Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 7. november 2005 Kontor: Erhvervs- og Familiesam- menføringskontoret J.nr.: 2005/4011-157 Sagsbeh.: NHL Besvarelse af spørgsmål nr.    17 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 27. oktober 2005 (alm. del). Spørgsmål: ”Af praksisnotat af 26. maj 2003 fremgår det, at undervisere, ledende funktionærer, speciali- ster, ambassadepersonale og udlændinge, der med opholdstilladelse driver selvs tændig e r- hvervsvirksomhed i Danmark, er omfattet af reglerne om, at udlæ ndinge, som får arbejds- og opholdstilladelse i Danmark, ikke skal opfylde 24-års-reglen og tilknytningskravet for at få de- res ægtefælle med til Danmark.   Af notatet fremgår det endvidere, at man ønsk er at ligestille danskere og udlændinge, som besidder kvalifikationer, som Danmark har brug for. Vil min i- steren – også set i forlængelse af spørgsmål 15   – oplyse, hvad årsagen er til, at regeringen alligevel ikke ligestiller alle, idet det kun er personer med jobs på jobkortordningen, som – så vidt forstået – er omfattet?” Svar: Som det fremgår af min besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 16, var der allerede ved for- muleringen af lovforslaget, der lå til grund for ændringen af udlændingeloven  i juni 2002, fo- kus på konflikten mellem på den ene side hensynet til Danmarks erhvervs- og beskæftige l- sesmæssige interesser og på den anden side behovet for stramninger på familiesammenfø- ringsområdet. Der blev således i bemærkningerne til lovforslaget taget udtrykkeligt stilling til, at ægtefæller til personer, der har opholdstilladelse i Danmark med henblik på beskæftigelse, kan få op- holdstilladelse som medfølgende familie, uden at 24 -års-kravet og tilknytningskravet skal være opfyldt.
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Ministeriet besluttede i 2003 i tråd med de nævnte lovbemærkninger d en administrative praksisændring, der  er beskrevet i ministeriets notat af 26. maj 2003. Notatet beskriver en ordning, hvorefter 24-års-kravet og tilknytningskravet kan fraviges i tilfælde, hvor den herb o- ende har beskæf tigelse omfattet af Jobkort-ordningen eller er ansat i statens tjeneste og va- retager en stilling af en sådan karakter, at udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn taler imod at henvise personen til at tage ophold i udlandet. De tungtvejende hensyn til Danmarks erhvervs- og beskæftigelsesmæ  ssige interesser, der ligger til grund for Jobkort-ordningen, og til grund for ordningen, der beskrives i notatet af 26. maj 2003, gør sig ikke på samme måde gældende for de øvrige grupper af arbejdstager  e, som nævnes i sp ørgsmålet. Det bemærkes, at o rdningen, der beskrives i notatet af 26. maj 2003, alene vedrører 24 -års- kravet og tilknytningskravet. De øvrige betingelser for ægtefællesammenføring, herunder b o- ligkrav og forsørgelseskrav, skal fortsat være opfyldt.   Det almindelige krav om, at ægtesk a- bet utvivlsomt skal være indgået frivilligt, gælder  således også i disse sager. Det bemærkes endvidere, at det af notatet af 26. maj 2003 fremgår, at den i notatet be- skrevne ordning ikke udelukker, at også andre former for erhvervsmæssig tilknytning til Danmark efter en helt konkret vurdering vil kunne begrunde en fravigelse af 24-års-kravet og tilknytningskravet.