Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 7. november 2005 Kontor: Erhvervs- og Familiesam- menføringskontoret J.nr.: 2005/4011-157 Sagsbeh.: NHL Besvarelse af spørgsmål nr.    15 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 27. oktober 2005 (alm. del). Spørgsmål: ”Hvornår forventer ministeren, at ”ministeriet er færdig med sagsområde for sagsområde at fremfinde relevante notater m.v. udarbejdet af ministeriet, der beskriver og har betydning for fastlæggelse af ministeriets praksis for meddelelse af opholdstilladelse ” (jf. svar på spørg s- mål 92, UUI alm. del), og vil ministeren redegøre for, hvordan Udlændingestyrelsen og Int  e- grationsministeriet kan administrere, når der indtil dags dato ikke har eksisteret en samlet oversigt over, hvilke regler der skal administreres efter?” Svar: Jeg har den 2. november 2005 haft lejlighed til mundtligt i Folketinget at besvare spørgsmål nr. S 581 stillet af medlem af Folketinget Elsebeth Gerner Nielsen (RV) den 28. oktober 2005. Formuleringen af spørgsmål nr. S 581 svarer i al væsentlighed til formuleringen af de  t- te spørg smål. Jeg kan derfor over for udvalget gentage det væsentlige af det, som jeg oplyste i forbindelse med min besvarelse af spørg smål nr. S 581: Jeg vil gerne slå fast, at når jeg i besvarelsen af udvalgets spørgsmål 92 har oplyst, at ”Mini- steriet er i færd med sagsområde for sagsområde at fremfinde relevante notater mv. udar- bejdet af ministeriet, der beskriver og har betydning for fastlægge lse af ministeriets praksis for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på, at disse gøres tilgængelige på minister i- ets hjemmeside”, kan dette ikke tages som udtryk for, hvordan vidensdeling og sagsbehand- ling sker i ministeriet og Udlændingestyrelsen.
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Administrationen af familiesammenføringsområdet er kendetegnet ved, at lo vbestemmelser- ne er særdeles omfattende , og at lovbemærkningerne  – som det er helt almindeligt i dansk ret – anvendes til at supplere selve lovteksten. Lovbemærkningerne har meget stor  retskil- demæssig værdi,   og administrationen skal efterleve dem. Praksis på de enkelte sagsområder fastlægges i væsentlig grad  gennem de mange afgøre l- ser, som ministeriet træffer . Beskrivelse af praksis kan ske på en række andre måder end i notater eller konkrete afgø- relser. Der kan eksempelvis nævnes  mine besvarelser af spørgsmål stillet i henhold til Folk e- tingets Forretningsordens § 20, spørgsmål stillet af Folketingets udvalg og  mine tilkendegi- velser i samråd eller i Folketinget. Vidensdeling og faglig forankring af de enkelte afgørelser sker blandt andet gennem den l ø- bende informationsudveksling i de enkelte fagkontorer samt gennem de konkrete procedurer for sagsbehandling, der gælder i ministeriet og Udlændingestyrelsen. Der har derfor ikke været be hov for at anvende ressourcer til at udarbejde et større antal egentlige praksisnotater, men det er dog sket på visse områder, blandt andet for så vidt an- går anvendelsen af tilknytningskravet. Den igangværende g ennemgang af sagsområderne for at fremfinde notater og andet mate- riale, der kan anses for egnet til udlægning på hjemmesiden, er således på ingen måde ud- tryk for, at der ikke har været sikret faglighed i sagsbehandlingen. Det er derimod udtryk for et reelt ønske om at lægge relevant   – og borgervenligt – materiale frem i en form, som dels er lovlig at offentliggøre, dels er egnet til at tegne et fyldestgørende billede af retstilstanden.   Jeg vil ikke lægge mig fast på en dato for, hvornår arbejdet med at fremfinde det nævnte  ma- teriale er afsluttet, da dette jo må ske under hensyntagen til den øvrige opgavevaret agelse i ministeriet og Udlændingestyrelsen, men det er  en opgave, der har høj  prioritet.