Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 19, 20 og 21 (Alm. del  - bilag ) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 1. februar 2006.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 

 


Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af alm. del, spørgsmål nr. 19, 20 og 21 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 1. februar 2006.

 


 

Spørgsmål 19

 

Er det hensigten, at universiteterne skal evalueres på deres målopfyldelse efter udviklingskontrakternes succeskriterier, eller vil der blive evalueret bredt på universiteternes arbejdsområder?

 

Svar:

 

Universiteternes udviklingskontrakter for perioden 2006-2008 er fortsat genstand for forhandling, og forventes først alle at være underskrevet i april 2006. Derfor kan jeg ikke komme konkret ind på kontrakternes indhold.

 

Jeg vil dog gøre opmærksom på, at universitetslovens bestemmelser ikke indeholder krav til evaluering af universiteterne.

 

Hvis spørgsmålet derimod drejer sig om formuleringer vedrørende udviklingskontrakter i tilknytning til regeringens debatoplæg til Globaliseringsrådet, er det korrekt, at regeringen heri gør sig overvejelser om, hvorledes universiteterne i større udstrækning kan vurderes på deres virke. Hvorledes dette kan udfoldes i praksis, er dog fortsat til drøftelse.

 

 

Spørgsmål 20

 

Skal indsatsområderne i universiteternes udviklingskontrakter forstås som de områder, som hele universitetets indsats skal koncentrere sig om eller som områder, hvor nye yderligere strategiske indsatsområder skal planlægges?

 

Svar:

 

Som beskrevet under spørgsmål 19 kan jeg ikke på nuværende tidspunkt komme nærmere ind på kontrakternes indhold.

 

Generelt, er det dog vigtigt at understrege, at universiteterne selv fastsætter deres ambitionsmål i udviklingskontrakten, og de vælger selv, hvad de vil afrapportere i deres årsrapport af faktiske resultater.

 

Universitetet kan i kontrakten vælge at lægge vægt på såvel brede indsatsområder  (som fx nedbringelse af studiefrafald på alle af universitetets uddannelser) som nye og måske afgrænsede indsatsområder. Det centrale er, at der ikke er noget, som fra ministeriets side, er fastlagt eller bestemt på forhånd, idet den endelige udviklingskontrakt beror på en forhandling mellem universitetsbestyrelsen og videnskabsministeren. Desuden vil jeg henvise til min redegørelse til Folketinget, ”Udvikling på de danske universiteter” fra april 2005, hvori proces og krav til indholdet af udviklingskontrakterne er nærmere beskrevet.

Spørgsmål 21

 

Kan ministeren bekræfte, at Danmarks Pædagogiske Universitets (DPU) nuværende, brede forskningsaktiviteter er dækket ind af halvanden linje i slutningen af udviklingskontrakten: " DPU´s samlede forsknings-, uddannelses- og formidlingsaktiviteter rækker ud over disse fokusområder”, og at kontrakten som helhed ikke er udtryk for en nedprioritering af disse områder?

 

 

Svar:

 

Udviklingskontrakterne er som beskrevet i spørgsmål 19 og 20 fortsat til forhandling, og derfor kan jeg ikke udtale mig om indholdet i universiteternes udkast. Dette gælder for alle universiteter og også for Danmarks Pædagogiske Universitets kontraktudkast.