Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 9. december 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4011-159 Sagsbeh.: LEJ Fil-navn: FT-spm/IU-spm/Alm. del/nr. Besvarelse af spørgsmål nr.    28 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 10. november 2005 (alm. del). Spørgsmål: ”Vil ministeren kommentere oplysningerne i artiklen ”Hård kurs over for irakere” i Dansk Flygtningehjælps nyhedsbrev ”artikel 1”, 2005/3, herunder oplysningerne om,  at Danmark ifølge artiklen er langt mere restriktiv end Holland og Norge, når det gælder tildeling af mi  d- lertidig opholdstilladelse til asylansøgere, der ikke kan vende hjem til bl.a. Irak ?” Svar: Regeringen agter ikke at tilvejebringe særlige ordninger om  midlertidig opholdstilladelse til irakiske asylansøgere. Med de gældende regler i udlændingeloven yder   vi b    eskyttelse til udlændinge  i alle tilfælde, hvor Danmark er internationalt forpligtet hertil. En asylansøger  meddeles opholdstilladelse (asyl) i Danmark, hvis den pågældende er om- fattet af Flygtningekonventionen, eller hvis den pågæ ldende risikerer dødsstraf eller at blive udsat for tortur, umenneskelig eller nedværdigende behan dling eller straf. Den omstændighed, at der i et land hersker generelt  dårlige forhold, herunder borgerkrigs- lignende tilstande, kan ikke begrunde asyl i Danmark. Afviste asylansøgere kan meddeles opholdstilladelse i Danmark, hvis det efter udsendelse s- bestræbelser i mindst 18 måneder fortsat må anses for udsigtsløst at udsen de den pågæ l- dende, jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 2. Det er dog en forudsætning for at give opholdsti  l- ladelse på dette grundlag, at den pågældende udlænding har medvirket ved udsendelsesb e-
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk stræbelserne i sammenhængende 18 måneder. Denne betingelse gælder,   uanset om ud- sendelse ikke er mulig af andre grunde end den pågældende udlændings manglende me d- virken. Endvidere har en afvist asylansøger mulighed for at opnå opholdstilladelse på humanitært grundlag, jf. udlændingelovens § 9 b.  Efter gældende praksis gi ves der helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse til udlændinge, som lider af fysisk eller psykisk sygdom af m  e- get alvorlig karakter, og til personer, der ved en tilbagevenden til et hjemland med vanskelige levevilkår vil være i risiko for at få eller opleve en forværring af et alvorligt handicap.  Humani- tær opholdstillade lse kan også gives til familier med mindre børn, der kommer fra et område, hvor der hersker krig eller krigslignende tilstande, samt til enlige kvinder og familier med børn fra områder  med vanskelige levevilkår (f.eks. hungersnød). Alle asylansøgere, herunder irakiske statsborgere, der af asylmyndighederne  – Udlænding e- styrelsen og Flygtningenævnet  – er meddelt endeligt afslag på asyl (og evt. tillige af Integra- tionsministeriet meddelt afslag på en ansøgning om humanitær opholdstilladelse)  , har efter udlændingeloven pligt til frivilligt at udrejse af landet. Udrejser en afvist asylansøger ikke fr  i- villigt, drager politiet efter udlændingeloven  omsorg for udrejsen. Asylmyndighederne tager i forbindelse med asylsagen stilling til, om en afvist asylansøger kan udsendes tvangsmæssigt til sit hjemla nd. Pligten til at udrejse frivilligt gælder, uanset at en udlænding ikke kan udsendes tvangsmæssigt til hjemlandet. Jeg kan oplyse, at irakiske statsborgere har mulighed for at udrejse frivilligt til Irak. Ved en ændring af udlændingeloven, der trådte i kraft den 1. maj 2003, blev der  indført  en konsekvent udsendelsesprocedure. Proceduren indebærer, at der anvendes forskellige motivationsfremmen de foranstaltninger over for afviste asylansøgere, der ikke medvirker til udrejsen, herunder  iværksættelse af kostpengeordningen, overførsel fra et almindeligt asylcenter til et udsendelsescenter, me l- depligt og frihedsberøvelse. Foranstaltningerne har til  formål at gøre det klart over for afviste asylansøgere, at de har pligt til at udrejse af Da nmark.   Der anvendes ikke motivationsfremmende foranstaltninger over for en afvist asylansø ger, der medvirker til sin udrejse. Der anvendes endvidere ikke motivationsfremmende foranstalt- ninger over for en afvist asylansøger, når der i forhold til den pågældendes hjemland foreli g- ger generelle udsendelseshindringer – dvs. når udlændingen ikke kan udsendes  tvangs- mæssigt, og politiet heller ikke kan anvise en frivillig  hjemrejserute til hjemlandet. Som nævnt ovenfor har irakiske statsborgere mulighed for at udrejse frivilligt til Irak, og der kan derfor anvendes motivationsfremmende foranstaltninger – f.eks. i form af overflytning til et udsen- delsescenter – på grund af manglende medvirken til udrejsen. Jeg finder det ikke urimeligt, at nogle afviste irakiske asylansøgere  på den baggrund ophol- der sig på et udsendelsescenter. En udlænding, der  som led i de motivationsfremmende for- anstaltninger er indkvarteret på et udsendelsescenter, har fået endeligt afslag på asyl og en
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk eventuel ansøgning om humanitær opholdstilladelse. Den pågældende opholder sig således på et udsendelsescenter, fordi vedkommende er meddelt endeligt afslag på at få opholdstil- ladelse i Danmark, og fordi vedkommende ikke vil opfylde sin pligt efter udlændingel oven til at udrejse frivilligt, selv om politiet kan anvise en frivillig hjemrejserute.     Regeringen arbejder på at indgå en tilbagetagelsesaftale om tvangsmæssige udsendelser til Irak, og den danske ambassade i Bagdad er derfor i løbende kontakt med de irakiske my n- digheder om sagen. Det er således regeringens intention at foretage tvangsmæssige udse n- delser til Irak, så snart der etableres mulighed for, at tvangsmæssige udse ndelser kan finde sted på en ordentlig og værdig måde. Som led i forhandlingerne om indgåelse af en tilbagetagelsesaftale har Danmark fremsat en række tilbud  til de irakiske myndigheder, der kan understøtte  indgåelse af en sådan aftale. Tilbudene sigter først og fremmest mod geno pbygningen af det irakiske samfund og omfatter bl.a. rådgivning, repatrieringsstøtte og opkvalificering m.v. af herboende irakere i udsende l- sesposition, samt nærområdeindsats, herunder beskæftigelsesfremmende aktiviteter,  til de områder, hvortil der repatrieres.