Dato: 22. november 2005 Kontor: Internationalt kontor J.nr.:                      2005/4050-731 Talepunkt til brug for samråd i Folketingets  Udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik den 22. november 2005 forud for råds møde  t (retlige og indre anliggender) den 1. –  2. december 2005 Jeg har en del sager på det kommende rådsmøde. Jeg vil ikke nævne alle sagerne her i udvalget.  For så vidt angår punkterne 40, 42 og 43 henviser jeg således til det skriftlige samlenotat. Dagsordenspunkt 34): Rådskonklusioner om udrulning af visuminfo r- mationssystemet, samlenotatets side 3 Rådskonklusionerne om visuminformationssystemet (VIS), der skal vedtages på rådsmødet den 1. – 2. de- cember, er et resultat af EU-drøftelser om den prakt i- ske og tekniske gennemførelse af VIS. Konklusionerne skal sikre, at der sker en sammen- hængende og koordineret  benyttelse af VIS.
Side 2 Med konklusionerne tilkendegiver medlemsstaterne, at man vil arbejde for at blive klar til at igangsætte opt a- gelse af biometriske kendetegn i VIS så tidligt som mu- ligt i 2007. Dette skal starte i konsulater og ambassa- der i Nordafrika og de nærmeste mellemøstlande, der betragtes som højrisiko -områder. Det har hidtil været forudsat, at biometrioptagelsen skulle påbegyndes fra starten af 2008, hvilket de dan- ske forberedelser er indrettet efter. Konklusionerne indeholder alene en opfordring, men ikke en forpligtelse til at påbegynde biometriindsamlin- ger i den første del af 2007. Spørgsmålet om de endelige tidsfrister for implement e- ringen af VIS vil blive fastlagt under drøftelserne af fo r- ordningsforslaget om VIS, der indeholder bestemmel- ser om fristerne for de nationale gennemførelser.  Drø f- telserne af forordningsforslaget vil formentlig være a f- sluttet i løbet af første halvdel af 2006. Regeringen kan tilslutte sig vedtagelsen af konklusio- nerne om udrulning af VIS.  
Side 3 Dagsordenspunkt 35): Global tilgang til migration –  opfølgning på Hampton Court, samlenotatets side 6 På det kommende rådsmøde forventes formandskabet og Kommissionen at præsenter e et dokument om en global tilgang til migration Dokumentet vil blive drøftet på rådsmødet med henblik på efterfølgende at forelægge sagen til godkendelse på Det Europæiske Råds møde den 15.  – 16. decem- ber 2005 Jeg har endnu ikke set dokumentet, men forventer, at der vil blive tale om en slags handlingsplan, der opli- ster en række konkrete forslag til håndtering af de gl o- bale migrationsstrømme , særligt  fra Afrika Jeg forventer, at dokumentet vil indeholde konkrete forslag til EU's samarbejde med oprindelses- og transitlande i Afrika og samarbejde i øvrigt mellem EU - landene Regeringen støtter som udgangspunkt en  sådan hand- lingsplan med mere konkrete tiltag, der kan medvirke til at dæmme op for  ulovlige indvandring, herunder fra Afrika Men vi må selvfølgel ig se nærmere på de konkrete for- slag, når papiret foreligger.
Side 4 Dagsordenspunkt 36): Iværksættelse af regionale pilotbeskyttelsespr o- grammer, samlenotatets side 9 Den 7. november 2005 vedtog Rådet konklusioner om at igangsætte to regionale pilotbeskyttelsesp rogram- mer i henholdsvis SNG-regionen og Afrika syd for Sa- hara. Kommissionen skal på dette rådsmøde præsentere det nærmere indhold af programmerne, men vi har de s- værre endnu ikke fået konkrete oplysninger fra Ko m- missionen. Jeg forventer, at Kommissionen vil overlade implemen- teringen af programmerne til medlemsstaterne og rele- vante organisationer, bl.a. UNHCR, ved at sende ind- holdet af programmerne i udbud. I lyset af erfaringer fra den danske nærområdeindsats vil regeringen efterfølgende vurdere, hvordan  Danmark aktivt kan bidrage til den nærmere udarbejdelse af de to pilotprogrammer. Regeringen vil arbejde for, at de to beskyttelsespro- grammer indeholder en bred vifte af indsatser, der har til formål at forbedre beskyttelsen af flygtninge og fremme adgangen til varige løsninger .
