|
|
|
Dato: |
||
2006/4011-185 |
||
DLR |
||
Talepapir |
||
|
|
|
Talepapir
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål AJ om de slavelignende forhold, som au pair piger i Danmark udsættes for |
|
Anledning |
Samrådsspørgsmål AJ |
Tid og sted |
26. september 2006, kl. 15.00, i Folketingets Integrationsudvalg
|
|
|
Samrådsspørgsmål AJ:
†Ministeren bedes kommentere oplysningerne i gratisavisen "24 timer" g.d. om slavelignende forhold, som au pair piger i Danmark udsættes for, herunder redegøre for de initiativer, der allerede er sat i gang pÃ¥ au pair omrÃ¥det. Ministeren bedes ligeledes kommentere kritikken af, at au pair pigers muligheder for at klage over deres forhold er begrænsede samt redegøre for udlændingemyndighedernes praksis for sÃ¥ vidt angÃ¥r afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse og udvisning, hvis det konstateres, at betingelserne for den meddelte opholdstilladelse overtrædes.â€
Som det er udvalget bekendt, har jeg allerede taget forskellige initiativer på au pair området. Jeg kan henvise til det notat om initiativer til forbedringer på au pair området, som jeg sendte til udvalget den 11. august 2006.
Men lad mig starte mig at nævne de krav, som der stilles i forbindelse med opholdstilladelse som au pair.  Det er krav til de forhold, som en au pair-person skal bydes under sit ophold her i landet.Â
Opholdstilladelse som au pair er således bl.a. betinget af, at:
- au pair-personen skal indtage en familiær stilling i værtsfamilien, herunder at au pair-personens opgaver relaterer sig til den daglige husførelse,
- au pair-personen som hovedregel skal udføre huslige opgaver mellem 3 til 5 timer dagligt, dvs. mellem 18 og 30 timer pr. uge,
- au pair-personen skal have en hel ugentlig fridag,
- au pair-personen skal under hele au pair-opholdet have gratis kost hos værtsfamilien,
- au pair-personen skal under hele au pair-opholdet have gratis logi i eget værelse i værtsfamiliens bolig,
- au pair-personen skal som lommepenge modtage minimum 2.500 kr. pr. måned (brutto) foruden kost og logi,
- au pair-personen skal under hele au pair-opholdet ydes tilstrækkelig fritid til at følge sprogkurser og dyrke sine kulturelle, religiøse og faglige interesser,
- og værtsfamilien skal sørge for, at au pair-personen tilmeldes sygeforsikring, og at au pair-personen i tilfælde af sygdom ydes passende pleje.
[Praksis vedrørende inddragelse og udvisning]
I de tilfælde, hvor der er grundlag for at antage, at de vilkår, som var fastsat for opholdstilladelsen, ikke er overholdt, kan au pair-personens opholdstilladelse inddrages.
Endvidere kan værtsfamilien og au pair-personen efter omstændighederne have gjort sig skyldige i henholdsvis ulovlig beskæftigelse og ulovligt arbejde. Au pair-personen vil i sådanne tilfælde kunne udvises.
[Misbrug af au pair-ordningen]
Når det er sagt, vil jeg understrege, at jeg naturligvis er helt klar over, at au pair-personer ofte kan være den svage part i denne sag.
Misbrug af au pair-ordningen skal modvirkes. Det er selvfølgelig uacceptabelt, at visse værtsfamilier bruger au pair-personer som billig hushjælp.
Regeringen ønsker at styrke au pair-personernes position, så de bedre kan modsætte sig pres fra værtsfamilierne.
[Øget information og øget kontrol]
Jeg har således – som jeg nævnte indledningsvist – allerede taget forskellige initiativer på au pair området. Formålet er at styrke to indsatsområder: øget information og øget kontrol.
Den øgede information skal blandt andet foregå via informationsmøder, som målrettes til au pair-personer, der allerede har fået opholdstilladelse i Danmark. Møderne vil blive iværksat i et samarbejde mellem Udlændingeservice og departementet.
Formålet er at opnå større fortrolighed hos au pair-personerne. Samtidig øges deres viden omkring deres rettigheder og pligter, så de bedre kan sige nej til de værtsfamilier, der ønsker, at au pairen skal arbejde i strid med au pair-ordningen.
Visse værtsfamilier handler måske i god tro. F.eks. tror de måske fejlagtigt, at en au pair-person må arbejde mere end 30 timer om ugen, så længe der blot betales for de ekstra timer. Der vil derfor også blive afholdt informationsmøder for værtsfamilier for at give dem en bedre indsigt i reglerne på området.
Endvidere vil Udlændingeservice dette efterår udsende en informationspjece om au pair-ordningen.
En ny og forbedret au pair-kontrakt skal sikre en bedre information. Kontrakten, som indeholder vilkårene for opholdstilladelsen, skal som noget nyt underskrives på tro og love af begge parter. Konsekvenserne af ikke at overholde betingelserne, dvs. straf og udsendelse, vil også fremgå med tydelighed af kontrakten.
Øget information skal gå hånd i hånd med øget kontrol. Ved mistanke om misbrug, vil Udlændingeservice som i dag anmode politiet om at foretage kontrol på bopælen.
Udlændingeservice skal imidlertid have endnu bedre redskaber til at forudse, hvor der kan foreligge en risiko for misbrug.
Ministeriets Kontrol- og Analyseenhed samarbejder med Udlændingeservice og Rigspolitiets Udlændingeafdeling for nærmere at vurdere, hvordan kontrollen bedst tilrettelægges.
Udlændingeservice vil følge op ved at indkalde au pair-personer og værter til samtale i sager, hvor der foreligger indikationer på misbrug. Samtalerne vil foregå efter et afhøringstema, hvor au pair-personen og værten bliver stillet de samme spørgsmål omkring f.eks. arbejdsopgaver og -tider.
[Udnyttede au pair-personer]
Som nævnt ønsker regeringen at styrke au pair-personernes position, sÃ¥ de bedre kan modsætte sig pres fra værtsfamilierne.Â
Det skal herunder være muligt for au pair-personer at underrette Udlændingeservice om misbrug uden at risikere dermed at blive sendt ud af landet.
Jeg er indstillet pÃ¥ at overveje, om au pair-personer, som vælger at forlade deres værtsfamilie, fordi værtsfamilien forsøger at udnytte dem, skal gives en vis periode til at finde en ny værtsfamilie og dermed fÃ¥ opholdstilladelse pÃ¥ dette grundlag. Â
[Problematiske værtsfamilier]
Det er også vigtigt, at der tages initiativ til at modvirke, at værtsfamilier, som tidligere har misbrugt au pair-ordningen, gentager et sådant misbrug.
Jeg vil derfor også overveje, om der bør indføres en regel om, at der ikke skal kunne gives opholdstilladelse som au pair, hvis en person i værtsfamilien er dømt for ulovlig beskæftigelse af en au pair-person.
Som inspiration hertil tænker jeg pÃ¥ den gældende 10-Ã¥rige karensperiode med hensyn til ægtefællesammenføring for personer, der er dømt for vold mod en ægtefælle eller samlever. Â