Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk
Dato:
9. december 2005
Kontor:
Udlændingelovskontoret
J.nr.:
2005/4011-159
Sagsbeh.:
LEJ
Fil-navn:
FT-spm/IU-spm/Alm. del/nr.
Besvarelse af spørgsmål nr. 28 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge
og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
den 10. november 2005 (alm. del).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere oplysningerne i artiklen Hård kurs over for irakere i Dansk
Flygtningehjælps nyhedsbrev artikel 1, 2005/3, herunder oplysningerne om, at Danmark
ifølge artiklen er langt mere restriktiv end Holland og Norge, når det gælder tildeling af mi d-
lertidig opholdstilladelse til asylansøgere, der ikke kan vende hjem til bl.a. Irak ?
Svar:
Regeringen agter ikke at tilvejebringe særlige ordninger om midlertidig opholdstilladelse til
irakiske asylansøgere.
Med de gældende regler i udlændingeloven yder vi
b eskyttelse til udlændinge i alle tilfælde,
hvor Danmark er internationalt forpligtet hertil.
En asylansøger meddeles opholdstilladelse (asyl) i Danmark, hvis den pågældende er om-
fattet af Flygtningekonventionen, eller hvis den pågæ ldende risikerer dødsstraf eller at blive
udsat for tortur, umenneskelig eller nedværdigende behan dling eller straf.
Den omstændighed, at der i et land hersker generelt dårlige forhold, herunder borgerkrigs-
lignende tilstande, kan ikke begrunde asyl i Danmark.
Afviste asylansøgere kan meddeles opholdstilladelse i Danmark, hvis det efter udsendelse s-
bestræbelser i mindst 18 måneder fortsat må anses for udsigtsløst at udsen de den pågæ l-
dende, jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 2. Det er dog en forudsætning for at give opholdsti l-
ladelse på dette grundlag, at den pågældende udlænding har medvirket ved udsendelsesb e-