Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2005-06
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:
13. november 2006Erhvervs- og Familie-sammenføringskonto-ret
J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
2005/4011-157LHAUUI9
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 9 stillet af Folketingets Udvalg for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration den 27. oktober 2005 (alm. del).
”Hvad er årsagen til, at ”12-års-reglen” ikke er blevet anvendt i sag nr. 4 i Institut forMenneskerettigheders rapport ”Hvidbog om ægtefællesammenføring i Danmark”?”Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af udvalgets spørgsmål nr. 6 stillet til ministeren for flygtnin-ge, indvandrere og integration den 27. oktober 2005 har en arbejdsgruppe bestående af re-præsentanter fra Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og Ministeriet for Flygtninge, Indvan-drere og Integration udarbejdet et notat om Institut for Menneskerettigheders Hvidbog omægtefællesammenføring. I notatet behandles det retlige grundlag for Institut for Menneske-rettigheders konklusioner samt de påstående krænkelsessager.Om den i spørgsmålet omtalte sag nr. 4 fremgår af arbejdsgruppens notat følgende:”Institut for Menneskerettigheder mener, at sag nr. 4 ligeledes er et eksempel på, at til-knytningskravet sammenholdt med 28-års-reglen fører til diskrimination på grund af etni-citet og til diskrimination på grund af længden af statsborgerskab mellem danske stats-borgere, som blev meddelt statsborgerskab ved fødslen, og danske statsborgere, somblev meddelt statsborgerskab senere i livet. Instituttet finder, at denne diskrimination er istrid med EMRK artikel 14 sammenholdt med EMRK artikel 8 samt uforenelig med ikke-diskriminationsprincippet i EKS artikel 5, stk. 2.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
I hvidbogen er sagen gengivet således:” Herboende, M, er født og opvokset i Marokko. Herboende er 39 år gammel, og hansforældre og søskende bor stadig i Marokko. Herboende kom til Danmark i 1990 i en alderaf 25 år i forbindelse med et tidligere ægteskab, og han fik dansk statsborgerskab i juni2004. Det fremgår af afgørelsen, at han siden 1992 har arbejdet som køkkenmedhjælper,at han taler dansk, at han ikke har taget en uddannelse i Danmark, samt at han været påfire besøg i Marokko de seneste 5 år. Herboende og ansøger har kendt hinanden sidenaugust 2001, hvor de mødtes til et bryllup i Marokko. Parret blev gift 15. marts 2003. Par-ret har holdt kontakt via telefon, breve og herboendes besøg i Marokko, og de kommuni-kerer på arabisk og fransk. Ansøger, K, er født og opvokset i Marokko. Ansøgers alderfremgår ikke af afgørelsen. Det fremgår af afgørelsen, at hun ikke tidligere har været iDanmark, og at hun ikke har boet mere end seks måneder i et andet land end Marokko.Ved afgørelse af 31. august 2004 stadfæstede Integrationsministeriet Udlændingestyrel-sens afslag med henvisning til manglende tilknytning til Danmark. Ministeriet lagde vægtpå, at både herboende og ansøger er født og opvokset i Marokko, og at herboende førstkom til Danmark i en alder af 25 år. Ministeriet lagde desuden vægt på, at ansøger ikkehar nogen tilknytning til Danmark, end hvad der følger af ægteskabet i sig selv, at herbo-ende de seneste 5 år har været på ferieophold i Marokko fire gange, at parret mødte hin-anden i Marokko i 2001, at parret blev gift i Marokko, samt at parret kommunikerer påarabisk og fransk. Det fremgår af ministeriets afgørelse, at herboendes danske statsbor-gerskab er indgået i grundlaget for ministeriets afgørelse.”Det er arbejdsgruppens opfattelse, at afslag på ægtefællesammenføring under henvis-ning til tilknytningskravet i den konkrete sag ikke er i strid med EMRK artikel 14 sammen-holdt med EMRK artikel 8. Ifølge praksis fra EMD er der ikke tale om diskrimination iEMRK