|
|
|
Dato: |
||
2006/4011-172 |
||
SAM |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 138 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 31. maj 2006 (alm. del).
Spørgsmål:
â€Vil ministeren indhente Justitsministeriets vurdering af, om det er i overensstemmelse med grundlovens bestemmelser:
Svar:
Justitsministeriet har bekræftet, at de gældende regler for undervisning af asylansøgerbørn er i overensstemmelse med grundlovens bestemmelser.
Det fremgår af udlændingelovens § 42 g, at børn i den undervisningspligtige alder, der opholder sig her i landet, og er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt for asylansøgere, skal deltage i særskilt tilrettelagt undervisning eller i en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves efter den særskilte tilrettelagte undervisning.
Der er ved bekendtgørelse nr. 622 af 30. juni 2003 om undervisning og aktivering mv. af asylansøgere m.fl. fastsat nærmere retningslinier for, hvilke uddannelser og aktiviteter, der tilbydes.
Efter bekendtgørelsen skal asylansøgerbørn på modtagecentrene i de første seks uger efter deres ankomst til Danmark tilbydes undervisning, der giver børnene et indledende kendskab til det danske sprog og samfund. Asylansøgerbørnene på opholdscentrene skal tilbydes en undervisning, der i indhold og omfang svarer til den undervisning, der tilbydes tosprogede elever i den danske folkeskole.
Det fremgår endvidere af ovennævnte bekendtgørelse, at asylansøgerbørn kan deltage i folkeskolens undervisning eller i undervisning ved andre skoleformer, og at optagelse af asylansøgerbørn i folkeskolen eller i de omtalte skoleformer sker efter godkendelse fra de kommunale skolemyndigheder henholdsvis vedkommende institution.
Indkvarteringsoperatøren kan fremsætte anmodning om optagelse i folkeskolen eller over for de kommunale skolemyndigheder, bl.a. hvis undervisning i folkeskolen i særlige tilfælde i øvrigt vil være til gavn for det enkelte asylansøgerbarn.
Ved beslutningen tages der hensyn til det enkelte asylansøgerbarns sproglige og faglige modenhed samt varigheden af asylansøgerbarnets ophold her i landet. Er asylansøgerbarnet indkvarteret på et indkvarteringssted, tages der tillige hensyn til den forventede varighed af asylansøgerbarnets ophold på indkvarteringsstedet.
De gældende regler er fastsat efter anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Udlændingestyrelsen, der i 1996 afgav â€Betænkning om undervisning af asylansøgerbørnâ€. I arbejdsgruppen deltog bl.a. repræsentanter fra Udlændingestyrelsen, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Kommunernes Landsforening, AmtsrÃ¥dsforeningen og Undervisningsministeriet.
Arbejdsgruppen fandt ikke generelt at kunne anbefale asylansøgerbørns deltagelse i undervisning i den almindelige folkeskole. Arbejdsgruppen lagde herved vægt på, at erfaringer havde vist, at størsteparten af asylansøgerbørnene fik begrænset fagligt udbytte af deltagelsen i undervisningen i den almindelige folkeskole.
De gældende regler for undervisning af asylansøgerbørn svarer til ordningen indført af den tidligere regering ved lov om midlertidig opholdstilladelse til nødstedte fra Kosovo-provinsen i Forbundsrepublikken Jugoslavien (lov nr. 251 af 28. april 1999) og lov om midlertidig opholdstilladelse til visse personer fra det tidligere Jugoslavien m.v. (lov nr. 290 af 24. april 1996), hvorefter børn i den undervisningspligtige alder med midlertidig opholdstilladelse skulle deltage i særskilt tilrettelagt undervisning. Indenrigsministeren kunne endvidere efter forhandling med undervisningsministeren bestemme, i hvilket omfang de nævnte børn kunne deltage i folkeskolens undervisning.