Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 7. november 2005 Kontor: Erhvervs- og Familiesam- menføringskontoret J.nr.: 2005/4011-157 Sagsbeh.: NHL Besvarelse af spørgsmål nr.    21 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 27. oktober 2005 (alm. del). Spørgsmål: ”Regeringen oversendte 29. september 2003 et notat om anvendelsen af tilknytningskravet ved familiesammenføring. Heraf fremgår det, at notatet ikke om taler de ændringer  i tilknyt- ningskravet, som følger af den da netop indgåede aftale med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Der står derimod: ”De nærmere kons ekvenser af aftalen vil blive beskrevet i en revideret udgave af notatet efter Folketingets vedtagelse af lovforslaget”. Hvad er årsagen til, at dette notat aldrig er blevet udarbejdet? Det er nu snart 2 år siden, at loven blev vedtaget, og når notatet aldrig er blevet udarbejdet, finder ministeren det da ikke naturligt, at advokater og politikere har regnet med, at det af udlændinge lovgivningens bemærkninger fremgår, hvorledes bl.a. tilknytningskravet vil blive administreret?” Svar: Baggrunden for, at det i notatet af 29. september 2003 blev anført, at man senere ville uda r- bejde en revideret udgave, var, at regeringen den 18. september 2003 havde indgået en af- tale med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, der blandt andet betød en ændring af reglen om tilknytningskravet. Da notatet blev udarbejdet ganske kort tid efter aftalens indgå- else – og før a ftalen var udmøntet i et egentligt  lovforslag – fandt udlændingemyndighederne det rettest at tage det i notatet beskrevne forbehold. Aftalen blev siden udmøntet i lovforslag nr. L 6 af 8. oktober 2003, der siden er udmøntet som lov nr. 1204 af 27. december 2003. Ved denne lov gennemfø res en æ ndring af reglen om tilknytningskravet, der medfører, at tilknytningskravet slet ikke finder anvendelse i en række sager.  Lovforslaget nr. L 6 var gen-
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk stand for et indgående udvalgsarbejde, lovbemærkningerne er meget udførlige  , og bestem- melsen har vist sig let at administrere. Der viste sig således efter lovens vedtagelse ikke at være et sådant behov for udarbejdelse af et revideret notat om tilknytningskravets anvendelse, som man havde taget forbehold for i notatet af 29. september 2003. Praksis for anvendelsen af tilknytningskravet – det vil sige for behandlingen af sager, hvor reglen om tilknytningskravet finder anvendelse – har ikke ændret sig væsentligt siden uda  r- bejdelsen af notatet af 29. september 2003. Dette er baggrunden for, at der endnu ikke er sket en revision af notatet. Men jeg kan oply- se, at der nu arbejdes på en revision af notatet med henblik på at uddybe visse afsnit. Når det revidere notat foreligger, vil det blive oversendt til udvalget og lagt på ministeriets hjem- meside.   Jeg kan til spørgsmålet om, hvad advokater og politikere har regnet med, når de har villet orientere sig om administrationen af tilknytningskravet, henvise til, at notatet af 29. septem- ber 2003 blev oversendt til udvalget i 2003, og at alle – såvel professionelle partsrepræse n- tanter som private – ved henvendelse til udlændingemyndighederne har kunnet få vejledning om anvendelsen af tilknytningskravet, herunder henvisning til relevante lovbemærkninger og notater.