Den internationale enhed Vester Voldgade 123 1552 København V. Tlf. 3392 5600 Fax 3392 5666 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 1. februar 2006 Udenrigsudvalget   Folketinget   Svar på spørgsmål 7 fra Udenrigsudvalget (Alm. del - bilag ”European Conference on Public Awareness Raising and Development Education for North-South Solidarity – Conference recommendations”): I brev af 12. oktober 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 7 : "Den 18.-20. maj afholdtes “European Conference on Public Awareness Raising and Development Education for North-South Solidarity ” i Brys- sel. Konferencen vedtog en række anbefalinger (vedlagt) rettet mod bl.a. EU-landenes regeringer. Hvordan agter regeringen at leve op til anbefa- ling nr. 4, hvori det hedder: ”Awareness-raising and development educa- tion should be integrated into curricula of the formal and informal edu- cational systems throughout the current and future members of the Uni- on”?" Svar: Regeringen har sikret, at de problemstillinger, som anbefalingen dækker, bliver tilgodeset i undervisningen i vore skoler. Grundskolens trin- og slutmål (Fælles Mål), som alle skoler er forpligtede til at leve op til, inde- holder således i fagene geografi, historie og samfundsfag formuleringer, der samlet sikrer, at eleverne får en grundig viden om forhold vedrøren- de global fordeling af velfærd, udvikling, nord-sydproblematik og de historiske forudsætninger herfor samt lejlighed til at diskutere problemer og vurdere grundlaget for løsninger.   Dette arbejde fortsættes i ungdomsuddannelserne i kraft af lignende krav i de tilsvarende fag på dette uddannelsestrin. Desuden har regeringen gennem ”Styrket internationalisering af uddannelserne – redegørelse til Folketinget 2004” samt Globaliseringsrådets arbejde medvirket til at ska- be et bredere fokus på Danmarks placering i den globale kontekst. Det kan herudover nævnes, at der i 2001 og 2003 blev offentliggjort resulta- ter af omfattende internationale undersøgelser foretaget i grundskolen og
2 i gymnasierne af The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Disse undersøgelser viser, at danske unge er velinformerede og bevidste om disse emner. Regeringen konsta- terer således både, at anbefalingerne til fulde er indfriet, og at der en god effekt af de initiativer, der er taget. Jeg beklager det sene svar. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder