TALEPUNKTSNOTITS |
|||
|
|
||
Til: |
Udviklingsministeren
|
J.nr.: |
104.Bol.1 |
CC: |
|
Bilag: |
|
Fra: |
Ambassaden La Paz/ALA
|
Dato: |
13. juni 2006 |
Emne: |
Åbent samråd med URU den 14. juni 2006 – spørgsmål vedr. Bolivia. |
|
|
Spørgsmål Y:
Ministeren bedes uddybe sine udtalelser til Politiken lørdag den 6. maj og Jyllandsposten tirsdag den 9. maj, hvor ministeren truer med at indstille u-landsbistanden til Bolivia.
Spørgsmål Z:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt man af princip vil straffe lande, der vil øge beskatningen af multinationale selskaber, og om dette stemmer overens med ønsket om at udvikle demokrati og fattigdomsbekæmpelse.Â
Spørgsmål Æ:
Vil det i fremtiden være en forudsætning for at fÃ¥ bistand fra Danmark, at landene fører en økonomisk politik, der tilgodeser udenlandske selskaber frem for u-landenes fattige befolkninger.        Â
Talepunkter:
· Jeg vil besvare de tre - forbundne - spørgsmål samlet.
· Danmark vil naturligvis ikke ’straffe’ programsamarbejdslande, der øger beskatningen af selskaber – hvad enten det drejer sig om hjemlige eller internationale selskaber. Enhver regering har naturligvis ret til at gennemføre ændringer i sin økonomiske politik og sin skattepolitik. Herunder ændre de vilkår som udenlandske selskaber er underlagt. Således har enhver regering naturligvis også ret til at genforhandle eksisterende kontraktvilkår, hvis situationen eller regeringens prioriteter tilsiger det.
· Men det er for mig vigtigt, at sÃ¥danne ændringer gennemføres, sÃ¥ de ikke undergraver investorers tillid til de økonomiske rammevilkÃ¥r i landet. Der mÃ¥ f. eks. ikke rejses tvivl om den retlige beskyttelse af investeringer. NÃ¥r et lands præsident pludseligt taler om â€nationaliseringerâ€, sÃ¥dan som Evo Morales lagde ud med, sÃ¥ mener jeg rent faktisk, at det desværre rejser sÃ¥danne tvivl.
· Vidtgående skridt, uden nogen form for forudgående konsultation kan underminere investorernes tillid. Det bremser for et lands adkomst til nødvendige investeringer, ekspertise og teknologi. Al erfaring viser, at det er en farlig vej for de fattigste udviklingslande. De har i forvejen vanskeligt ved at få adgang til internationale kapitalmarkeder.
· Mine kommentarer til det bolivianske naturgasdekret af 1. maj afspejlede derfor en alvorlig bekymring over en mulig vidtgående forværring af erhvervs- og investeringsklimaet i Bolivia. Man må man jo også sige, at den måde dekretet blev lanceret på ikke var fremmende for international tillid til den bolivianske regerings økonomiske politik. Andre politikere gav umiddelbart efter udstedelsen af dekretet udtryk for en tilsvarende bekymring.
· Regeringen prioriterer som bekendt, at Danmarks programsamarbejdslande fremmer udviklingen af en dynamisk privat sektor som en vigtig forudsætning for at bekæmpe fattigdom. Den private sektor er og bliver den væsentligste drivkraft bag økonomisk vækst. Fortsatte investeringer i den private sektor er således helt afgørende for at skabe arbejdspladser og mindske fattigdommen. Også i Bolivia.
· Siden udstedelsen af dekretet har Bolivias præsident, Evo Morales, i flere sammenhænge blandt andet i forbindelse med EU-Latinamerika-topmødet i maj måned uddybet sin regerings politik på området. Præsident Morales har især lagt vægt på, at den nye bolivianske regering ønsker at genetablere ejerskabet til naturressourcerne, men at man ikke vil ekspropriere eller konfiskere udenlandske virksomheders aktiver. Selskaberne vil fortsat være garanteret retlig beskyttelse. Det tager jeg til efterretning.
· På baggrund af udstedelsen af naturgasdekretet har jeg bedt mine embedsmænd om en redegørelse vedrørende den nye bolivianske naturgaslovgivning. Redegørelsen er endnu ikke færdig. Men under alle omstændigheder vil det nøjagtige omfang af dekretet ikke være kendt, før forhandlingerne mellem den bolivianske regering og de berørte udenlandske gasselskaber er afsluttet.
· Jeg vil gerne benytte samrådet her i dag til at understrege, at Danmark ønsker at bygge videre på de positive resultater fra udviklingssamarbejdet med Bolivia. Det forudsætter imidlertid, at den bolivianske regering fortsat fører en fornuftig politik, der bidrager til bekæmpelse af fattigdommen i Bolivia. Vi imødeser derfor, at den bolivianske regering snarest fremlægger en ny national udviklingsplan, der indfrier forventninger til balanceret politisk, social og økonomisk udvikling med ordentlige rammevilkår for privatsektoren.
· Vi vil fra dansk side fortsat følge den bolivianske regerings politik nøje, ligesom vi i tæt samarbejde med andre donorer fastholder en dialog for at hindre en radikalisering af regeringens politikker, fremme af et fornuftigt investeringsklima og Bolivias overholdelse af internationale konventioner, især hvad angår bekæmpelse af narkotika.
· Danmark yder bistand for at bekæmpe fattigdommen i de lande, vi samarbejder med. Bistanden skal bidrage til at skabe økonomisk vækst, der skal komme de fattige befolkningsgrupper til gode. Men en forudsætning herfor er, at vore partnere fører en fornuftig og ansvarlig økonomisk politik, herunder at de fører en politik som fremmer private investeringer, ikke mindst udenlandske private investeringer.
Ambassaden La Paz/ALA