Side 5 Dagsordenspunkt 37: Strategi om de eksterne aspekter af samarbejdet inden for retlige og indre anliggender (RIA), samlenotatets side 12 EU-formandskabets udkast til en strategi om de eks- terne aspekter af samarbejdet inden for retlige og indre anliggender omhandler både Justitsministeriets og In- tegrationsministeriets område. På området for retlige og indre anliggender har man i mange år samarbejdet med tredjelande og dermed inddraget den eksterne dimension. Med strategien bliver der nu sat fokus på, hvilke emner der skal prioriteres, samt hvilke principper samarbejdet skal baseres på. Som særlige relevante omr åder, der skal prioriteres i samarbejdet med tredjelande, bl.a. med lande fra Afri- ka, fremhæver s trategien migration, asyl og græns e- kontrol samt bekæmpelse af terrorisme og o rganiseret kriminalitet, herunder menneskehandel og handel med euforiserende stoffer. Som væsentlige principper nævnes bl  andt andet, at samarbejde skal ske i partnerskab med tredjelande og gerne med involvering af relevante internationale or- ganisationer, herunder særligt De Forenede Nationer .
Side 6 Det understreges også, at tilgangen til samarbejde skal være fleksibe l og afspejle tredjelandets særlige behov . Regeringen støtter  en sådan strategi og er positiv over for et særligt fokus på Afrika.
Side 7 Dagsordenspunkt 38): Meddelelse fra Kommissionen om forbedret dataudveksling mellem VIS, SIS II og Eurodac, samlenotatets side 15 Kommissionen forventes den 23. november at vedtage en meddelelse om mulighederne for forbedret udveks- ling af oplysninger mellem de kommende databaser Visuminformationssystemet (VIS), Schengeninforma- tionssystemet II (SIS II) og den eksisterende database Eurodac, der indeholder fingeraftryk af asylansø gere. Meddelelsen er udarbejdet i overensstemmelse med en opfordring hertil i Haag-Programmet, der blev ved- taget af Det Europæiske Råd i november 2004. Ifølge Haag -Programmet skal Rådet på baggrund af meddelelsen undersøge, hvordan effektiviteten og d a- taudvekslingen i EU’s informationssystemer kan mak- simeres i forbindelse med håndteringen af blandt andet ulovlig indvandring. Dette skyldes også et ønske om, at de oplysninger, der er til rådighed, anvendes bedst muligt for at skabe den størst mulige sikkerhed i EU. Man er dog meget opmærksom på, at retssikkerheden ikke må lide under en eventuel dataudveksling i de tre systemer.
Side 8 Ifølge Haag -Programmet skal meddelelsen netop tage hensyn til nødvendigheden af at finde den rette lig e- vægt mellem retshåndhævelsesformål og beskyttelsen af den enkeltes grundlæggende rettigh eder. Meddelelsen forventes alene at blive præsenteret på rådsmødet den 1.  – 2. december. Da jeg ikke har set meddelelsen, kan jeg ikke redegøre for det nærmere indhold i dag , men jeg vil på et senere tidspunkt vende tilbage til meddelelsens indhold her i udvalget.
Side 9 Dagsordenspunkt 39): Konklusioner om fælles sikkerhedsstandarder for identitetskort, samlenotatets side 17 Der forventes vedtaget et sæt konklusioner om fælles sikkerhedsstandarder for id-kort i marginen af RIA- rådsmød et den 1. – 2. december. Konklusionerne skal vedtages af repræsentanter for medlemslandenes regeringer, da der ikke er hjemmel til at regulere dette i traktaterne. Konklusionerne vedtages ud fra et ønske om at sikre en minimumsgrænse for sikkerhedsstanda rderne for medlemsstaternes nationale id-kort. Samtidig ønsker man at sikre, at standarderne lægger sig så tæt som muligt på sikkerhedsstandarderne for pas. Konklusionerne forpligter ikke Danmark til at påbegyn- de udstedelse af nationale id-kort. Regeringen finder, at man med den forudsætning kan tilslutte sig vedtagelsen af fælles sikkerhedsstandarder for id-kort.
Side 10 Dagsordenspunkt 41): Forslag til rådskonklusioner om en fælles dag s- orden for integration, samlenotatets side 24 Rådskonklusionerne om integration skal ses som en opfølgning på Kommissionens seneste meddelelse om en fælles dagsorden for integration . Samtidig er konklusionerne også et vigtigt led i imple- menteringen af Haag-programmet, som netop under- streger behovet for at sikre en bedre koordination af nationale integrationspolitikker og initiativer på EU- plan. Jeg forventer derfor, at regeringen kan støtte vedtage l- sen af konklusionerne, der sætter en klar ramme for det fortsatte arbejde med at udveksle erfaringer og in- formationer om integration i EU. Det fremgår blandt af konklusionerne, at de nationale kontaktpunkter for integration skal styrkes, at der jæv n- lig skal ske afrapportering til Rådet, at Kommissionen som noget nyt jævnlig  skal afholde et europæisk int e- grationsforum, som skal øg e dialog med relevante ak- tører på EU -plan, at der oprettes en Internetportal til udveksling af erfaringer, og at der skal søges afholdt årlige konferencer for ministre med ansvar for integra- tion.