Udenrigsudvalget 2005-06
URU Alm.del
Offentligt
317205_0001.png
317205_0002.png
317205_0003.png
StatsrevisoratetChristiansborg1240 København K
Bilag
Journalnummer
Kontor
104.DAN.6-6.h.
17. oktober 2006

Vedr. beretning nr. 16/05 om Danmarks multilaterale bistand og

2015-målene.

Jeg har modtaget beretning fra Rigsrevisor om Danmarks multilateralebistand og 2015-målene samt Statsrevisorernes bemærkninger hertil. Somangivet i Statsrevisorernes bemærkninger viser beretningen, at Danmarkopfylder sin forpligtelse til at medvirke til opfyldelsen af 2015 Målene, ogat Udenrigsministeriet har tilrettelagt den multilaterale udviklingsbistand,så den understøtter 2015-Målene. Denne konklusion er jeg overordentligtilfreds med, og jeg håber, at Statsrevisorerne har fået bekræftet detteindtryk under deres rejse til Washington og New York i september 2006.Jeg er samtidig glad for, at Statsrevisorerne og Rigsrevisor kommer medanbefalinger til, hvordan vi kan blive endnu bedre.Som opfølgning på anbefalingerne har jeg igangsat en række initiativer,der skal styrke monitoreringen af de multilaterale bistandsorganisationersindsats mod korruption. Initiativerne omfatter bl.a. et styrket fokus påmonitoreringen af korruption i fremtidige danske organisationsstrategierfor de multilaterale organisationer og de tilhørende vurderingsskemaer.Endvidere vil der blive taget skridt til revision af vejledningen om under-retning af Rigsrevisionen om uregelmæssigheder, så det multilaterale om-råde kommer til at fremstå mere specifikt. Endelig er der taget skridt til,at den obligatoriske kompetenceudvikling i anti-korruption af medarbej-dere på systematisk vis udbredes til de danske multilaterale repræsentati-oner.Med hensyn til Statsrevisorernes og Rigsrevisors anbefaling om, at FN'srevisionsråd regelmæssigt udfører forvaltningsrevision har vi fra danskside arbejdet for tiltag, der på sigt kan være med til at styrke revisionsrå-dets opgavevaretagelse på dette område. Med stærk dansk støtte blev der
2
i opfølgningen på FN-topmødet i september sidste år iværksat en admi-nistrativ reformproces i FN, som bl.a. omfatter gennemgang af de finan-sielle kontrolsystemer og kvalitetssikringen i hele FN-systemet. Som led idenne proces er det besluttet, at FN-systemet fremover skal anvende etsæt nye revisionsstandarder (International Public Sector AccountingStandards, IPSAS). Det er ligeledes besluttet, at der skal indføres et nytIT-system i hele FN, der kan understøtte IPSAS. Der sigtes mod fuldimplementering af de nye revisionsstandarder fra 2010. FN's revisionsrådudfører principielt allerede forvaltningsrevision. Denne revision vurderesp.t. at være af varierende omfang og kvalitet, hvilket ikke mindst er etressourcespørgsmål. FN’s Revisionsråd er således afhængig af de res-sourcer, der stilles til rådighed af de lande (p.t. Frankrig, Sydafrika ogFilippinerne), som FN’s generalforsamling vælger til at sidde i rådet. Medden gradvise implementering af de nye revisionsstandarder vil der imid-lertid foreligge et væsentlig bedre grundlag for, at Danmark sammen medligesindede lande presser på for mere systematisk gennemførsel af for-valtningsrevision af høj kvalitet. Danmark vil således arbejde for, at mereregelmæssig forvaltningsrevision medtages som en af EU's langsigtedeprioriteter for FN-systemet.Statsrevisorerne fremhæver vigtigheden af, at der også gennemføres selv-stændige undersøgelser, som kan dokumentere de multilaterale bistands-organisationers resultater. Jeg kan kun være enig i, at de multilaterale or-ganisationer skal dokumentere opnåede resultater. Det kan sikres på fleremåder. Den mest hensigtsmæssige måde er efter min opfattelse ikke -som foreslået i beretningen - at der etableres en ordning, hvor donorernei en nærmere fastlagt cyklus vurderer behovet for uafhængige eksterneevalueringer af den enkelte organisation. En sådan ordning harmonererikke med Danmarks og andre donorers bestræbelser på at vurdere demultilaterale organisationers resultater på basis af deres egne uafhængigeevalueringer og så gennem donorernes gennemgang af de multilateraleorganisationers evalueringssystemer at sikre sådanne evalueringers uaf-hængighed og kvalitet. Som anført i beretningen har såvel UNDP, UNI-CEF og Verdensbanken alle organisatorisk uafhængige evalueringsenhe-der, mens WHO og UNAIDS arbejder på at forbedre deres evaluerings-funktioner. Det centrale må være, at der ved gennemgangene af organisa-tionernes evalueringssystemer og opfølgende dialog med evalueringsen-hederne arbejdes på at sikre og forbedre uafhængigheden og kvaliteten afevalueringsfunktionerne i de multilaterale organisationer. Dette er envæsentligt mere omkostningseffektiv metode end at donorerne i ennærmere fastlagt cyklus vurderer behovet for uafhængige eksterne evalu-eringer af de multilaterale organisationer. Danmarks og andre donorersbestræbelser på dette område udelukker ikke, at donorerne vurderer be-hovet for eksterne evalueringer af organisationer, der vurderes ikke athave en tilstrækkeligt uafhængig og kvalificeret evalueringsfunktion.
3
Afslutningsvis vil jeg understrege, at beretningen er et velkomment ind-spil til det fortsatte arbejde med at effektivisere udviklingsbistanden, ogderved sikre at Danmark bedst muligt bidrager til bekæmpelse af fattig-dommen i udviklingslandene.Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
cc: RigsrevisorSt. Kongensgade 451264 København