TALEPAPIR Dato: 22. november 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4011-158 Sagsbeh.: SWE Fil-navn: Talepapir Talepapir Titel Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål J og K om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk ar   bejdskraft Anledning Samrådsspørgsmål J og K Tid og sted 24. november 2005, kl. 13.00-15.00, i Folketingets Integrationsudvalg Samrådsspørgsmål J: ”Vurderer ministeren efter gentagne bøder til f.eks. forskellige vognmænd, at gældende lo   v- givning i tilstrækkelig grad sikrer, at det ikke skal kunne betale sig at beskæftige illegal a  r- bejdskraft?” Samrådsspørgsmål K: ”Finder ministeren, at et bødeniveau på 4.000 kr. ved gentagne afsløringer af brugen af ill  e- gal arbejdskraft står i rimeligt forhold til den skærpelse af strafnivea uet, som blev gennemført i 2004. Herunder ønskes det også oplyst, om dette beløb står i rimeligt forhold til den fortj e- neste f.eks. vognmændene opnår ved brugen af illegal arbejdskraft?” Jeg vil med formandens tilladelse besvare samråds- spørgsmål J og K sammen, da spørgsmålene har tæt relation til hinanden. Spørgsmålene handler om strafniveauet i konkrete sager om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk a r- bejdskraft, og jeg har derfor bedt Rigsadvokaten om at bidrage til besvarelsen af spørgsm ålene.
Side 2 Jeg vil starte med at fremhæve, at der  gennem de senere år har været et markant ønske om at styrke indsatsen mod ulovlig beskæftigelse af udlændinge. Derfor er der bl.a. gennemført en række skærpelser af udlændingelovens straffeb estemmelser om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft. I 2004 blev strafferammen for ulovlig beskæftigelse af udlændinge fordoblet fra bøde eller fængsel indtil et år til bøde eller fængsel indtil to år. Samtidig blev der lagt op til en væsentlig stra mning af bøden iveauet i de sager, hvor der ikke idømmes frihedsstraf.  Bøden i- veauet blev skærpet fra 3.000 kr. pr. beskæftiget u  d- lænding pr. påbegyndt måned til 10.000 kr. pr. be- skæft iget udlænding pr. påbegyndt måned. Foreligger der skærpende omstændighede  r, er bø deniveauet 20.000 kr. pr. beskæftiget udlænding pr. påbe gyndt måned.   Herudover kan der ske konfiskation, hvis der er opnå- et en økonomisk fortjeneste ved  ulovlig beskæftigelse af udlændinge . I 2005 fordoblede vi også strafferammen for ulovligt arbejde: fra bøde eller fængsel indtil seks måneder til bøde eller fængsel indtil et år. Også her blev der sa m- tidig lagt op til en skærpelse af bødeniveauet. Bød   e- niveauet blev skærpet fra 400 kr. pr. m åned stigende med 150 kr. for hver måned ud over den før ste til 1.000 kr. pr. måned stigende med 500 kr. for hver måned ud over den fø rste.
Side 3 For at sikre at de ønskede skærpelse  r af strafniveauet føres ud i livet, har Rigsadvokaten opstillet vejl edende retningslinjer for anklagemyndighedens sanktionspå- stande i sager om ulovlig beskæftigelse af udlændi  n- ge og udlændinges ulovlige a rbejde. For at finde ud af om Rigsadvokatens vejledende ret- ningslinjer bliver fulgt af politiet og domstolene, har Rigsadvokaten netop gennemført en  undersøg else af sanktionspraksis i sager om ulovlig beskæftigelse af udlændi nge. Undersøgelsens hovedkonklusion er, at de vejlede n- de retningslinjer i det væsentlige følges i pra  ksis. De skærpede straffe er altså slået igennem i praksis. Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at de stillede samrådsspørgsmål synes at udspringe af en række konkrete sager, hvor der er sket anmeldelse til Politi- mesteren i Gråsten om østeuropæiske chauffører, der kører ulovligt i Da nmark. Rigsadvokaten har i den anledning kontaktet politime- steren, som har oplyst, at der i flere sager er udstedt bøder til udenlandske chauffører for overtrædelse af lov om godskørsel ved i udenlandsk indregistrerede lastbiler at have udført godskørsel for fremmed re  g- ning på dansk område uden at have tilladelse hertil. De pågældende chauffører har modtaget et bødefo  r- læg på 1.000 kr. Der er endvidere udstedt bødeforlæg til flere vognmandsfirmaer for at have været ansvarlig for, at der er blevet udført godstransport med ude n-
Side 4 landsk indregistreret køretøj på dansk grund. Bøden er i disse tilfælde fas tsat til 4.000 kr. Rigsadvokaten har oplyst, at de udmålte bøder  efter det oplyste er i overensstemmelse med sædvanlig praksis på området. Det i samrådsspørgsmål K næv n- te bødeniveau angår således alene overtrædelse af lov om godskørsel og ikk e overtrædelse af udlændi  n- gelovens regler. Politimesteren har oplyst over for Rigsadvokaten, at man i de nævnte sager har skønnet, at det ikke kunne bevises, at der også var tale om en overtrædelse af udlændingel ovens regler om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft. Baggrunden herfor har væ- ret, at de pågældende chauffører efter det o  plyste har været ansat og aflønnet af et udenlandsk transpor  t- firma, og ikke af det firma som kørslen konkret blev udført for. Spørgsmålet er således, om denne fremgangsmåde er omfattet af de særlige  EU-regler om udstationering af arbejdskraft, hvorefter en udlænding er fritaget for kravet om arbejdstilladelse, hvis den pågældende er udstationeret i Danmark af en virksomhed, der er etableret i EU. Dette er efter Rigsadvokatens umiddelbare opfattelse tvivlsomt, og Rigsadvokaten har derfor tilkendegivet over for politimesteren, at hvis der igen måtte opstå en lignende sag, så bør spørgsmålet om overtræde  l- se af udlænding elovens regler om ulovlig arbejdskraft undersøges  nærmere . Sagen skal i den forbindelse forelægges f or Udlændingestyrelsen  med henblik på
Side 5 at få afklaret, om der i det konkrete tilfælde er tale om et ulovligt arbejdsforhold, eller om forholdet eventuelt måtte være lovligt efter reglerne om udstationering. Viser det sig herefter, at der – ud over en overtræde l- se af reglerne om godstransport – også er tale om en overtrædelse af udlændingelovens regler om ulovlig beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft,  vil bøden skulle udmåles på et væsentlig højere nive au, end til- fældet har været i de nævnte sager.