stilles krav om et â€undervisnings-CVâ€, der gør rede for undervisningserfaring. De studerende skal i højere grad inddrages i undervisningen, og de studerendes evalueringer af undervisningen skal offentliggøres.
Jeg nedsatte i juni 2005 en arbejdsgruppe, som den 2. marts 2006 offentliggjorde en rapport med inspiration til udviklingen af undervisningen på universiteterne.
I udkastet til regeringens globaliseringsstrategi lægger regeringen yderligere op til etableringen af elitekandidatuddannelser, der skal give de dygtigste studerende mulighed for at udnytte deres potentiale fuldt ud.