artikel 14’s forstand, hvis en forskelsbehandling af sammenlignelige situationerhar et legitimt formål, og hvis forskelsbehandlingen står i rimeligt forhold til dette formål.Efter den såkaldte 28-års-regel i udlændingelovens § 9, stk. 7, bliver tilknytningskravetfraveget, hvis (1) herboende har haft enten indfødsret i 28 år eller (2) er kommet hertilsom mindre barn, haft sin opvækst her i landet samt haft 28 års lovligt – i det væsentlig-ste sammenhængende – ophold i Danmark.Da herboende fik opholdstilladelse i Danmark i juni 1991 som 25-årig og fik dansk stats-borgerskab i juni 2004 som 38-årig, er herboende ikke omfattet af den personkreds, dersom følge af 28-års reglen bliver undtaget fra tilknytningskravet. Arbejdsgruppen finderikke, at herboende derved er blevet stillet anderledes end andre danske statsborgere i ensammenlignelig situation. Alle danske statsborgere, der ikke er omfattet af 28-års-reglen,skal således opfylde tilknytningskravet for at kunne opnå ægtefællesammenføring, her-under alle danske statsborgere, der ligesom herboende kun har haft dansk indfødsret iunder et år, når udlændingemyndighederne tager stilling til deres ansøgning om ægtefæl-lesammenføring.Under alle omstændigheder er 28-års-reglen som tidligere bemærket udtryk for et stan-dardiseret tilknytningskrav baseret på objektive kriterier. Danske statsborgere, som harerhvervet dansk indfødsret senere i livet, har normalt ikke samme tilknytning til Danmarksom personer i samme alder, der er født danske statsborgere.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Arbejdsgruppen finder på den baggrund, at den eventuelle forskelsbehandling, som 28-års-reglen måtte medføre for herboende, er sagligt begrundet og proportional og derforikke udgør diskrimination.Der er efter arbejdsgruppens opfattelse endvidere ikke i den konkrete sag sket forskels-behandling på grundlag af etnicitet, da spørgsmål om anvendelse af 28-års-reglen alenebygger på tidspunktet for erhvervelse af statsborgerskab.Endelig finder arbejdsgruppen som ovenfor nævnt ikke, at der er holdepunkter for at an-tage, at princippet i EKS artikel 5, stk. 2, rækker videre end til spørgsmål om fratagelseog fortabelse af statsborgerskab. Bestemmelsen har derfor ikke betydning i forhold til 28-års reglen. I øvrigt fremgår det af den forklarende rapport til EKS, at EKS artikel 5, stk. 2,alene er af vejledende karakter.Arbejdsgruppen finder på den baggrund ikke grundlag for at antage, at Integrationsmini-steriets afgørelse i sag nr. 4 ikke er i overensstemmelse med Danmarks internationaleforpligtelser.I øvrigt har Integrationsministeriet oplyst, at ansøger i januar 2005 indgav ny ansøgningom ægtefællesammenføring, og at Udlændingeservice den 6. oktober 2005 meddelte an-søger opholdstilladelse. Der blev i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at ansøger sidenministeriets afgørelse af 31. august 2004 havde opholdt sig i Danmark på besøgsvisumog dermed havde opnået en vis selvstændig tilknytning her til landet.”Idet Integrationsministeriet i øvrigt kan henholde sig hertil, kan ministeriet generelt oplyse, atdet af ministeriets notat af 1. december 2005 om anvendelsen af tilknytningskravet ved æg-tefællesammenføring (sendt til Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 5. de-cember 2005) fremgår, at der i hver enkelt sag skal foretages en konkret vurdering af parretssamlede tilknytning til Danmark henholdsvis et andet land.En herboende person, der ikke har haft sin opvækst i Danmark, kan efter at have haft 12 årsophold i Danmark med opholdstilladelse normalt anses som havende opnået en væsentligtilknytning til Danmark. Uanset hvor stærk en tilknytning en herboende har til Danmark, an-ses tilknytningskravet imidlertid alene for opfyldt, hvis ansøgeren tillige har en vis tilknytningher til landet.
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk