Dato:

2. juni 2006

Kontor:

Visum, Udsendelser og Humanitære Sager

J.nr.:

2006/4111-229

Sagsbeh.:

JPC

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 112 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 3. maj 2006 (UUI alm. del – spørgsmål nr. 112).

 

Spørgsmål:

”Kan et barn og dets forældre, som bor på et asylcenter, frit vælge at sende deres barn i almindelig folkeskole, hvis de lokale skolemyndigheder vurderer, at barnet er klar til det?”

Svar:

Ifølge bekendtgørelse nr. 622 af 30. juni 2003 om undervisning og aktivering m.v. af asylansøgere m.fl. kan indkvarteringsoperatøren - dvs. Dansk Røde Kors og Hanstholm og Brovst Kommuner - over for de kommunale skolemyndigheder fremsætte anmodning om optagelse af et asylansøgerbarn i folkeskolen. Dette kan bl.a. ske i de tilfælde, hvor undervisning i folkeskolen vil være til gavn for det enkelte asylansøgerbarn.

 

Ved beslutningen om fremsættelse af en anmodning om optagelse i folkeskolen tages der hensyn til det enkelte asylansøgerbarns sproglige og faglige modenhed.

 

I princippet kan en forælder til et asylansøgerbarn vælge at indskrive deres barn i folkeskolen, såfremt de kommunale skolemyndigheder tillader det, og forældrene i øvrigt selv kan betale for undervisningen, såfremt de kommunale skolemyndigheder kræver betaling herfor.

 

De gældende regler for undervisning af asylansøgerbørn er fastsat efter anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Udlændingestyrelsen, der i 1996 afgav ”Betænkning om undervisning af asylansøgerbørn”. I arbejdsgruppen deltog blandt andet repræsentanter fra Udlændingestyrelsen, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen og Undervisningsministeriet.

 

Arbejdsgruppen fandt ikke generelt at kunne anbefale asylansøgerbørns deltagelse i undervisningen i den almindelige danske folkeskole. Arbejdsgruppen lagde vægt på, at erfaringerne havde vist, at størsteparten af asylansøgerbørnene fik begrænset fagligt udbytte af deltagelsen i undervisningen i den almindelige danske folkeskole.

 

Arbejdsgruppen bemærkede dog, at deltagelse i folkeskolen i enkeltstående tilfælde kunne være aktuelt, og at der derfor altid bør foretages en konkret vurdering af, hvorvidt det vil være til gavn for det enkelte asylansøgerbarn.

 

De nuværende regler om undervisning af asylansøgerbørn tager udgangspunkt i arbejdsgruppens konklusioner.